Johan Clausen Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Jeg synes lige jeg ville vise jer denne video... Sikke en motor: http://www.youtube.com/watch?v=nZwh5kLPCas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Den har jeg sett før ja,utrolig tøft! Noen som husker grunnen til at dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Helstad Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 trur det var noe at den hadde stådd lenge og det var mye støv i den Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Er nok samme opplegget som med denne. http://gassundertrykk.com/movie/index.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Lingås Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 ganske stili=p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Maskinen hadde vært på maintenance, og istedenfor å tørke noe fuel-spill ut av tailpipe'en, så startet de opp og brant det ut... Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Utdrag från www.gassundertrykk.com: First of all, there are no Pax on board the aircraft. We were three people in the cockpit (me, and an additional two) and two people outside (one of which filmed the clip). All of us are maintenance crew. What is shown on the clip is what is known as an "wet run". The engine had just been installed (replacing an engine that was due for maintenance), and this is the first startup of the engine after a long storage period. Flames like this on wet runs are actually quite usual (or so i've heard), just not this big. What happens during a wet run is that the engine burns out any residual oil inside the engine that was left there during the storage period. It also burns a certain amount of fuel because the engines usually ignite slower at first startups after storage. The thing that happened to us was that we didn't get any ignition on the first try, thus we filled the engine up with quite an amount of fuel. Before a second try, you're supposed to dryblow the engine with the starter to get the fuel out. That's where we got lazy and didn't do our job properly. On our second attempt, we poured fuel into the engine once again and when it finally ignited we got a result worthy of rememberance. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arvid Lillerud Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg vet ikke hvordan det er med 737 motorer, men med F-16 motorer så er det slik at man preserverer motorene av og til med olje (tynn olje). Man kutter fueltilførselen og kjører motorene med denne oljen slik at både komponenter og roterende deler blir innsauset. Det brukes ved langtidslagring av motorer samt i forbindelse med motorforsendelser. Etter installasjon av slike motorer så kan det være en helv... jobb å få startet disse, og kvitrøyk med flammer kan lett oppstå. A r v i d Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Stilig video, og den dukker opp her på FS.no med "jevne mellomrom" - tror den har vært postet minst ett par ganger før også. Men stilig allikevel! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 "Wet start" (Wet run) er jo noe som kan forekomme under vanlig oppstart også, og defor er det lurt å følge med på motorindikasjonene Er det risikabelt dette her? Fra den vinkelen ser det jo ut som om vingene blir godt flambert, og dessuten står det vel "in da book" at oppstarten skal avbrytes ved indikasjon på "wetstart"? (kanskje dette er for passersjerenes skyld...) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Er det risikabelt dette her? Fra den vinkelen ser det jo ut som om vingene blir godt flambert, og dessuten står det vel "in da book" at oppstarten skal avbrytes ved indikasjon på "wetstart"? (kanskje dette er for passersjerenes skyld...) Kan noen forklare meg forskjellen på "wet start" og "hot start"? (Hot start skjer hvis man introduserer fuel under oppstart før turtallet er tilstrekkelig høyt) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johnsen Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Heisann! Bare for å få B737 terminologien riktig; Start Lever (Control Stand) er i CUTOFF eller IDLE DETENT. Start Switch (Forward Overhead Panel) kan stå i GND, OFF, CONT og FLT. Med for eksempel Start Switch i GND så åpnes start ventilen og tenning til motoren når Start Lever er i IDLE DETENT. Med Start Switch i CONT så får du tenning på høyre eller venstre tenning, avhengig av hvor Ignition Switch sitter. Med Start Switch i FLT får du tenning på begge pluggene, samme hvor Ignition Switch sitter. Og ja, alle motorer fra JT8D til GE90 preserveres med olje, typisk 10/10 olje i fuel systemet, når en motor skal lagres etter overhaling. Vi tømmer også en lagringsveske i oljeststemet. Har ikke hørt "Wet Start" men det er noe som heter "Dry Motor" der motoren spooler uten fuel. "Wet motoring", tror ikke dette er et offisielt uttrykk, men det er som regel når man preserverer fuel systemet som er beskrevet ovenfor, da du åpner fuel systemet under dry motoring til fuel damp kan sees i eksossystemet. Har du en motor som ikke tenner så må du, som Torbjørn nevner ovenfor, la den sitte å spoole på start motoren uten fuel slik at fuel som legger seg i turbinen blir blåst ut bak får du prøver å starte igjen. Dette gjøres ved å ha Start Switch i GND og sette Start Lever tilbake i CUTOFF. Det er som regel ingen skade på motoren med litt flammer i eksosen. "Hot Start" er som regel når du har fuel og tenning på en motor med for liten rotasjon. Der er forskjellige grunner til liten rotasjon, som for eksempel å sette Start Lever i IDLE DETENT for tidlig, men oftes på grunn av lite trykk og flow til starteren. På FADEC motorer passes som regel den på at motoren startes riktig... Litt hopping fram og tilbake, men jeg håper dette oppklarer noe. Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 God forklaring som alltid Dag, greit med slike ressurspersoner som deg her på forumet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.