Matz Warland Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Jeg fikk nå nettopp et spørsmål som lyder følgende: Hvordfor flyr man over skyene og ikke under? Enkle saker tenkte jeg, men jeg kommer ikke på hovedgrunnen til hvorfor man flyr over! Totalt blackout her! Det fins jo selvfølgelig logiske grunner som å holde seg vekke fra terreng og vær(turbulens også), men andre store grunner? Vil ikke få sove i natt ellers Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kent-Ruben Johansen Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Fuel økonomi er vel hovedgrunnen, samt det å holde flyet i en mer stabil metrologisk situasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Matz Warland Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 Ja! Men har du en liten utdyping i "fuel økonomi"? Altså hvorfor er det slik at man sparer penger ved å fly i høydene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Tynnere luft og mindre luftmotstand = fuel besparelser. Derfor ser du også på kortere flyreiser, at man stiger ganske høyt rimelig raskt - selv om tiden på cruise kan være kort, for så å gå ned i høyden igjen. Allikevel lønner dette seg totalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Matz Warland Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 Men vil det ikke da med tynnere luft bli mindre løft? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Martinsen Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Det er vel derfor de flyr fort i høyden. High and fast, low and slow Selv foretrekker jeg low and slow. Rundt 120-140 Knop, er passelig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Nei tynnere luft betyr ikke mindre luft. Det er akkurat som du sier det selv, luften blir tynnere, mengden luft er den samme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Matz Warland Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 Hmm, så du sier at det er like mye luft per enhet her nede på havoverflaten som det er i FL300? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Lingås Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Jepp, men tettheten er ikke det samme... Men egentlig er det unødvendig å stige så høyt på korte turer.. Climb krever mer motorkraft og dermed økt forbruk av drivstoff.. Så alt kommer an på vind og vurdering=) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Matz Warland Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 Hmm, altså mente oksygenmolekyler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Hvordan er det med effekten i en jetmotor da, blir den midre effektiv i den tynnere luften, men luftmotstanden kompenserer for dette, eller hva er riktig..? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Hansen Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Nei tynnere luft betyr ikke mindre luft. Det er akkurat som du sier det selv, luften blir tynnere, mengden luft er den samme. Får ikke helt dette til å stemme. Hvis tettheten er mindre må det bli færre luftmolekyler per kubikkmeter, altså mindre luft. Jetmotorer blir generelt MER effektive i høyden, som er en grunn til at flyselskapene helst vil fly så høyt som mulig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Det er veldig mange faktorer som spiller inn her. Tettheten er hvor mye masse det er pr størrelseenhet (luft, ca. 1 kg/m^3). Luften har en vekt den også, og derfor holdes luften på plass rundt jorda i atmosfæren pga. tyngdekraften. Lett forklart, så har den nederste flaten med luft, mer luft over seg som presser ned flaten, derfor er det både høyere trykk og større tetthet nede ved jordoverflaten. I høyden er det mindre luft over som presser den ned, og dermed lavere trykk og mindre tetthet. Så valget av høyde flyet cruiser på, har lite eller ingenting med terreng å gjøre, men hva som er mest økonomisk. Turbulens og vind kan være en faktor som velger høyden. For kan man legge seg i en egentlig mindre økonomisk høyde, men med vind bakfra, kan man fortsatt spare fuel på det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Matz Warland Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Ok, takker så mye Mente ikke at terrenget var noe som var med på å bestemme cruisehøyder, men at hvis man hadde tatt vekk alle faktorene, ville det vært logisk at man fløy over skyene for å unngå terrenget Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Hansen Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Opprinnelig var vel turbulens grunnen til å fly høyt. For de gamle propellflyene var det ikke noen stor økonomisk fordel med høyden siden stempelmotorene ikke liker seg i store høyder. Og så var det jo alltids muligheten for høyere cruisefart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Ja det med farten er jo også et vesentlig poeng Øyvind. Dette er jo litt av "hemmeligheten" med feks Concorde. For og komme opp i sine 2Mac måtte den opp i nær max cruise høyde som er 60.000 fot Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.