Gå til innhold

Nødlandinger forts.


Halvdan Hellenes

Anbefalte innlegg

Kommer vel litt av at media kaller alt mulig for en nødlanding i disse dager...

 

 

Hilsen T

 

Denne kvalifiserte i aller høyeste grad til å kalles nødlanding, uten at jeg skal gå inn på detaljene her.

 

La oss bare si at det går an å ha mer hell i uhell enn Stefan Rasmussen...

 

Kommer nok en fyldig rapport før eller siden...

Flyet står ennå på Torp, etter sigende i påvente av nye motorer... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at denne i aller høyeste grad kvalifiserer til nødlanding da? Foreløpige kommentarer fra involverte sier jo at det ikke var noe dramatikk i dette. En isbit inn i en motor høres ikke dramatisk ut for meg heller, selv om den medfører shutdown. Om man i tillegg får is inn i den andre og den blir krøplet, så er det selvfølgelig noe annet, men igjen høres det ikke ut som det skjedde. Men hva som skjedde og hva pressen sier er ofte to ulike ting...

 

Om man må kutte en motor, så er det ingen umiddelbar fare for verken at liv skal gå tapt og ei heller er flymaskinens luftdyktighet kraftig redusert... ergo ingen nødssituasjon.

 

Det er en grunn til at slike prosedyrer kommer inn under "abnormals" og ikke inn under "emergency". Om en motor feiler, så er det hos oss bare en amber caution, ikke en red master warning (den kommer når begge feiler).

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig!

 

Jeg ser mer på vinklingen media generelt tar ved å blåse ting ut av proporsjoner. Jeg spør jo etter mer informasjon for å få vite hva det var som gjorde at dette til en forandring var mer dramatisk i virkeligheten enn det var fremstilt i media... du kan vel lese? ""

 

Det som er skrevet i selve artikkelen passer ikke inn under tittelen "Nødlanding", så en av de to er tydeligvis feil... enten tittelen eller artikkelens innhold.

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I både SAS och WF är det SOP att kalla Mayday vid motorstopp. Det är ju det mest kraftfulla rop på hjälp vi har...

 

Inbillar mig att motorstopp är mer prekärt på en turbopropp än en jet. Bl.a. för att vi inte har det helt stora att hämta på uptrim (det finns en gräns för hur långt vi kan plåga den stackars propellern) samt att det är mycket viktigt att få propellern i kantstilling, något ni jet jockeys bara läser om i böcker från krigen..! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil nok også kalle mayday når problemet oppstår, da vi foreløpig ikke har oversikten av nøyaktig hva problemet er og hvor omfattende det er. Men skulle det da vise seg at det bare er motortrøbbel med en av dem og vi foretar en vanlig shutdown og secure, så blir det nedgradert til "Pan Pan", og vi gjør en "precautionary landing".

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..? Ser inte helt vitsen med att nedgradera en Mayday, när man redan har satt det stora hjulet i rull...

 

Dessutom, när en motor stoppar (flameout, shut down?) så är det ju inte lätt att veta varför det hände. Ta tillfället med KLM här. Nu visste de helt säkert inte att motorn tagit is i Colan, när det hände. Men vad om det hade varit is på den andra vingen eller intaget också..? Gottröra all over again..? Bara för att man är paranoid så betyder det inte att det inte kan gå till h_lvete! ""

 

Motor trubbel är inte så enkla att finna ut av utan hjälp av tekniker, är min erfaring.

Men det är väl nu du berättar att Bussen har en "ECAM Helper" som poppar upp och frågar om han ska korrigera problemet, eller att det finns en "ECAM Anywhere" software så era tekniker kan gå in och överstyra och felsöka in flight..! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke nedgradere igjen? Når problemet er isolert og tatt hånd om, så er man tilbake til normal operations igjen for vår del. Tap av en motor medfører for vår del kun en downgrade fra Cat IIIb til Cat IIIa, så operativt er det ikke det helt store.

 

Når man ikke vet hva det er, så kan man jo sette hjulet i gang, men når man har tatt hånd om det og er på vei tilbake til en normal landing, så er det ikke vits å ha masse mannskaper på bakken som tilskuere når de heller kan gå tilbake til normal beredskap.

 

Dette gjelder selvsagt for de mest obvious case'ene... svelger en svane på en side under takeoff etc, og litt avhengig av når det skjer. Vi hadde en som fikk loss of thrust i FL200 ut fra Alicante, og de meldte bare "pan pan" og snudde... Selvfølgelig, når man er i tvil så er det dumt å nedgradere igjen.

 

Men om KLM tok is i begge motorene og de hostet begge to, så er det klart det er alvorlig.

 

 

Hilsen Torbjørn

 

PS! Fælt så misunnelig du er på ECAM'en da... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke vet hva det er, så kan man jo sette hjulet i gang, men når man har tatt hånd om det og er på vei tilbake til en normal landing, så er det ikke vits å ha masse mannskaper på bakken som tilskuere når de heller kan gå tilbake til normal beredskap.

 

Jo, men mitt poäng är att det nog är få tillfällen som jag med säkerhet kan säga varför motorn stoppade, och att det inte kommer att ske med den andra...

 

PS! Fælt så missunelig du er på ECAM'en da... ""

 

Tror du man kan önska sig en ECAM av nissen? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ønske seg hva man vil, men jeg har enda ikke fått verken flammekaster eller Polaris-missiler... Gamle, gretne gnier!!

 

Litt tankespill:

 

Det er nå så med motorene, men jeg tror nok at dersom det hadde vært så alvorlig og kritisk generelt, så hadde det vært langt strengere restriksjoner på twin engine ops...

 

Både takeoff alternate og suitable enroute alternates skal kunne være innefor en times flyvning på en motor... det er 360nm for vår del, lengre enn det er fra Trondheim til Evenes. Og så har vi ETOPS flyvninger... noen er jo tydeligvis enig i at tap av en motor ikke er så kritisk når vi kan få godkjenning til å fly i opptil 3 timer på en motor (for vår maskin... max i disse dager er 207min).

 

Satt på spissen, så kan man jo si at dersom det er så kritisk å miste en motor, så burde man jo hatt strengere regler en dette, og høyere beredskap ettersom vi ikke vet at begge vil fortsette å virke og vi vil være i nød dersom en feiler.

 

 

/T

 

Apropos Polaris-missiler...

[image]http://onlinelager.net/guest/tfj/Larson%20-%20Polaris%20missile.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå så med motorene, men jeg tror nok at dersom det hadde vært så alvorlig og kritisk generelt, så hadde det vært langt strengere restriksjoner på twin engine ops...

 

Ja, och eftersom det gick fint på Azorerna och Gimli, så är ju total loss of power inte så farligt heller..! ""

 

Konge bilde! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Azorene og Gimli casene mistet de jo begge motorene fordi mennesker gjorde feil, ikke at det var problem med motorene i seg selv... ikke motorene sin skyld at de endte opp uten fuel... ""

 

Men jeg har jo ikke sagt at det er en bagatell å miste begge.

 

 

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Herlig video Bjørn!! "" Dette er sånt man blir glad av se på i en juletid som etter sedvanlig mønster nå begynner å tette seg sammen med div. stygge ulykker, familietragedier, branner, drap og annen menneskelig faenskap, i den grad man skal gi nyhetene noe tiltro ift. det de skriver da. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...