Gå til innhold

Tekniske feil under flyging


Espen Furfjord

Anbefalte innlegg

Mange har etterhvert fått seg FSPassenger og slikt som kan provosere mer eller mindre alvorlige feil på flymaskinen. Hvordan blir slikt praktisert av controllere på vatsim. Er det lovlig i det hele tatt? Feil kan jo oppstå i et fly uten hjelp av FSPax (FS er jo tross alt et Microsoft produkt)

Har kanskje 3-500 flighter på vatsim, og kanskje 4-5 av dem har endt i om man kan kalle det skjult "sikkerhetslanding". Tror jeg har berga meg til destinasjonen hver gang det har vært ATC til stedet og kun sendt en liten notis om problemet til atc. Det har da gjeldt feiler som autopilot som klikker på forskjellig vis, SB som fusker eller instrumenter som har hengt seg opp. Tror aldri jeg har bedt om noe prioritet for landing. Har ikke stilla inn noe som skal kunne gi random failures heller.

Skjønner at det kan bli vell mye for en ATC hvis piloter gang etter gang må nødlande fremfor en rekke annen trafikk.(Har jo vært noen tilfeller av slikt gjennom tiden) Men hvor går normen eller grensa? Er det lov å stille opp noe random failures?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Arild, takker for svar. Men hva med disse feilene som rett å slett skyldes bugs som ikke lar seg rette opp? Litt synd å må forlate servern.

La oss si at autotrotteln låser seg "PÅ" under final (Har opplevd det også) Og motorne må slås av senest ved touchdown. Noe som hindere en normal taxiing inn til teminalen. Skal man rapportere feilen og eventuellt må logge av hvis dette ikke passer for ATC'en ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt mellom kontrollerene hvor mye som blir godtatt, så det er vanskelig å si hva som er normen. Jeg satt som ENGM_APP i går, og da var det en pilot som hadde blitt bedt om å logge av under approach til EKCH, pga noe motor problemer tror jeg. Mens jeg er forberedt på alt, og jeg tror ikke jeg kommer til å be deg logge av hvis ikke det skjer gang på gang at etellerannet er gæernt og du må bli prioritert hver gang.

 

As real as it gets

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender noen mayday på radioen skal man helst ikke si noe før ATC kaller deg opp eller dersom du kan tilby assistanse til flyet i nød.

 

Heeelt korrekt VATSIM prosedyre er å først spørre ATC om det er greit å simulere feilen, og så sette på feilen. Med FSP er dette litt vanskelig. Men det er ikke så vanlig å bruke mayday i RL dersom man allerede er i kontakt med ATC, da er det lettere å bare deklarere en nødsituasjon. En 737 el. klarer fint å holde seg i luften på en motor så det kan jo til og med diskuteres om det er mayday eller panpan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soem pilots find the un-normal situations like emergencies funny. However VATSIM isn't that freindly towards the use of squawk:

 

* 7500: Hijacking

* 7600: Loss of radio communication.

* 7700: Emergency situation

 

If you encounter problems or just have a question please don’t hesitate to ask at the

 

VACCSCA forum

 

Det er det jeg kan svare deg Espen.

Under ATC-utsjekker så kan man bli bedt om å sette f.eks Sq 7600,dette for å teste kandidaten. Ganske så artig i grunnen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...