T. Paulsen Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Andreas her på forumet hadde lastet opp bilder på airpics som jeg la ut. Dette bilde falt jeg godt for. Må si jeg fikk en god latter av å se mannen bak i flyet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Ja, tøft bilde det der. Også sett ift. at Cub'ene flys fra baksetet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Ja, tøft bilde det der. Også sett ift. at Cub'ene flys fra baksetet. PA-19 flys da ikke fra baksetet? På J-3/L-4 gjør man det, fordi fueltanken er i nesa, men de senere Cub'ene har vel fuelen i vingen, med det resultat at piloten ikke behøver å sitte bak? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 PA-19 flys da ikke fra baksetet? På J-3/L-4 gjør man det, fordi fueltanken er i nesa, men de senere Cub'ene har vel fuelen i vingen, med det resultat at piloten ikke behøver å sitte bak? Det er korrekt ja. LN-ACH er en L-18C Super Cub (tilsvarer PA-18-95 Super Cub på det sivile markedet). Men en vanlig Cub kan nok også flys fra framsetet, så lenge man har en passasjer/vekt bak i "kabinen". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Jøss! Clamer har kommet seg ned til Hamar å greier, artig bilde det der! Jeg lurer på en ting, hva er forskjellen på Army Cub og Super Cub, hvis det i heletatt finnes noen forskjell? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Florø akkurat nå. Skal straks videre. Fikk det litt travelt med å komme hjemover siden en ny front er på vei. Satser på å fly langs kysten så raskt som mulig (Cub) innom Vigra, Molde og Kristiansund. Men artig bilde Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Tja, en Army Cub er en Cub/Super Cub som er bygget for å tjenestegjøre i militær sammenheng. Army Cub er nok ikke et offisielt navn, kun et kallenavn på de Cubene/Super Cubene som USAAF og USAF bestilte til seg og sine venner i Europa. Sivil betegnelse / militær betegnelse Piper J3 Cub / Piper L-4 Piper PA-11 "65" Cub Special / Piper L-18B Piper PA-18 "95" Super Cub / Piper L-18C Piper PA-18-125 Super Cub / Piper L-21A Piper PA-18-135 Super Cub / Piper L-21B Piper PA-18-150 Super Cub / Piper L-21C Synlige forskjeller mellom sivil og militær er for eksempel at de militære versjonene har vinduer i hele kabinen: Opprinnelig en sivil PA-18-150 / Opprinnelig en militær L-18C Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Takker for utfyllende svar Anders! Og Clamer, god tur nordover! Edit: Velkommen tilbake blir det kanskje, så deg komme over hustaket mitt for 3 minutter siden. Håper å få se noen bilder fra turen din! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Takk for det Ivar. Hvem var det egentlig som fant på å kalle dem PA-19? Piper selv kaller det en PA-18. Var en fin tur, selv om jeg stresset litt nordover ( i den grad man kan gjøre det med Cub). Får se hvordan det blir med bilder. Tok ikke så veldig mange siden rutene er slitne og det var litt styr å ta bilder ut av åpne vinduer og dører Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Clamer er flink på sidevindslanding Jeg fikk meg jammen en cubtur med han og fikk til og med prøve å kjøre flyet selv også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Hvem var det egentlig som fant på å kalle dem PA-19? Piper selv kaller det en PA-18. Opprinnelig skulle Super Cub faktisk bli PA-19. Men prosjektet PA-18 Vagabond ble kansellert, og da ble betegnelse på Super Cub endret til PA-18. Tre prototyper av Super Cub rakk å bli produsert som PA-19. Kun den siste av disse eksister i dag. Av en eller annen grunn har flere ex-militære L-18C blitt sertifisert som PA-19, og ikke PA-18, når de ble sivile. Et (ubevisst?) valg flere sivile luftfartsmyndigheter gjorde. At den militære versjonen heter L-18 kommer av at det var det attende liason-flyet US Army ønsket at flyfabrikkene skulle designe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Sveinungsen Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Jeg fikk meg jammen en cubtur med han og fikk til og med prøve å kjøre flyet selv også. Nei nei nei nei.... Du fikk prøve å FLY flyet, ikke kjøre. Dette er nesten så jeg ikke får sove i natt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Du vet hvordan det er med fly med motor forran Frode. De flyr ikke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.