Gå til innhold

Nødlanding med Norwegian idag tidlig...


Thomas Hjelset

Anbefalte innlegg

Stod opp DØDSTIDLIG idag for å rekke 06.45 flyet fra Flesland til Gardermoen. Fløy med Norwegian's flight DY601. Alt var helt normalt til etter vi hadde tatt av. Da hørte jeg plutselig landingsstellet bli tatt ut noen sekunder etter take-off. Så gikk de inn igjen og ut igjen... Jeg sa til kompisene mine ombord at noe var galt... og det var det. Noen sekunder etter jeg hadde sagt dette kom det fra kapteinen: "Vi har fått noen problemer med å få inn nesehjulet og vi må dessverre returnere til Flesland for å få en mekaniker til å se på saken. Det er ingen problemer med resten av hjulene, så vi vil foreta en normal landingsprosedyre på Flesland". Vi landet fint vi på bane 17 noen minutter etterpå(Vi fløy til og med lowpass over Bønes, hvor jeg bor, før vi tok en 180 graders sving mot Flesland igjen) Ved gate'en igjen fikk jeg høre av en flyvertinne at det kun var handelingselskapet(Eller hvem som har ansvaret for det) ikke hadde tatt vekk sikkerhets"pinnen" som holder nesehjulet oppe i tilfelle det skulle bryte sammen på bakken. Så derfor ble nesehjulet sittende fast og kom ikke inn. Ganske spennende start på dagen synes jeg i hvertfall, men andre fikk panikk. Var til og med en som skulle på sydenferie som skulle mellomlande på Gardermoen, som vurderte å forlate resten av familien for hun rett og slett ikke turde fly mer...

 

[image]http://www.vliegadvies.nl/jetstar/cph/DSCF1814.JPG[/image] Flyet vi fløy: LN-KKO Henrik Ibsen

 

Tenkte bare jeg ville fortelle historien, uansett hvor interessant noen av dere tenker den vil bli ""

 

BTW: På hjemveien ble jeg nektet cockpittur "" Teite Norwegian ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med klapptur var kun ironi for enkelte som ikke forstod det.. "" Satt blid og fornøyd på venstre ving og storkoste meg under hele turen...

 

(sløvt av bakkemanskapet)

Enig

 

 

Hvordan kan du kalle dette en nødlanding?

 

Det var enkelt og greit fordi Pilot in Command kalte det for en nødlanding.. en kontrollert nødlanding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PIC sa "at vi vil snu tilbake til Flesland og foreta en nødlanding... Det er ingenting å bekymre seg for, for det vil bli en helt vanlig landingsrund.. sa kapteinen...

 

Men ærlig talt du.. skal vi gidde å krangle om noe sånt.. Jeg kaller det 50/50. Brukte bare ordene fra kapteinen. Så samma det. Vi kom trygt ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha.. Det forklarer noe jeg har lurt på lenge. For når pushback er ferdig pleier dispatcher å gå baklengs mens han holder noe opp i været så pilotene ser det. Har virket som et slags klarsignal på meg før. Så det er den pinnen ja... Da er jo klart begge sløve da, hvis noe sånt kan skje.

 

Unnskyldningen deres var sikkert at klokka var 06.45 ""

 

Takk for svar, Thomas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. nå er jeg ikke helt med.. Jeg setter daglig inn og ut denne pinnen, og det er riktig som Thomas sier at det står " remove before flight" på denne. Men.. denne pinnen har vel ingenting med om hjulene går inn eller ute? I nesehjulet kobler man kun ut hydraulikken til svinging, og ikke til å få hjulet inn/ut med.. Men, derimot hovedhjulene er det slik at man ikke får hjulene ut eller inn, og disse pinnene er det teknikker som benytter ved tueing, og ikke noe handlingselskapene bruker..Men derimot er det den som foretar oppstart ved bakken som har ansvaret for å sjekke at alle pinnene er fjernet, og på Norwegians fly ligger disse pinnene til hovedhjulene i cockpit, noe selv pilotene kunne ha sjekket. Det siste vi sier ved oppstart er at "ALL pins remove, show it in front on your left hand side when final cleranse".. Her er det noe som ikke stemmer tror jeg..

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Da var det kanskje en uviten flyvertinne som skaper kaos her. Hørte hun sa det til en passasjer som satt på raden ved siden av meg(En som fikk sykt panikk og ikke ville være med opp igjen med det første)

 

Flyvertinnen sa ihvertfall at det var en pinne som var glemt å tatt ut før avgang og at det var den som hindret hjulet i å gå inn.. Da lurer jeg egentlig på hva som var årsaken til at hjulet låste seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne pinnen står det vel en tag merket "REMOVE BEFORE FLIGHT" - denne skal vel også vises av bakkemannskapet til kapteinen etter pushback, så hvem som var sløve her er vel usikkert..

 

Feil...

 

Pinnen bakkemannskapet viser til pilotene er "Nosewheel Steering Bypass Pin" som kobler ut den hydrauliske styringen av nesehjulet. Om man glemmer å ta ut denne pinnen så er resultatet at når pilotene begynner å takse så vil de oppdage at de ikke klarer å svinge.

Altså, om bakkemannskapet glemmer pinnen, så kommer ikke flyet seg til rullebanen engang før det oppdages.

 

Pinnene som låser understellet derimot, oppbevares i cockpit, og såvidt meg bekjent så er dette noe pilotene skal kontrollere før avgang for å forhindre at nettopp dette skjer...

 

Det varierer fra selskap til selskap hvem som fjerner disse pinnene og legger dem i cockpit, men i bunn og grunn skal nok pilotene påse at det har blitt gjort...

 

Eksempel: På KLM Cityhopper på Torp, så er det handlingselskapet som monterer disse låsepinnene i alle tre hjulleggene, setter på pitot-covers, motordeksler, osv. på kvelden, og fjerner det igjen på morgenen... ...eller "å kle på/av flyet" som vi av en eller annen grunn kaller det...

 

Hos Widerøe, som har teknikere her, så er det teknikere som står for pinnene (brukes kun under tauing), og som kler på flyet på kvelden etter behov, men stuerene kun kler av flyet på morgenen.

 

Hos andre selskaper (f.eks. Coastair), så er det pilotene som tar alt selv på Torp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok ha vært pinnene til hovedhjulene, tror ikke flyet hadde kommet seg langt uten at pinnen til nesehjulet hadde blitt glemt av.. Da hadde dere nok blitt stående der til den hadde blitt fjernet. Flyet klarer ikke å svinge hvis den er i, for det er den pinnene som frikobler hydraulikken som gjør at "pushback" kan dra flyet ut, og svinge det i den posisjon de ønsker. Er ikke pinnen i, så kan nesehjulet bli ødelagt av påkjenningene av "pushback" maskinen. Mulig litt feil informasjon fra flyvertinnene det der ja. Og den pinnen utgjorde ingen sikkerhetsrisiko, tvert imot gjør det hele understellet sterkere ved at det ikke skal falle inn..Men skal jo selvfølgelig fjrenes etter at flyet som mest sannsynlig hadde blitt tauet iløpet av nattstopp på Flesland denne natten.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Feil...

 

Pinnen bakkemannskapet viser til pilotene er "Nosewheel Steering Bypass Pin" som kobler ut den hydrauliske styringen av nesehjulet.

 

 

Da er iallefall vi enige, men det er riktig som Thomas alikevel sriver at det står "remove before flight" på denne pinnen. Men det er jo denne pinnen som kobler ut hydraulikken.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forklart Truls, men det jeg lurer mest på er hva som egentlig gjorde at de ikke fikk inn nesehjulet. Jeg kan garantere dere at det var nesehjulet som var problemet da jeg satt rett over de og kjente de gikk ned og opp hele tiden. Det var ikke det store som kan ha vært feilen, for en mekaniker så på feilen og rettet den opp på noen minutter(Snakk om 2-3 minutter altså). Noen som har noen innspill om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Eksempel: På KLM Cityhopper på Torp, så er det handlingselskapet som monterer disse låsepinnene i alle tre hjulleggene, setter på pitot-covers, motordeksler, osv. på kvelden, og fjerner det igjen på morgenen... ...eller "å kle på/av flyet" som vi av en eller annen grunn kaller det...

 

 

Men... KLM Cityhopper med Fokker har vel ikke pinne... De har vel den berømte bryteren i panelet som må slåes over vel.. Iallefall i nesehjulet..

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... KLM Cityhopper med Fokker har vel ikke pinne... De har vel den berømte bryteren i panelet som må slåes over vel.. Iallefall i nesehjulet..

 

Truls

 

Nå snakker jeg om låsepinnene, ikke bypass-pinner...

 

Fokker 70/100 har som du korrekt nevner en bryter istedet ja, men i likhet med f.eks. 737 så har den låsepinner som skal forhindre at understellet klapper sammen på bakken, og på KLC blir disse satt inn av oss for nattstopp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt at det er en låsepinne også på nesehjulet, og det var nok denne som av en eller annen grunn ikke var fjernet. Jeg kjenner ikke i detalj norwegian's prosedyrer for hvem som skal fjerne disse og hvem som skal sjekke at dem er fjernet, men jeg er redd flere personer har fått kjeft idag "" Forøvrig ville det slettes ikke forundre meg om det var to kapteiner i cockpit idag "" (dere som er i bransjen skjønner hva jeg mener, dere andre gjør nok desverre ikke det).

 

Desverre ikke helt uvanlig at det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig ville det slettes ikke forundre meg om det var to kapteiner i cockpit idag "" (dere som er i bransjen skjønner hva jeg mener, dere andre gjør nok desverre ikke det).

 

Ut ifra hva du skriver så er ikke det så vanskelig å skjønne "" ..

 

Blir nesten som at vi bruker lærlingen på jobben til å skifte backuptaper på serverene.. når han ikke er der, så kan det fort få i glemmeboka for oss andre med å bytte de ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nosewheel Steering Bypass Pin"

 

Det var det som var problemet her.

Hvem som gjorde feilen her vet jeg ikke, men piloten var ikke blid på sambandet iallfall. ""

 

...men det der er en Fokker 100, og den har ikke pinne...

Fokker 70/100 har en liten bryter istedet, som er montert ved siden av kontaktene til headsettet og "GPU-hansken"...

 

Kjekk liten bryter som normalt betjenes manuellt, men dersom man lukker den lille luka, så slår man bryteren tilbake slik at styringen virker...

Veldig kjekt, helt til man en dag må starte opp uten headsett, og lukker luka når man har koblet fra GPU'en...

Resultatet er at brytepinnene i tauestaget ryker så fort man prøver å svinge på nesehjulet, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har byttet brytepinner på Fokker 70-staget... ""

 

Det som kan ha skjedd her derimot er at han som har oppstart har regnet med at bryteren ble skyvd tilbake når han lukket luka, og det hender av og til at den ikke gjør det, slik at man må åpne luka igjen, vippe over bryteren manuellt, lukke luka, og prøve igjen...

 

Vi har daglig Fokker 70/100 på Torp, og har også hatt noen av SunAdria sine Fokkere innom, og jeg har aldri sett noen uten den nevnte bryteren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Fokker 70/100 så vil det være lite logisk at pilotene har denne bryteren på sin sjekkliste, da bryteren ikke befinner seg i cockpit, men på utsiden av flyet, og det er ikke pilotene som betjener den, men bakkemannskapet...

 

Sjekklister har vi ikke i den forstand (annet enn under opplæring da), men noen punkter å huske på er det jo...

 

Hva den omtalte bryteren på Fokker 70/100 angår, så er det veldig enkelt. Bryteren skal være slått på, og indikasjonslampe tent før tauestaget kobles til, og tauestaget skal kobles fra før bryteren slås av og luken lukkes og låses...

 

Om det finnes en indikasjon i cockpit på om bryteren er av eller på vet jeg ikke, men jeg tviler på det siden at bryteren står på blir som oftest oppdaget når pilotene merker at de ikke kan styre nesehjulene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...