Thomas Hjelset Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Stod opp DØDSTIDLIG idag for å rekke 06.45 flyet fra Flesland til Gardermoen. Fløy med Norwegian's flight DY601. Alt var helt normalt til etter vi hadde tatt av. Da hørte jeg plutselig landingsstellet bli tatt ut noen sekunder etter take-off. Så gikk de inn igjen og ut igjen... Jeg sa til kompisene mine ombord at noe var galt... og det var det. Noen sekunder etter jeg hadde sagt dette kom det fra kapteinen: "Vi har fått noen problemer med å få inn nesehjulet og vi må dessverre returnere til Flesland for å få en mekaniker til å se på saken. Det er ingen problemer med resten av hjulene, så vi vil foreta en normal landingsprosedyre på Flesland". Vi landet fint vi på bane 17 noen minutter etterpå(Vi fløy til og med lowpass over Bønes, hvor jeg bor, før vi tok en 180 graders sving mot Flesland igjen) Ved gate'en igjen fikk jeg høre av en flyvertinne at det kun var handelingselskapet(Eller hvem som har ansvaret for det) ikke hadde tatt vekk sikkerhets"pinnen" som holder nesehjulet oppe i tilfelle det skulle bryte sammen på bakken. Så derfor ble nesehjulet sittende fast og kom ikke inn. Ganske spennende start på dagen synes jeg i hvertfall, men andre fikk panikk. Var til og med en som skulle på sydenferie som skulle mellomlande på Gardermoen, som vurderte å forlate resten av familien for hun rett og slett ikke turde fly mer... [image]http://www.vliegadvies.nl/jetstar/cph/DSCF1814.JPG[/image] Flyet vi fløy: LN-KKO Henrik Ibsen Tenkte bare jeg ville fortelle historien, uansett hvor interessant noen av dere tenker den vil bli BTW: På hjemveien ble jeg nektet cockpittur Teite Norwegian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Ja.. det at du ble nekta klappsete på hjemturen var jo det værste med hele turen... Ellers så kan jeg tenke meg at enkelte ble litt bekymra ja, selv om det kanskje ikke var så alvorlig alikevel til slutt. (sløvt av bakkemanskapet) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roger Kvammen Larsen Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Hvordan kan du kalle dette en nødlanding? Roger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Hjelset Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Det med klapptur var kun ironi for enkelte som ikke forstod det.. Satt blid og fornøyd på venstre ving og storkoste meg under hele turen... (sløvt av bakkemanskapet) Enig Hvordan kan du kalle dette en nødlanding? Det var enkelt og greit fordi Pilot in Command kalte det for en nødlanding.. en kontrollert nødlanding Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roger Kvammen Larsen Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Vel, du har jo referert til hva PIC sier, og der nevnes det å returnere for en normal landingsrunde. Roger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Hjelset Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 PIC sa "at vi vil snu tilbake til Flesland og foreta en nødlanding... Det er ingenting å bekymre seg for, for det vil bli en helt vanlig landingsrund.. sa kapteinen... Men ærlig talt du.. skal vi gidde å krangle om noe sånt.. Jeg kaller det 50/50. Brukte bare ordene fra kapteinen. Så samma det. Vi kom trygt ned... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Rasmussen Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Hei Bra informasjon her Denne typen av landinger er en kontrollert nødlanding eller sakt på annen måte en " Teknisk landing " Ha det Mvh Ivar R. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Hjelset Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Teknisk landing ja... Da har jeg lært noe nytt idag. Takker så meget Ivar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 På denne pinnen står det vel en tag merket "REMOVE BEFORE FLIGHT" - denne skal vel også vises av bakkemannskapet til kapteinen etter pushback, så hvem som var sløve her er vel usikkert.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Hjelset Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Aha.. Det forklarer noe jeg har lurt på lenge. For når pushback er ferdig pleier dispatcher å gå baklengs mens han holder noe opp i været så pilotene ser det. Har virket som et slags klarsignal på meg før. Så det er den pinnen ja... Da er jo klart begge sløve da, hvis noe sånt kan skje. Unnskyldningen deres var sikkert at klokka var 06.45 Takk for svar, Thomas! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Meek Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Hmm.. nå er jeg ikke helt med.. Jeg setter daglig inn og ut denne pinnen, og det er riktig som Thomas sier at det står " remove before flight" på denne. Men.. denne pinnen har vel ingenting med om hjulene går inn eller ute? I nesehjulet kobler man kun ut hydraulikken til svinging, og ikke til å få hjulet inn/ut med.. Men, derimot hovedhjulene er det slik at man ikke får hjulene ut eller inn, og disse pinnene er det teknikker som benytter ved tueing, og ikke noe handlingselskapene bruker..Men derimot er det den som foretar oppstart ved bakken som har ansvaret for å sjekke at alle pinnene er fjernet, og på Norwegians fly ligger disse pinnene til hovedhjulene i cockpit, noe selv pilotene kunne ha sjekket. Det siste vi sier ved oppstart er at "ALL pins remove, show it in front on your left hand side when final cleranse".. Her er det noe som ikke stemmer tror jeg.. Truls Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Hjelset Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Hmm... Da var det kanskje en uviten flyvertinne som skaper kaos her. Hørte hun sa det til en passasjer som satt på raden ved siden av meg(En som fikk sykt panikk og ikke ville være med opp igjen med det første) Flyvertinnen sa ihvertfall at det var en pinne som var glemt å tatt ut før avgang og at det var den som hindret hjulet i å gå inn.. Da lurer jeg egentlig på hva som var årsaken til at hjulet låste seg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 På denne pinnen står det vel en tag merket "REMOVE BEFORE FLIGHT" - denne skal vel også vises av bakkemannskapet til kapteinen etter pushback, så hvem som var sløve her er vel usikkert.. Feil... Pinnen bakkemannskapet viser til pilotene er "Nosewheel Steering Bypass Pin" som kobler ut den hydrauliske styringen av nesehjulet. Om man glemmer å ta ut denne pinnen så er resultatet at når pilotene begynner å takse så vil de oppdage at de ikke klarer å svinge. Altså, om bakkemannskapet glemmer pinnen, så kommer ikke flyet seg til rullebanen engang før det oppdages. Pinnene som låser understellet derimot, oppbevares i cockpit, og såvidt meg bekjent så er dette noe pilotene skal kontrollere før avgang for å forhindre at nettopp dette skjer... Det varierer fra selskap til selskap hvem som fjerner disse pinnene og legger dem i cockpit, men i bunn og grunn skal nok pilotene påse at det har blitt gjort... Eksempel: På KLM Cityhopper på Torp, så er det handlingselskapet som monterer disse låsepinnene i alle tre hjulleggene, setter på pitot-covers, motordeksler, osv. på kvelden, og fjerner det igjen på morgenen... ...eller "å kle på/av flyet" som vi av en eller annen grunn kaller det... Hos Widerøe, som har teknikere her, så er det teknikere som står for pinnene (brukes kun under tauing), og som kler på flyet på kvelden etter behov, men stuerene kun kler av flyet på morgenen. Hos andre selskaper (f.eks. Coastair), så er det pilotene som tar alt selv på Torp... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Meek Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Må nok ha vært pinnene til hovedhjulene, tror ikke flyet hadde kommet seg langt uten at pinnen til nesehjulet hadde blitt glemt av.. Da hadde dere nok blitt stående der til den hadde blitt fjernet. Flyet klarer ikke å svinge hvis den er i, for det er den pinnene som frikobler hydraulikken som gjør at "pushback" kan dra flyet ut, og svinge det i den posisjon de ønsker. Er ikke pinnen i, så kan nesehjulet bli ødelagt av påkjenningene av "pushback" maskinen. Mulig litt feil informasjon fra flyvertinnene det der ja. Og den pinnen utgjorde ingen sikkerhetsrisiko, tvert imot gjør det hele understellet sterkere ved at det ikke skal falle inn..Men skal jo selvfølgelig fjrenes etter at flyet som mest sannsynlig hadde blitt tauet iløpet av nattstopp på Flesland denne natten. Truls Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Meek Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Feil... Pinnen bakkemannskapet viser til pilotene er "Nosewheel Steering Bypass Pin" som kobler ut den hydrauliske styringen av nesehjulet. Da er iallefall vi enige, men det er riktig som Thomas alikevel sriver at det står "remove before flight" på denne pinnen. Men det er jo denne pinnen som kobler ut hydraulikken. Truls Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Hjelset Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Bra forklart Truls, men det jeg lurer mest på er hva som egentlig gjorde at de ikke fikk inn nesehjulet. Jeg kan garantere dere at det var nesehjulet som var problemet da jeg satt rett over de og kjente de gikk ned og opp hele tiden. Det var ikke det store som kan ha vært feilen, for en mekaniker så på feilen og rettet den opp på noen minutter(Snakk om 2-3 minutter altså). Noen som har noen innspill om det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Meek Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Eksempel: På KLM Cityhopper på Torp, så er det handlingselskapet som monterer disse låsepinnene i alle tre hjulleggene, setter på pitot-covers, motordeksler, osv. på kvelden, og fjerner det igjen på morgenen... ...eller "å kle på/av flyet" som vi av en eller annen grunn kaller det... Men... KLM Cityhopper med Fokker har vel ikke pinne... De har vel den berømte bryteren i panelet som må slåes over vel.. Iallefall i nesehjulet.. Truls Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Nå er jeg usikker på hva du mener Truls... Pinnen som kobler ut nesehjulsstyringen vil ikke gjøre noe for å hindre neseleggen å klappe sammen under pushback. Alt den betjener er en "bypass-ventil" for hydraulikken til styringen slik at nesehjulene kan dreies fritt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Men... KLM Cityhopper med Fokker har vel ikke pinne... De har vel den berømte bryteren i panelet som må slåes over vel.. Iallefall i nesehjulet.. Truls Nå snakker jeg om låsepinnene, ikke bypass-pinner... Fokker 70/100 har som du korrekt nevner en bryter istedet ja, men i likhet med f.eks. 737 så har den låsepinner som skal forhindre at understellet klapper sammen på bakken, og på KLC blir disse satt inn av oss for nattstopp... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Meek Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Du har nok riktig i dette Kenneth, jeg tenkte bare på ved oppstart etter at pinnene var fjernet. Vi har ikke denne maskinen inn til nattstopp, så jeg vet ikke mye om akkurat denne maskinen med nattstopp. Men lærte noe nytt iallefall, takk. Truls Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander W. Lind Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 DU VAR OMBORD????? Jeg hadde fått panikk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 "Nosewheel Steering Bypass Pin" Det var det som var problemet her. Hvem som gjorde feilen her vet jeg ikke, men piloten var ikke blid på sambandet iallfall. [image]http://home.online.no/~toapaul/Torpkart/sun.jpg[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Det er korrekt at det er en låsepinne også på nesehjulet, og det var nok denne som av en eller annen grunn ikke var fjernet. Jeg kjenner ikke i detalj norwegian's prosedyrer for hvem som skal fjerne disse og hvem som skal sjekke at dem er fjernet, men jeg er redd flere personer har fått kjeft idag Forøvrig ville det slettes ikke forundre meg om det var to kapteiner i cockpit idag (dere som er i bransjen skjønner hva jeg mener, dere andre gjør nok desverre ikke det). Desverre ikke helt uvanlig at det skjer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Stian Bjerk Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Forøvrig ville det slettes ikke forundre meg om det var to kapteiner i cockpit idag (dere som er i bransjen skjønner hva jeg mener, dere andre gjør nok desverre ikke det). Ut ifra hva du skriver så er ikke det så vanskelig å skjønne .. Blir nesten som at vi bruker lærlingen på jobben til å skifte backuptaper på serverene.. når han ikke er der, så kan det fort få i glemmeboka for oss andre med å bytte de Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Åh så tøft! Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 "Nosewheel Steering Bypass Pin" Det var det som var problemet her. Hvem som gjorde feilen her vet jeg ikke, men piloten var ikke blid på sambandet iallfall. ...men det der er en Fokker 100, og den har ikke pinne... Fokker 70/100 har en liten bryter istedet, som er montert ved siden av kontaktene til headsettet og "GPU-hansken"... Kjekk liten bryter som normalt betjenes manuellt, men dersom man lukker den lille luka, så slår man bryteren tilbake slik at styringen virker... Veldig kjekt, helt til man en dag må starte opp uten headsett, og lukker luka når man har koblet fra GPU'en... Resultatet er at brytepinnene i tauestaget ryker så fort man prøver å svinge på nesehjulet, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har byttet brytepinner på Fokker 70-staget... Det som kan ha skjedd her derimot er at han som har oppstart har regnet med at bryteren ble skyvd tilbake når han lukket luka, og det hender av og til at den ikke gjør det, slik at man må åpne luka igjen, vippe over bryteren manuellt, lukke luka, og prøve igjen... Vi har daglig Fokker 70/100 på Torp, og har også hatt noen av SunAdria sine Fokkere innom, og jeg har aldri sett noen uten den nevnte bryteren.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Jeg vet at mest sannsynlig på Fokkeren så har pilotene denne bryteren på sin Pre-Start checklist? Men har bakkemannskapene checklister de følger også? Eller er den såppass kort at det pleier å gå uten etterhvert? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 På Fokker 70/100 så vil det være lite logisk at pilotene har denne bryteren på sin sjekkliste, da bryteren ikke befinner seg i cockpit, men på utsiden av flyet, og det er ikke pilotene som betjener den, men bakkemannskapet... Sjekklister har vi ikke i den forstand (annet enn under opplæring da), men noen punkter å huske på er det jo... Hva den omtalte bryteren på Fokker 70/100 angår, så er det veldig enkelt. Bryteren skal være slått på, og indikasjonslampe tent før tauestaget kobles til, og tauestaget skal kobles fra før bryteren slås av og luken lukkes og låses... Om det finnes en indikasjon i cockpit på om bryteren er av eller på vet jeg ikke, men jeg tviler på det siden at bryteren står på blir som oftest oppdaget når pilotene merker at de ikke kan styre nesehjulene.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Kenneth. Da har jeg hatt feil her ja. Husker han nevnte at han ikke hadde styring og så kom det noen skarpe ord på sambandet jeg ikke forsto. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.