Anders Presterud Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 2007/00213-1 Dok.dato: 14012007 Arkivkode: 404 Grad: U 0 Uoff: I Fra: Jörgen Toll Sak: Jörgen Toll - AIP ENR 1.7 - Bestemmelser for innstilling av høydemålere Dok: Jörgen Toll - spørsmål ang. AIP ENR 1.7 - Bestemmelser for innstilling av høydemålere Saksansv: O / OO / BBO Saksbeh: O / OO / BBO Dette er et utdrag fra Luftfartstilsynets postjournal. Noe sier meg at Toll fortsett leser diskusjoner her på fs.no. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Egentlig hyggelig å høre, men slett ikke uventet. Får bare håpe tiden og hans flygerutdanning og -erfaring har gitt han en såpass objektiv platform for vurdeing, at han etter en tid på idle nær CO forhåpentligvis nå kan komme tilbake til oss, gjerne under pseudonymet Helge Bøe eller noe sånt for å holde dynamikken litt oppe i sedvante former. Neida, savner Jörgen virkelig her inne jeg og håper og regner med han dukker opp f.eks. en lys vakker sommerdag eller noe sånt. Savnet er du i hvertfall og velkommen tilbake skal du være fra veldig mange her inne på forumet Jörgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 haha hvor i alle dager har du fått det fra Anders? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Aspelund Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Postjournalen til Tillsynet er offentlig. http://www.luftfartstilsynet.no/postjournal/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Postjournalen til Tillsynet er offentlig. Jepp, den er en del av fredagsunderholdninga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Noen som kjeder seg seriøst? Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Gundersen Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Interessant diskusjon.. Det hender fra tid til annen at departures sjekker inn (klarert altitude 7000ft) "climbing FL70..". Dette blir jo korrigert, men uansett, dersom jeg trenger level-off i 7000ft, spesifiserer jeg gjeldende QNH. Det er ikke noe jeg må gjøre, men trykket kan bl.a. ha endret seg fra flyet sto på gate, og jeg ser dette som en god metodikk. Når et fly er radaridentifisert, ser jeg ikke mange grunner til å måtte spørre et fly om høyden igjen, siden den tydelig fremvises på radarskjermen min. Dersom en klarert høyde bustes med +/-300ft, er det en annen ting. Jeg ser sjangsen som meget stor for at høydemålerinnstillingene settes i det jeg klarerer et fly for altitude fra et FL og omvendt, uavhengig av høyde, og tolking av regleverket (.. angis/oppgis/expressed). Slik jeg ser det, er det clearence limit som er det viktige her. Hvilken høyde det til slutt skal levles av i. Derfor blir det likegyldig for meg hvilke sjekklister pilotene svitsjer etter, så lenge de ikke buster. Trenger jeg en level-off etter jeg antar at høydemålerinnstillingene har blitt endret (skal ikke ligge skjul på at det har hendt..), ja så får pilotene skru tilbake, og jeg får ta imot den litt misfornøyde tonen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Ikke noe nytt på QNH-fronten?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Siste nytt om QNH fra Berlin: Den er 1010. Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Arild Hansen Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Hei! LITT off topic, men siden denne tråden ligger litt død, så poster jeg her. Hvordan setter man QNH? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Hvordan setter man QNH? Først bøyer man begge knærene slik at lår og legg viser 90 grader Retter opp ryggsøylen til 90 grader i forhold til lårene. Slik " setter " man QNH Q = Quick N = Nonentity H = Hotchpotch Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Trykk B eller still på altimeteret (de små knottene på høydemåleren) til det nummeret du får oppgitt av metar eller ATC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Stian Bjerk Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 [image]http://www.b737.org.uk/efiscontrolpanelng.jpg[/image] Den knappen som heter BARO (Som sitter på EFIS-panelet) kan du vri på og sette til den "QNH" du vil ha.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Ja, eller der.. Men på mange modeller (F.eks. PSS 757) finner du den på høydemåleren. Ikke alle som er like glade å fly PMDG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Arild Hansen Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Takker for fine svar Tom Stian og Trond! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.