Gå til innhold

Et Spørsmål om B777


Steinar Grindstein

Anbefalte innlegg

RAT. Ram Air Turbine, det kommer ut en "propell" som drives av windmilling. Som, hvis ikke jeg tar helt feil, driver det elektriske systemet til flyet om det er nødvendig.

 

EDIT: Mange svar på få minutter gitt. Legger til at jeg tror ikke motorene må være stoppet for at de skal benyttes, kan for eksempel være hvis det er problemer med bleed air fra motoren. Eller at de bare tester om den virker som den skal, i dette tilfelle. Tror det hadde stått mer i kommentarene om det hadde vært en nødlanding uten motorkraft.

 

Nærbilde av RAT på A320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAT'en brukes ikke bare om man har mistet all motorkraft... den brukes dersom man har problemer med de motordrevne generatorerene og/eller hydraulikkpumpene, og det er tap av hydraulikk og strøm som styrer bruk av RAT'en, ikke motorkraft.

 

Hos oss driver RAT'en en liten hydraulisk motor som videre også kan drive en emergency electical generator.

 

Normalt flyr vi med APU'en av, og hvis da begge generatorene feiler samtidig så smetter RAT'en ut slik at vi får strøm fra det systemet i tillegg til batteriene.

 

Feiler den elektriske pumpen som normalt driver det blå systemet, så kan vi bruke RAT'en til å drive det.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn, litt i samme tema, kan dere starte APUen i midair?

Og om dere får motorkutt, blir det nok windmilling til at generatorene(?) kan drive nødvendig elektrisitet og hudraulikk?

Eller må dere ut med RATen, eller slå på APU om det går?

 

Han som tok bildet sier at det var et nytt fly, og RATen ble testet for å se om alt fungerte som det skulle.

Link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi kan starte APU'en i luften... mister vi all strøm og skal starte den opp kun på batteristrøm, så må vi ned til 25000ft eller under, ellers er luften for tynn til at den elektriske starteren klarer å drive turbinen opp til stor nok hastighet for APU-start. Men om minst en motor går, så kan vi starte den opp helt oppe i maks sertifiserte høyde som er 39800ft.

 

Angående windmilling, så er jeg ikke 100% sikker, men jeg tviler... Vi prøvde i sim'en, og da mistet vi både strøm og hydraulikk som først kom tilbake etter APU start. Men hvis vi lander med abnormal gear slik som feks JetBlue gjorde, så skal motorene slåes av ved touchdown... da står det at fra motorene kuttes, så vil vi fortsatt ha nok hydraulikk til flightcontrols i ca 30 sekunder... Men det har nok med at vi har flightcontrols på batteriene og nok residual hydraulic power i de 30 sekundene. Kuttes strømmen in-flight, så kommer RAT'en ut med en gang og "driver førstehjelp" umiddelbart.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAT. Ram Air Turbine, det kommer ut en "propell" som drives av windmilling. Som, hvis ikke jeg tar helt feil, driver det elektriske systemet til flyet om det er nødvendig.

RATen driver en hydraulikkpumpe, som igjen driver en generator, slik at de kritiske elektriske systemene kan drives. Som du nevner, dette er en test, noe alle fly som skal leveres gjennomgår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer om windmilling og mulighetene for at de driver generatorer og hydraulikk pumper.

 

Har kikket litt nærmere i det, og også fått anledning til å prøve det ut litt i sim'en. Generatorene krever forholdsvis mye for å fungere, så windmilling gir hos oss ingen effekt. Mister vi motoren, så kan den windmille så mye den vil, uten at vi kan dra noe nytte utav generatoren som er tilkoblet den.

 

Den vil dog kunne gi litt til hydraulikksystemet. Vi har normalt en PTU (power transfer unit) som vil slå inn og overføre kraft fra et hydraulikk system til et annet dersom vi mister pumpen til et av dem, men denne vil til tider bli slått av og på og av og på osv på grunn av at den motordrevne pumpen vil slå inn og gi sporadisk trykk til systemet.

 

Det er vanskelig å si konkret hvor mye, og hvor pålitelig det er, men i den grad det kommer opp til et tilstrekkelig nivå, så vil det hjelpe til, overta for PTU'en til trykket faller igjen og er således bedre enn ingenting og delvis til avlastning for PTU'en.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...