Gå til innhold

Braathens B737 med "Afterburners"


Johan Clausen

Anbefalte innlegg

Utdrag från www.gassundertrykk.com:

 

First of all, there are no Pax on board the aircraft. We were three people in the cockpit (me, and an additional two) and two people outside (one of which filmed the clip). All of us are maintenance crew.

 

What is shown on the clip is what is known as an "wet run". The engine had just been installed (replacing an engine that was due for maintenance), and this is the first startup of the engine after a long storage period. Flames like this on wet runs are actually quite usual (or so i've heard), just not this big.

 

What happens during a wet run is that the engine burns out any residual oil inside the engine that was left there during the storage period. It also burns a certain amount of fuel because the engines usually ignite slower at first startups after storage. The thing that happened to us was that we didn't get any ignition on the first try, thus we filled the engine up with quite an amount of fuel. Before a second try, you're supposed to dryblow the engine with the starter to get the fuel out. That's where we got lazy and didn't do our job properly. On our second attempt, we poured fuel into the engine once again and when it finally ignited we got a result worthy of rememberance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er med 737 motorer, men med F-16 motorer så er det slik at man preserverer motorene av og til med olje (tynn olje). Man kutter fueltilførselen og kjører motorene med denne oljen slik at både komponenter og roterende deler blir innsauset. Det brukes ved langtidslagring av motorer samt i forbindelse med motorforsendelser. Etter installasjon av slike motorer så kan det være en helv... jobb å få startet disse, og kvitrøyk med flammer kan lett oppstå.

 

A r v i d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Wet start" (Wet run) er jo noe som kan forekomme under vanlig oppstart også, og defor er det lurt å følge med på motorindikasjonene ""

 

Er det risikabelt dette her? Fra den vinkelen ser det jo ut som om vingene blir godt flambert, og dessuten står det vel "in da book" at oppstarten skal avbrytes ved indikasjon på "wetstart"? (kanskje dette er for passersjerenes skyld...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det risikabelt dette her? Fra den vinkelen ser det jo ut som om vingene blir godt flambert, og dessuten står det vel "in da book" at oppstarten skal avbrytes ved indikasjon på "wetstart"? (kanskje dette er for passersjerenes skyld...)

 

Kan noen forklare meg forskjellen på "wet start" og "hot start"?

 

(Hot start skjer hvis man introduserer fuel under oppstart før turtallet er tilstrekkelig høyt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Bare for å få B737 terminologien riktig; Start Lever (Control Stand) er i CUTOFF eller IDLE DETENT. Start Switch (Forward Overhead Panel) kan stå i GND, OFF, CONT og FLT. Med for eksempel Start Switch i GND så åpnes start ventilen og tenning til motoren når Start Lever er i IDLE DETENT. Med Start Switch i CONT så får du tenning på høyre eller venstre tenning, avhengig av hvor Ignition Switch sitter. Med Start Switch i FLT får du tenning på begge pluggene, samme hvor Ignition Switch sitter.

 

Og ja, alle motorer fra JT8D til GE90 preserveres med olje, typisk 10/10 olje i fuel systemet, når en motor skal lagres etter overhaling. Vi tømmer også en lagringsveske i oljeststemet.

 

Har ikke hørt "Wet Start" men det er noe som heter "Dry Motor" der motoren spooler uten fuel. "Wet motoring", tror ikke dette er et offisielt uttrykk, men det er som regel når man preserverer fuel systemet som er beskrevet ovenfor, da du åpner fuel systemet under dry motoring til fuel damp kan sees i eksossystemet.

 

Har du en motor som ikke tenner så må du, som Torbjørn nevner ovenfor, la den sitte å spoole på start motoren uten fuel slik at fuel som legger seg i turbinen blir blåst ut bak får du prøver å starte igjen. Dette gjøres ved å ha Start Switch i GND og sette Start Lever tilbake i CUTOFF. Det er som regel ingen skade på motoren med litt flammer i eksosen.

 

"Hot Start" er som regel når du har fuel og tenning på en motor med for liten rotasjon. Der er forskjellige grunner til liten rotasjon, som for eksempel å sette Start Lever i IDLE DETENT for tidlig, men oftes på grunn av lite trykk og flow til starteren. På FADEC motorer passes som regel den på at motoren startes riktig... ""

 

Litt hopping fram og tilbake, men jeg håper dette oppklarer noe.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...