Daniel Johnsen Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Fikk et spørsmål i dag som lød slik: " 3 jagerfly-typer kjemper om en norsk storkontrakt. Hvilke? " Jeg svarte med en gang : Eurofighter typhoon F-35 Joint strike fighter BAE-Saab JAS 39 Gripen Men så begynte jeg og lure, er det rett det jeg svarte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Helt riktig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Andreas Barring Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 tipper d Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Jepp, les dette. Det står riktignok fire fly; F-35 JSF, Eurofighter, Rafale og Gripen, men Rafale er nok utelukket nå.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sten Arne Bryde Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 right on bro Rafale har nok vært ute av dansen en stund- Den røyk ut sammen med F/A-18 superbug Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Korrekt. Dessuten kan man jo spørre seg hvorfor alle tenker på hvilket kampfly vi skal erstatte F-16 med. Ingen spør i stedet "Skal vi ha nye kampfly? Og hva skal vi med de?" som burde være et viktig grunnlag for å i det hele tatt gjøre seg opp en mening om hvilket fly som er best for oss Norge - med mindre man dømmer på utseendet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Hoel Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Var det ikke noe snakk om spitfire? Eller det var vel kanskje svenskene det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Haldorsen Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Det har jo vært så mye snakk om at myndighetene ikke vurderer andre tilbydere enn USA på en skikkelig måte, og jeg lurer på om vi kanskje har en slags avtale med dem fra før av (fra da vi kjøpte F-16). Er det kanskje sånn at USA kjøper tilbake F-16-flyene våre hvis vi kjøper nye hos dem? Dette er jo bare spekulasjon fra min side, da. Noen som vet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Hansen Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Hva er det egentlig som gjør at Rafale er uaktuell? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Hva er det egentlig som gjør at Rafale er uaktuell? Dassault har trukket sitt Rafale bud til Norge, så det flyet er fullstendig ute av dansen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Det har jo vært så mye snakk om at myndighetene ikke vurderer andre tilbydere enn USA på en skikkelig måte, og jeg lurer på om vi kanskje har en slags avtale med dem fra før av (fra da vi kjøpte F-16). Er det kanskje sånn at USA kjøper tilbake F-16-flyene våre hvis vi kjøper nye hos dem? Dette er jo bare spekulasjon fra min side, da. Noen som vet? Det har ikke vært så mye snakk om at jeg har hørt noe til den snakken i alle fall. Uansett er det mange forhold som spiller inn for hvilket fly vi kommer til å kjøpe. Om noen så enn er jevngode i forhold til prisen kan det fort bli sikkerhetspolitikk som spiller inn; forhold til andre nasjoner. Her er det vel stemmeberettigede nordmenns flertallig valgte regjering som får en viktig stemme i diskusjonen! Basert på utseendet: JSF er stygg, Gripen er penest! Eurofighter er pen nok. Meningene mine om disses utseende forandrer seg by the way fra dag til dag! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Hansen Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Det som er virkelig stygt er Boeing sin JSF-kandidat. Men verdens peneste operative fightertype synes jeg er den vi har nå: F-16. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Ca når var det Stortinget endret teksten fra "hvilken flytype skal erstatte kampflyet F-5 og de F-16 som er mistet", til "hvilken flytype skal erstatte kampflyet F-16"? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Hansen Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Kanskje da vi kvittet oss med F-5? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Andreas Barring Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Tror ikke Stortinget bryr seg om utseende, men ytelse og vedlikehold. Og ikke minst pris. Men hvis de hadde sett på utseende, hadde Eurofighter glidd rett inn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Rent utseendemessig syns jeg ingen av dem er noe særlig å skryte av, Typhoon har dog et litt røffere utseende enn de to andre, og den ser faktisk ut som en maskin som kan ta livet av deg...Gripen ser snill ut, og F-35 ser ut som en liten og feit versjon av F-22 (med visse forandringer riktignok). Skulle man gått for utseende burde man jo gått for Rafale så fort det tilbudet dukket opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Forøvrig vil første maskin av produksjonsmodellen ta til lufta på mandag om ting går som planlagt, med neste flight på onsdag. Mandag, onsdag har de foretatt taxitester, og vil i løpet av dagen i dag ha gjennomført taxi tests i høy fart. [image]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/0/0a/F-35.jpg/800px-F-35.jpg[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Da har produksjonsversjonen av F-35 tatt turen opp i lufta for første gang: [image]http://www.lockheedmartin.com/data/assets/13821.jpg[/image] “The Lightning II performed beautifully,” said F-35 Chief Pilot Jon Beesley following the flight. “What a great start for the flight-test program, and a testimony to the people who have worked so hard to make this happen.” The most powerful engine ever placed in a fighter aircraft – the Pratt & Whitney F135 turbofan, with 40,000 pounds of thrust – effortlessly pushed the F-35 skyward. The flight of the conventional takeoff and landing (CTOL) F-35 variant began at 12:44 p.m. CST at Lockheed Martin in Fort Worth, Texas, when the jet lifted off and began a climb-out to 15,000 feet. Beesley then performed a series of maneuvers to test aircraft handling and the operation of the engine and subsystems. He returned for a landing at 1:19 p.m CST. Two F 16s and an F/A-18 served as chase aircraft. Kilde: http://www.lockheedmartin.com/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.