Gå til innhold

Flysimulatorer i fremtiden


Erik Hosle

Anbefalte innlegg

har selv ikke fått prøvd Fsx,så vet ikke hvordan denne er iforhold til fs9,men rekner med at det er en stor forskjell! Men hvordan vil flysimulatorer til pc blir i fremtiden, om sånn ca. 5-10(++) år. Noen som har hørt noe,eller lest artikler om dette?Hadde vært interesant å fått høre hvordan dette blir, hvis noen i det hele tatt har hørt noe! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedet er lite? Går ikke Microsoft Flight Simulator med dundrende overskudd da? Trodde dette var et av de mest kjøpte spillene/simulatorene i verden jeg.

 

Ja, markedet er lite, og det er dyrt å utvikle spill, hvilket gjør at svært få mindre spillutviklere tørr satse på å lage flysimulatorer.

Microsoft har selvfølgelig midler til å fortsette, men det er nok ikke helt uten grunn at de har lagt inn oppdrag osv. i FSX for å kunne appelere til et litt bredere publikum enn det de gjorde med FS9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noen stor fare for at flysimulering på data blir borte eller dårligere med tiden...

 

Om 10 år så tipper jeg at vi (når det gjelder eyecandy, som opptar meg) vil ligge veldig mye tettere opptil virkeligheten, med små biler på veiene der nede, om natten ser man lysene fra bilene som lyskjegler, selv fra stor høyde, for ikke å snakke om været, skyene og vannet...

 

Dette vil definitivt bli bedre og bedre, kanskje vi får snertne flyvertinner som kommer innom cockpit og spør om vi trenger noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 5-10 år har vi vel alle klart å spare penger til flylappen så vi kan fly selv ""

 

Nei, jeg tror det blir mer og mer detaljert, kansje scenery blir lastet rett ned fra google earth.

 

Men en ting jeg er uenig i, det er at flysimulator er en smal sjanger.

 

Jeg mener, det appelerer til alle fra gamlinger med flyinteresse til hardcore gamere. Jeg tror også microsoft har solgt flighsim i bøtter og spann.

Men jeg vet det ikke. Bare noe jeg tror ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ja man kan nok gjerne være uenig i det - og synes at ut fra ens eget perspektiv (og fra et "flightsimmer/fly-interessert" persons perspektiv, at man ikke synes det stemmer. Men at FS-serien samt add-on osv. er en smal sjanger, som har lite volum i forhold til andre pc-spill osv. - DET er faktisk fakta. Slik har det vært i alle år, er nok ikke så vannvittig mange FS-brukere - som man gjerne kan få inntrykk av. I tillegg begynner i tillegg andre PC-spill også å gå ned i volum, mye pga. mye piratkopiering osv. Dermed vil man se stadig nedgang i nye PC-spill, istedet blir det større marked for nymotens spill-maskiner osv. (håndholdte, samt Playstation osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt er jo umulig å vite, og alt blir jo egentlig bare spekulasjoner, men selvfølgelig, ting blir hele tiden bedre, så om det faktisk produseres flysimulatorer til pc i fremtiden (markedet for dette er trossalt ganske lite), så følger nok også dette utviklingen.

 

Med med over 20 million eksemplarer solgt bare av MS Flight Simulator er ikke dette bare et ubetydelig marked. For ikke å snakke om hva som genereres av hardware og annen software (addons) knyttet til flysimming.

 

Men at FS-serien samt add-on osv. er en smal sjanger, som har lite volum i forhold til andre pc-spill osv. - DET er faktisk fakta. Slik har det vært i alle år, er nok ikke så vannvittig mange FS-brukere - som man gjerne kan få inntrykk av.

 

Og hvor finnes disse fakta?

 

 

 

Når det gjelder utvikling vil det nok i nær fremtid ta i bruk flerkjerne CPU for mer dynamisk utvikling og fysikksimulering. Anbefaler alle å ta en titt på Alan Wake og hva som er på tur. Denne videosnutten på 18mb viser litt av hva FSX burde vært, og kanskje nærmer seg med DX10?.

 

Ser en lengre inn i glasskula tror jeg på sterkere grad av visualisering ved videreutvikling av hardware som trackir, motion seats, projektor, flerskjermsoppsett etc og andre hittil ukjente produkter. Dette vil nok standardiseres for å kunne brukes i de fleste spill og til å se film. I stedet for "bare" bilde og lyd vil det med kraftigere datakraft være mulig å gi andre inntrykk (kanskje vifter som blåser?) Dette er ikke utopi. Allerede i dag finnes "tactile feedback" i form av Intellivibe , et sete som gir ulike vibrasjoner på bakgrunn av f.eks. om flyet kjører på grus eller gress eller simulerer svinger og forskjellig turtall. Noen har brukt denne til å gi signaler til å bevege setet ved hjelp av trykkluft. Interesserte kan lese denne tråden og se video i bruk i bilsimulator. Frem til nå er dette stort sett vært brukt av nerder, men det vil nok snart bli strømlinjeformede produkter for massemarkedet og integrert i større del av underholdningsindustrien (spill/tv/film).

 

Ser også for meg ennå større opplevelse av samarbeid over lan. Se f.eks. for deg at du legger inn bilder i helfigur, og så spiller du deg selv i spillet som eks kaptein i et virtuelt airline. At to som flyver sammen vil oppleve at yoke og pedaler beveger seg hos hverandre realtime. Tror dette kan bygges ut til et helt virtuelt samfunn. Se bare på populariteten til WOW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...