Gå til innhold

Discovery starter tilbakevending nå


Tom Setsaas

Anbefalte innlegg

Hei

 

Håper de klarer det denne gangen da... De har hatt mange ulykker med fergene i det siste synes nå jeg...

 

Men nå er vel "yngste" fergen over 20 år gammel, kanskje på tide og bygge noe nytt, eller kanskje designe noe helt annet?... Kan nesten virke som om NASA har mistet "piffen" og ikke har noe annet på i ermet.. I alle fall ikke utover tegnebrettet... Der har de mye rart, men det tar jo tid før det blir noe ut av det...

 

Hilsen

Oddvar

VNAS325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er utrolig spennende nå. Men, mest sannsynlig vis skal nok alt gå bra. Ingen ting som tilsier at det ikke skal det.

 

Har det hatt så mange ulykker ? Kan ikke skjønne det, uten at jeg har noe peiling akuratt. Av hvor mange ganger de har skutt opp fergene, har det jo vært et fåtall ulykker av de. (??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt Discovery og astronautene hver dag i hele rom-oppholdet. Helt utrolig hva de får til der ute. I tillegg er jeg bare mildt sagt imponert over at de suser rundt Jorda på et par timer. Litt av en hastighet der ute!! Og så oppbremsingen ned mot the Earth igjen. Den må være helt sinnsyk uten at jeg har gjort noen beregninger. De bremser fra ca 17500 miles/hour (hvis jeg ikke husker feil) eller omtrent 24x lydens hastighet og til landing speed som sikkert ikke er særlig mye, omtrent 200 knots tror jeg. Jeg er imponert av disse romferdene. NASA-tv har kjørt "Highlights from today" hver dag kl 24 norsk tid, der har jeg fått litt innblikk i hva hverdagen til astronautene består i selv om jeg omtrent ikke har peiling på alt det tekniske de snakket om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm lurer på om vi får 1 arc SRTM data for 60 grader nord + denne gangen..

 

 

Finished data på 16m nøyaktighet denne gang var målet.

 

The absolute vertical accuracy of the elevation data will be 16 meters (at 90% confidence).

 

Dette gjaldt level 1 arc sekund på forrige tur, men håper de får eller fikk tatt resten av kloden på denne tur..

 

Da hadde Norge blitt fett, sant Freddy ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm lurer på om vi får 1 arc SRTM data for 60 grader nord + denne gangen..

 

 

Finished data på 16m nøyaktighet denne gang var målet.

 

The absolute vertical accuracy of the elevation data will be 16 meters (at 90% confidence).

 

Dette gjaldt level 1 arc sekund på forrige tur, men håper de får eller fikk tatt resten av kloden på denne tur..

 

Da hadde Norge blitt fett, sant Freddy ?

 

JAU... men dog ikke i FS2004... "".. fordyper meg litt i X-plane mesh for øyeblikket, får håpe FSX støtter høyere LODs enn FS9 gjør..

 

Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...