Gå til innhold

QNH, når?


Jan Fredrik Furøy

Anbefalte innlegg

2007/00213-1

Dok.dato: 14012007

Arkivkode: 404

Grad: U 0

Uoff:

 

I Fra: Jörgen Toll

Sak: Jörgen Toll - AIP ENR 1.7 - Bestemmelser for innstilling av høydemålere

Dok: Jörgen Toll - spørsmål ang. AIP ENR 1.7 - Bestemmelser for innstilling av høydemålere

Saksansv: O / OO / BBO

Saksbeh: O / OO / BBO

Dette er et utdrag fra Luftfartstilsynets postjournal. Noe sier meg at Toll fortsett leser diskusjoner her på fs.no. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Egentlig hyggelig å høre, men slett ikke uventet. "" Får bare håpe tiden og hans flygerutdanning og -erfaring har gitt han en såpass objektiv platform for vurdeing, at han etter en tid på idle nær CO forhåpentligvis nå kan komme tilbake til oss, gjerne under pseudonymet Helge Bøe eller noe sånt for å holde dynamikken litt oppe i sedvante former. ""

 

Neida, savner Jörgen virkelig her inne jeg og håper og regner med han dukker opp f.eks. en lys vakker sommerdag eller noe sånt. Savnet er du i hvertfall og velkommen tilbake skal du være fra veldig mange her inne på forumet Jörgen. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon..

 

Det hender fra tid til annen at departures sjekker inn (klarert altitude 7000ft) "climbing FL70..". Dette blir jo korrigert, men uansett, dersom jeg trenger level-off i 7000ft, spesifiserer jeg gjeldende QNH. Det er ikke noe jeg må gjøre, men trykket kan bl.a. ha endret seg fra flyet sto på gate, og jeg ser dette som en god metodikk.

 

Når et fly er radaridentifisert, ser jeg ikke mange grunner til å måtte spørre et fly om høyden igjen, siden den tydelig fremvises på radarskjermen min. Dersom en klarert høyde bustes med +/-300ft, er det en annen ting.

 

Jeg ser sjangsen som meget stor for at høydemålerinnstillingene settes i det jeg klarerer et fly for altitude fra et FL og omvendt, uavhengig av høyde, og tolking av regleverket (.. angis/oppgis/expressed). Slik jeg ser det, er det clearence limit som er det viktige her. Hvilken høyde det til slutt skal levles av i.

 

Derfor blir det likegyldig for meg hvilke sjekklister pilotene svitsjer etter, så lenge de ikke buster. Trenger jeg en level-off etter jeg antar at høydemålerinnstillingene har blitt endret (skal ikke ligge skjul på at det har hendt..), ja så får pilotene skru tilbake, og jeg får ta imot den litt misfornøyde tonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...