Karl Mathias Moberg Skrevet 3. november 2006 Skrevet 3. november 2006 Denne tar nesten kaka på stygge fly! Clicky! Har folket noen andre stygge fly? Siter
Christian Syvertsen Skrevet 3. november 2006 Skrevet 3. november 2006 747SP er jo digg da Syntes den er søt jeg Siter
andreas a berg Skrevet 3. november 2006 Skrevet 3. november 2006 Du tuller!? . Asså jeg nekter å tro denne finnes Siter
T. Paulsen Skrevet 3. november 2006 Skrevet 3. november 2006 Gravid A340. [image]http://home.online.no/~toapaul/Torpkart/Bilde-240.jpg[/image] Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 3. november 2006 Forfatter Skrevet 3. november 2006 http://images.google.no/images?hl=no&...sa=N&tab=wi Til de som ikke tror at den ikke finnes!! Siter
Marius Helstad Skrevet 3. november 2006 Skrevet 3. november 2006 Gravid A340. [image]http://home.online.no/~toapaul/Torpkart/Bilde-240.jpg[/image] Hvem har smellt henne på tjukka da?? Siter
T. Paulsen Skrevet 3. november 2006 Skrevet 3. november 2006 Hvem har smellt henne på tjukka da?? Han [image]http://home.online.no/~toapaul/Torpkart/Bilde-249.jpg[/image] Siter
Øyvind Hansen Skrevet 3. november 2006 Skrevet 3. november 2006 Du tuller!? . Asså jeg nekter å tro denne finnes http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_747SP Siter
Lars B. Frostad Skrevet 4. november 2006 Skrevet 4. november 2006 B747SP er desverre ikke så mye i bruk i dag, er vel bare ett par selskaper igjen som bruker den. Ellers er det noen få i privateie, i tillegg til forsvar/regjerings-bruk. Synd egentlig, synes dette er en svært spesiell og artig maskin! Siter
Kjell Loen Skrevet 4. november 2006 Skrevet 4. november 2006 Jeg bare lurte på omB747SP er det samme som 200? Hvis ikke er den da mindre? Eller er det andre forskjeller på 747én? Kjell Siter
andreas a berg Skrevet 4. november 2006 Skrevet 4. november 2006 The 747SP was first offered to customers in 1974, and the first airframe was delivered in 1976. A shorter derivative of the 747-100, the SP was developed to target two market requirements fra wikipedia Siter
Øyvind Hansen Skrevet 4. november 2006 Skrevet 4. november 2006 Jeg bare lurte på omB747SP er det samme som 200? Hvis ikke er den da mindre? Eller er det andre forskjeller på 747én? Kjell -200 er vel nesten like stor som -400, bare med kortere upper deck, så sp er mye mindre enn denne. Siter
Christian Sager Skrevet 4. november 2006 Skrevet 4. november 2006 Når vi snakker om stygge fly; Mini Guppy Super Guppy Enda en super Guppy Og en Super Guppy som fløy for Airbus Dere har vel sett Belugaen? Enda en Beluga ATL-98 Carvair Berguet 763 Provence Douglas C-124C Globemaster II Men styggere fly enn dette finner man ikke på denne jord! Må være noe av det styggeste som er lagd! Siter
Michael A B Skrevet 4. november 2006 Skrevet 4. november 2006 Jeg bare lurte på omB747SP er det samme som 200? Hvis ikke er den da mindre? Eller er det andre forskjeller på 747én? 747SP ble lansert for å muliggjøre ruter som 741 og 742 ikke kunne fly, feks lengre ruter over Stillehavet, ruter fra Sør Afrika til Europa dengang SAA ikke fikk fly over enkelte sentral-Afrikanske land, kort sagt, langdistanse. Maskinen er ca 15 meter kortere enn 741/742, har en betraktelig lavere OEW som følge av den kortere lengden, har single slotted flaps i stedet for trippel slotted, og har et haleror som er ca 1,5 meter høyere enn på 741 for å kompensere for den mye kortere momentarmen (altså, da maskinen er kortere, må det mer krefter til for at rudderet skal kunne gjøre samme jobb rudderet på 741.) En 747SP ville typisk ta ca 250-260 pax, mot 320+ på en 741/742. Selv med ca 15 tonn mindre fuel ville en 747SP fly ca 600nm lengre enn en 742B, og 2000nm lenger enn en 747-100 med ca like mye fuel. 747SP er ikke så mye annet enn en 747-100 som er forkortet, rent system-messig that is. Totalt ble 45stk produsert. Siter
Runar Hvitsand Skrevet 4. november 2006 Skrevet 4. november 2006 Har ikke John Travolta byttet ut 707'ern med en slik SP også da? Han er hvertfall utsjekket på 747 for en stund siden, med tanke på å fly nettopp 747SP. Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 4. november 2006 Skrevet 4. november 2006 Sjekket ikke han ut paa 744 da? Iallfall tilbake til saken. Jeg har floyet med 747Sp jeg. Under Iran Air, det var litt av en opplevelse, Iran Air har steingode piloter, men de kunne godt kjopt noen nye fly og tatt bedre vare paa de dem har. Var en opplevelse aa lande med denne paa ESGG(Landvetter) Da det storste som pleier aa lande der er 737. Star respekt av aa lande 747 der ja. Lanidgen i Theran var jo helt syk, smootheste jeg har vart med paa, ikke saa daarlig som de fleste THY(turkish) pilotene. Fikk lov aa komme i cockpit paa cruise i den der, Dette var vel i 2002 og de hadde fortsatt bare forheng foran cockpit. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 4. november 2006 Skrevet 4. november 2006 Jeg har sett både 747-200 og MD11 på Landvetter de to gangene jeg har vært der. Tror begge flyr regelmessig, 747-200 har også blitt erstattet med 747-400 ved enkelte anledninger. Var faktisk første gang jeg så en 747 også Siter
Jan Barreng Skrevet 4. november 2006 Skrevet 4. november 2006 Var en opplevelse aa lande med denne paa ESGG(Landvetter) Da det storste som pleier aa lande der er 737. For noe SPRØYT,Scanair,Premiair brukte regelmessig DC10 og MYT bruker A330-300 på Landvetter og dette har vært gjort lenge før du landet der i 2002. 747 Cargo SAS landet på Landvetter i 1996 og det har vært flere 747 der i tiden etter det. Blir litt lei all denne såkalte "Jeg vet og kan " mentaliteten blandt enkelte her på forumet. Regner med at du ikke blir fornærmet over litt kritikk Olaf. Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 4. november 2006 Skrevet 4. november 2006 Neida, gaar bra det vet du. Men i de 2 dagene jeg var der saa jeg ikke noe storre en 737. Jeg boyer meg i stovet, er uansett ikke saa lettt aa huske fra 5 klasse ;p Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 4. november 2006 Skrevet 4. november 2006 Ja, Amerikansk Mac. Om noen vet hvordan jeg faar dem fram saa si i fra! Siter
Runar Hvitsand Skrevet 4. november 2006 Skrevet 4. november 2006 Sjekket ikke han ut paa 744 da? Tja 747, 744 samme sak det vel? Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 4. november 2006 Forfatter Skrevet 4. november 2006 Olaf, går det ikke ann å bare skifte til norsk keyboard slik som på windows? Og da at de tastene som er erstattet Æ, Ø og Å er på ett norsk keyboard blir til akkurat dem? Slik har jeg det ihvertfall på mitt G15 på windows. Kan teste hva som skjer hvis jeg plugger det i macen senere idag! Siter
Michael A B Skrevet 4. november 2006 Skrevet 4. november 2006 Jeg har floyet med 747Sp jeg. Under Iran Air, det var litt av en opplevelse, Iran Air har steingode piloter, men de kunne godt kjopt noen nye fly og tatt bedre vare paa de dem har. Iran Air har bare et problem, og det er ganske stort... Da store deler av delene på Airbus- og Boeing-maskiner kommer fra USA får de rett og slett ikke kjøpt nye maskiner eller deler, og følgelig har de en maskinpark en ikke kan skryte spesielt av. Dette er en følge av sanksjoner mot Iran som har vart i mange, mange år. Siter
Kjell Loen Skrevet 4. november 2006 Skrevet 4. november 2006 Da fikk jeg svar på det jeg lurte på. Takk for utfyllende svar Michael. Kjell Siter
Jan Fredrik Furøy Skrevet 4. november 2006 Skrevet 4. november 2006 Mener å ha sett Iran Air med 747SP på Gardermoen opptil flere ganger i sommer. Mvh Jan Fredrik SAS807 Siter
Thor-Håkon Dallavara Skrevet 4. november 2006 Skrevet 4. november 2006 Bare for å dette av topic en liten stund.... Kan den dær Guppy`en fly i det hele å det store? det må jo være noe av det styggeste jeg har sett, som det faktisk er montert vinger på... Siter
Michael A B Skrevet 4. november 2006 Skrevet 4. november 2006 Kan den dær Guppy`en fly i det hele å det store? Ja, og det gjorde den ganske lenge óg... De fløy feks deler til NASA sine Saturn V på 60-tallet, og fløy deler for Airbus helt inntil de hadde rullet inn nok Belugaer Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 5. november 2006 Skrevet 5. november 2006 Iran Air, nå i sommer? Trodde de hadde kuttet ut å fly fra GRM jeg. Sist jeg var der(2002) så måtte vi fly fra ESGG. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.