Martin Floor Skrevet 24. februar 2007 Skrevet 24. februar 2007 Ble vist på nyhetene i går. For de som ikke fikk med seg det, her er de flotte klippene: NRK Nyhetsspiller - Klikk i kolonnen til høyre på "Kulingskast på Værnes" Siter
Gjest Skrevet 24. februar 2007 Skrevet 24. februar 2007 Ja det gikk for seg på ENVA igår og dagen før. En kollega som skulle ned til Oslo igjen måtte bli over til fredag, da flyet han skulle med ikke klarte å lande. Alle andre fly var fulle, og togene var fulle. Her er en METAR for igår: METAR 231020Z 16020G40KT 130V200 CAVOK M04/M14 Q1015 NOSIG RMK WIND 670FT 16038G53KT Var med selv i forrige uke, vinden var da 7 med gust 19. Det humpa bra det også, og vi fikk en GA. Det værste var derimot vissheten om at vi kunne havne på Vigra, Årø eller Kvernberget.. Sliten etter en lang uke fristet det ikke spessielt Siter
Sindre Kuløu Skrevet 24. februar 2007 Skrevet 24. februar 2007 Selv om dette ikke er ekstremt, så er det alltid imponerende for en skrivebordspilot som meg å se ekte fagfolk utføre jobben sin! Så dere den Dash'en også som ble tatt av vinden rett etter T/O? Måtte ha ristet noe forferdelig.. Siter
Hans Christian Lindgren Skrevet 24. februar 2007 Skrevet 24. februar 2007 Spyposene er strategisk plassert i stolryggen foran deg! Siter
Gjest Skrevet 24. februar 2007 Skrevet 24. februar 2007 Kan legge til at piloten på det SAS flyet jeg kom med sto i døra da vi gikk av, han var rød i toppen og svetta som ei sil.. Ingen tvil om at han hadde måttet jobbe for lønna Siter
Martin Floor Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Skrevet 24. februar 2007 Hehe, det er sånn det skal være. Piloter som er helt tørre under armene og avslappet etter en slik landing har et altfor avslappet forhold til passasjerenes liv Neida, sidevindslandinger er ikke nødvendigvis mye mer krevende enn om man har vinden motsatt av baneretning, men det er klart at når man legger til vindkast og så variabel vind som det er nevnt overfor i METARen, så må man fort jobbe litt mer med både ben og armer. Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 24. februar 2007 Skrevet 24. februar 2007 Syns den der T/O til LN-WIR var heftig! All honnør til pilotene i Norge som klarer å lande/ta av under slike forhold! Siter
Morten Østbø Skrevet 26. februar 2007 Skrevet 26. februar 2007 Jeg var også med flyet hvor piloten var rød og svett etter landing. Det var like før jeg spydde. Det jeg lurer på er hvorfor ikke flyplassen blir stengt under slike forhold? Kan man ikke bli utsatt for sidevind like før landing som kan gjøre dette farlig? Finner forresten ikke nyhetsinnslaget nå (flere dager etter). Men dersom noen klarer å finne det, så vennligst post en direktelink. Hilsen Morten Siter
Geir G Skrevet 26. februar 2007 Skrevet 26. februar 2007 Det skal vel litt til før flyplassen stenges, da den ikke tar skade av det. Flytypene har egene tabeller som viser maksimal cross-wind ol. Mener å huske at f.eks F50 hadde 33kt som maksimal sidevind. Siter
Jørgen S. Kvandal Skrevet 26. februar 2007 Skrevet 26. februar 2007 Her kommer direktelink til: Luftige landinger på Værnes Må si jeg likte den takeoffen til Wideroe maskina Siter
Johannes Winther Farstad Skrevet 27. februar 2007 Skrevet 27. februar 2007 FY F**** den widerøe takeoffen der på slutten! Må jo være nært oppmot 45 graders offset med nesa. Kunne sitte på venstresida i flyet å se hele rullebana! Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 27. februar 2007 Skrevet 27. februar 2007 Artig å se slike videoer med litt go'vær! Gleder meg til å begynne å jobbe hvis jeg får meg jobb som flyger etter hvert Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.