Gå til innhold

TracIR


Johan Holmseth

Anbefalte innlegg

Det er nok av muligheter for å stille inn hvor sensitiv den skal være, og det finnes flere profiler man kan laste ned som er veldig gode. Til tross for dette, skal det nok ikke mye til av hodebevegelser før man plutselig ser mot gulvet bak pilotsetet, så en del tilvenning må man regne med.

Jeg fant til min store glede ut at knapp nummer fire og fem på musen plutselig fikk hver sin funksjon med TrackIR: Den ene knappen "låser" blikket i cocpiten, slik at man kan holde blikket HELT rolig mens man f.eks. trykker på knapper i cocpiten, og den andre "nullstiller" synsvinkelen, slik at hvor enn man holder hodet når den knappen blir trykket, flyttes blikket i simmen til såkalt "rett frem" "". Kronglete forklaring, men håper du forstod "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes faktisk det var litt for lite sensitivitet, så jeg måtte justere opp litt... ""

 

Men, dette gjør du altså ved å velge 'Flight'-profilen i det nederste vinduet (for FS da), og klikk Edit. Da får du opp et vindu der du kan konfigurere alle aksene slik du vil, og hvis du velger 'Copy curve to axis: All' så vil alle aksene bli redigert samtidig.

 

Og for oss som ikke har mer enn 3 knapper på musa så gjør F9 (lås bevegelser) og F12 (reset view) samme jobben. F7 gir mer presisjon. Alle tastene kan konfigureres fra samme sted som aksene, bare velg HotKeys-fanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som akkurat det problemet jeg hadde da jeg fikk min TrackIR. Løsningen var bare å finne sittestillingen jeg ville ha mens jeg skulle fly, og så trykke på "nullstill"-knappen på musa. Ellers har det bare med tilvenning å gjøre. Alle hodebevegelser man gjør vil bli overdrevet med TrackIR. Man skal jo ikke være nødt til å snu seg helt vekk fra skjermen for å f.eks. se bakover "". Da forsvinner jo litt av poenget. Tilvenning, tilvenning, tilvenning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Active Camera installert, Johan? I så fall så kan dette forårsake litt hopping og dansing. Disse er dessverre ikke kompatible, tror jeg da, så jeg har koblet ut AC.

 

Hvis ikke du har det, så følg rådet til Øyvind. Eller følg det uansett. Jeg pleier å resette med F12 ganske ofte, faktisk, for sittestillingen min forandrer seg ganske ofte... ""

 

Sjekk også at reflektorene du har på hodet peker mest mulig rett mot sensoren på skjermen. Bruke edit knappen i TrackIR, og se at de tre grønne punktene i 'Tracking'-vinduet befinner seg noenlunde i midten og at ingen av dem forsvinner eller overlapper hverandre når du beveger hodet. Hvis dette skjer får du også noen merkelige fenomener i FS. Juster sittestillig og/eller sensoren på skjermen og/eller headsettet/capsen til det ser bra ut. Trykk også 'Settings' i dette vinduet og velg om du har reflektorene festet til 'Headset' eller 'Hat'.

 

Siden du også har justert sensitiviteten ned skal det mindre til før punktene overlapper hverandre, så det kan være at du ikke kan se f.eks. rett opp eller rett bakover med den innstillingen før sensoren mister kontakt med reflektorene.

 

Jeg brukte først bare headsettet, men fikk litt problemer med at disse punktene overlappet hverandre, så nå bruker jeg capsen (godt at ingen naboer kan se inn akkurat der hvor jeg sitter... "").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du fant en løsning!

 

Du kan også regulere sensitiviten mot lys fra samme vindu som du valgte om du brukte hatt/caps eller headset (Tracking vindu). Dette heter 'Light Filtering'. Har aldri satt meg inn i dette siden jeg ikke har hatt problemet, så jeg foreslår at du leser litt i help, så kan du kanskje fortsette å ha lyset på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du også har en HotKey for å stille ned sensitiviteten. Se Profiles / velg den profilen du vil redigere (f.eks. FS 2004)/ Edit / HotKey / Precision. Denne gjør at dine hodebevegelser ikke blir så aksellererte. Du kan godt legge inn nye taster for de ulike HotKeys, siden Default-verdier kommer litt i konflikt med standardr+taster i FS2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...