Gå til innhold

Sidevindslanding på Værnes


Martin Floor

Anbefalte innlegg

Ja det gikk for seg på ENVA igår og dagen før. En kollega som skulle ned til Oslo igjen måtte bli over til fredag, da flyet han skulle med ikke klarte å lande. Alle andre fly var fulle, og togene var fulle.

Her er en METAR for igår:

METAR 231020Z 16020G40KT 130V200 CAVOK M04/M14 Q1015 NOSIG RMK WIND 670FT 16038G53KT

 

Var med selv i forrige uke, vinden var da 7 med gust 19. Det humpa bra det også, og vi fikk en GA. Det værste var derimot vissheten om at vi kunne havne på Vigra, Årø eller Kvernberget.. Sliten etter en lang uke fristet det ikke spessielt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at piloten på det SAS flyet jeg kom med sto i døra da vi gikk av, han var rød i toppen og svetta som ei sil.. Ingen tvil om at han hadde måttet jobbe for lønna ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er sånn det skal være. Piloter som er helt tørre under armene og avslappet etter en slik landing har et altfor avslappet forhold til passasjerenes liv :P

 

Neida, sidevindslandinger er ikke nødvendigvis mye mer krevende enn om man har vinden motsatt av baneretning, men det er klart at når man legger til vindkast og så variabel vind som det er nevnt overfor i METARen, så må man fort jobbe litt mer med både ben og armer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også med flyet hvor piloten var rød og svett etter landing. Det var like før jeg spydde.

 

Det jeg lurer på er hvorfor ikke flyplassen blir stengt under slike forhold? Kan man ikke bli utsatt for sidevind like før landing som kan gjøre dette farlig?

 

Finner forresten ikke nyhetsinnslaget nå (flere dager etter). Men dersom noen klarer å finne det, så vennligst post en direktelink.

 

Hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...