Steinar Grindstein Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hva i all verden er den luka man ser er åpen rett bak flapsen på dette bilde? http://www.airliners.net/open.file/1160144/L/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas F. Tollefsen Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Ser ut som Ram Air Turbinen er deployed. Kanskje problemer med elektrisiteten i flyet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Mathias Moberg Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 RAT extended... Notice the first two Singapore 773ER's sitting in the background. RAT: Ram Air Turbine noe som man slipper ut hvis man mister all motorkraft, vinden får propellen til å spinne rundt som gir akkurat nok strøm til å drive instumentene! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 jaja, var for slakk her ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 RAT. Ram Air Turbine, det kommer ut en "propell" som drives av windmilling. Som, hvis ikke jeg tar helt feil, driver det elektriske systemet til flyet om det er nødvendig. EDIT: Mange svar på få minutter gitt. Legger til at jeg tror ikke motorene må være stoppet for at de skal benyttes, kan for eksempel være hvis det er problemer med bleed air fra motoren. Eller at de bare tester om den virker som den skal, i dette tilfelle. Tror det hadde stått mer i kommentarene om det hadde vært en nødlanding uten motorkraft. Nærbilde av RAT på A320 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 RAT'en brukes ikke bare om man har mistet all motorkraft... den brukes dersom man har problemer med de motordrevne generatorerene og/eller hydraulikkpumpene, og det er tap av hydraulikk og strøm som styrer bruk av RAT'en, ikke motorkraft. Hos oss driver RAT'en en liten hydraulisk motor som videre også kan drive en emergency electical generator. Normalt flyr vi med APU'en av, og hvis da begge generatorene feiler samtidig så smetter RAT'en ut slik at vi får strøm fra det systemet i tillegg til batteriene. Feiler den elektriske pumpen som normalt driver det blå systemet, så kan vi bruke RAT'en til å drive det. Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Torbjørn, litt i samme tema, kan dere starte APUen i midair? Og om dere får motorkutt, blir det nok windmilling til at generatorene(?) kan drive nødvendig elektrisitet og hudraulikk? Eller må dere ut med RATen, eller slå på APU om det går? Han som tok bildet sier at det var et nytt fly, og RATen ble testet for å se om alt fungerte som det skulle. Link Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Ja, vi kan starte APU'en i luften... mister vi all strøm og skal starte den opp kun på batteristrøm, så må vi ned til 25000ft eller under, ellers er luften for tynn til at den elektriske starteren klarer å drive turbinen opp til stor nok hastighet for APU-start. Men om minst en motor går, så kan vi starte den opp helt oppe i maks sertifiserte høyde som er 39800ft. Angående windmilling, så er jeg ikke 100% sikker, men jeg tviler... Vi prøvde i sim'en, og da mistet vi både strøm og hydraulikk som først kom tilbake etter APU start. Men hvis vi lander med abnormal gear slik som feks JetBlue gjorde, så skal motorene slåes av ved touchdown... da står det at fra motorene kuttes, så vil vi fortsatt ha nok hydraulikk til flightcontrols i ca 30 sekunder... Men det har nok med at vi har flightcontrols på batteriene og nok residual hydraulic power i de 30 sekundene. Kuttes strømmen in-flight, så kommer RAT'en ut med en gang og "driver førstehjelp" umiddelbart. Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 RAT. Ram Air Turbine, det kommer ut en "propell" som drives av windmilling. Som, hvis ikke jeg tar helt feil, driver det elektriske systemet til flyet om det er nødvendig. RATen driver en hydraulikkpumpe, som igjen driver en generator, slik at de kritiske elektriske systemene kan drives. Som du nevner, dette er en test, noe alle fly som skal leveres gjennomgår. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M E Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Sjekk A380 sin da [image]http://www.designnews.com/articles/images/DN/20041011/DNx041011N567x2.jpg[/image] 1.63m i diameter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Whow! det er litt av en propell det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Shitt pomfritt - det var propellen sin ja! Sett den på vannet - så tenker jeg vi får litt framdrift ja! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Litt mer om windmilling og mulighetene for at de driver generatorer og hydraulikk pumper. Har kikket litt nærmere i det, og også fått anledning til å prøve det ut litt i sim'en. Generatorene krever forholdsvis mye for å fungere, så windmilling gir hos oss ingen effekt. Mister vi motoren, så kan den windmille så mye den vil, uten at vi kan dra noe nytte utav generatoren som er tilkoblet den. Den vil dog kunne gi litt til hydraulikksystemet. Vi har normalt en PTU (power transfer unit) som vil slå inn og overføre kraft fra et hydraulikk system til et annet dersom vi mister pumpen til et av dem, men denne vil til tider bli slått av og på og av og på osv på grunn av at den motordrevne pumpen vil slå inn og gi sporadisk trykk til systemet. Det er vanskelig å si konkret hvor mye, og hvor pålitelig det er, men i den grad det kommer opp til et tilstrekkelig nivå, så vil det hjelpe til, overta for PTU'en til trykket faller igjen og er således bedre enn ingenting og delvis til avlastning for PTU'en. Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.