Gå til innhold

Andreas G. ut på tur.


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

PA-19 flys da ikke fra baksetet? På J-3/L-4 gjør man det, fordi fueltanken er i nesa, men de senere Cub'ene har vel fuelen i vingen, med det resultat at piloten ikke behøver å sitte bak?

Det er korrekt ja. LN-ACH er en L-18C Super Cub (tilsvarer PA-18-95 Super Cub på det sivile markedet). Men en vanlig Cub kan nok også flys fra framsetet, så lenge man har en passasjer/vekt bak i "kabinen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, en Army Cub er en Cub/Super Cub som er bygget for å tjenestegjøre i militær sammenheng. Army Cub er nok ikke et offisielt navn, kun et kallenavn på de Cubene/Super Cubene som USAAF og USAF bestilte til seg og sine venner i Europa.

 

Sivil betegnelse / militær betegnelse

Piper J3 Cub / Piper L-4

Piper PA-11 "65" Cub Special / Piper L-18B

Piper PA-18 "95" Super Cub / Piper L-18C

Piper PA-18-125 Super Cub / Piper L-21A

Piper PA-18-135 Super Cub / Piper L-21B

Piper PA-18-150 Super Cub / Piper L-21C

 

Synlige forskjeller mellom sivil og militær er for eksempel at de militære versjonene har vinduer i hele kabinen:

 

Opprinnelig en sivil PA-18-150 / Opprinnelig en militær L-18C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Ivar.

Hvem var det egentlig som fant på å kalle dem PA-19? Piper selv kaller det en PA-18.

Var en fin tur, selv om jeg stresset litt nordover ( i den grad man kan gjøre det med Cub).

Får se hvordan det blir med bilder. Tok ikke så veldig mange siden rutene er slitne og det var litt styr å ta bilder ut av åpne vinduer og dører ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var det egentlig som fant på å kalle dem PA-19? Piper selv kaller det en PA-18.

Opprinnelig skulle Super Cub faktisk bli PA-19. Men prosjektet PA-18 Vagabond ble kansellert, og da ble betegnelse på Super Cub endret til PA-18. Tre prototyper av Super Cub rakk å bli produsert som PA-19. Kun den siste av disse eksister i dag.

 

Av en eller annen grunn har flere ex-militære L-18C blitt sertifisert som PA-19, og ikke PA-18, når de ble sivile. Et (ubevisst?) valg flere sivile luftfartsmyndigheter gjorde.

 

At den militære versjonen heter L-18 kommer av at det var det attende liason-flyet US Army ønsket at flyfabrikkene skulle designe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...