Gå til innhold

Et spørsmål


Matz Warland

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nå nettopp et spørsmål som lyder følgende:

Hvordfor flyr man over skyene og ikke under?

 

Enkle saker tenkte jeg, men jeg kommer ikke på hovedgrunnen til hvorfor man flyr over! Totalt blackout her!

Det fins jo selvfølgelig logiske grunner som å holde seg vekke fra terreng og vær(turbulens også), men andre store grunner? ""

 

Vil ikke få sove i natt ellers ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tynnere luft betyr ikke mindre luft. Det er akkurat som du sier det selv, luften blir tynnere, mengden luft er den samme.
Får ikke helt dette til å stemme. Hvis tettheten er mindre må det bli færre luftmolekyler per kubikkmeter, altså mindre luft.

 

Jetmotorer blir generelt MER effektive i høyden, som er en grunn til at flyselskapene helst vil fly så høyt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange faktorer som spiller inn her.

Tettheten er hvor mye masse det er pr størrelseenhet (luft, ca. 1 kg/m^3).

Luften har en vekt den også, og derfor holdes luften på plass rundt jorda i atmosfæren pga. tyngdekraften.

Lett forklart, så har den nederste flaten med luft, mer luft over seg som presser ned flaten, derfor er det både høyere trykk og større tetthet nede ved jordoverflaten. I høyden er det mindre luft over som presser den ned, og dermed lavere trykk og mindre tetthet.

 

Så valget av høyde flyet cruiser på, har lite eller ingenting med terreng å gjøre, men hva som er mest økonomisk.

Turbulens og vind kan være en faktor som velger høyden. For kan man legge seg i en egentlig mindre økonomisk høyde, men med vind bakfra, kan man fortsatt spare fuel på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...