Gå til innhold

Take off position power levers


Tore Rasch-Olsen

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet brukes brukes 100% motor pådrag under avgang.Det er en nesten utenkelig luksus å utstyre fly med så kraftige motorer at bare 90% pådrag skulle være nok.( En flyvers drøm) I de eldste B-747 jeg fløy brukte vi til og med vann innsprøyting ander avgang for å få mer motorkraft, i løpet av Ca. 1 minutt ble det brukt ett par tusen liter vann.Dette var for ca. 20 år siden så jeg husker ikke de nøyaktige tall.Men en maskin som med last og brenstoff kan ta av å fly fra Oslo til Los Angeles behøver ikke bruke full power for med minimum fuel og lite last fly fra Oslo til Stockholm.Da bruker en ikke full power, men derated take off. Det er fastlagte regler for hvor mye en kan derate(redusere take off power).Selv kort og mellom distanse fly har denne mulighet, allt i den hensikt å spare penger. Jeg håper dette forklarer mer enn det forvirrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ingen fly (muligens med unntak av små sportsfly) tar av med 100% throttle.

Hvis det da skulle skje noe, har de ingen reserver å gå på..

Korriger meg hvis jeg tar feil, men syns å huske at 87-89% er vanlig takeoff thrust..

Takeoff Thrust reguleres etter temperatur, vekt, lengde på rullebane, o.l.

 

Mvh,

Kay-Thomas.

[Endret av Kay-Thomas Olafsen 31-01-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en checklist fra en SAS Fokker 50 liggende herhjemme, og på den står T/O Torque angivet i et skema, alt efter højde og tempratur. Jo højere lufttryk (Højde) des højere torwue. Des højere tempratur sed højere torque. Ved 000ft og 0*c skal man bruge 83.9% Ved 600ft og +10*c 86.8%. Alle tallene ligger imellem 80 og 90%.

Normalt plejer jeg at bruge 84% ved T/O både Turbo-prop og jet.

Happy Landings

Peter

------------------

N 57 02 70

E009 55 25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har redan givits många bra svar här, så det finns kanske inte så mycket att tillägga. Men tänkte bara skjuta in några reflektioner.

Derated T/O använder man mycket riktigt för att spara pengar och för att spara på motorernas livslängd och underhåll. Men man deratar också för att minska på bullret och för att spara på miljön (ju lägre T/O thrust desto mindre avgaser i miljön).

Däremot finns det nog inget standardsvar på när och hur mycket man deratar motorerna - det beror helt och hållet på omständigheterna. Bland annat på airport altitude, RWY lenght, tryck, vikt och en rad andra faktorer. Även vädret kan jag tänka mig; nyligen flög jag från Gardermoen med en MD81, och det snöade häftigt. Det kändes som om piloten valde rätt hög T/O thrust (från stillastående), vilket kan bero på att han ville vara på runway så kort tid som möjligt (för att undvika halka).

/Patric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derate T/O brukes for å:

1. Spare fuel

2. Øke motorens levetid

3. Redusere støy

Beregning går på runway condition -lengde -vind - temp - total vekt på flyet.

Det er faste tabeller for dette. Tabellene har innebygd meget god sikkerhetsmargin - mer derate = mer konservativ beregning. Dvs ved meget lav throttlesetting er det egentlig ekstra mye å gå på.

Braathens har ca 30% Full rate T/O på sine takeoffs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... som ikke må forveksles med 100% N1 . Max - eller 100% trottle er ikke derated T/O, men normal full T/O som i normal temperaturforhold og -trykk er rundt 89 - 91% N1 - grovt sagt - for 20K-motorene for "de gamle". Dette er det som Øystein betegner som full rate T/O. Noe heftigere full rate ("100 %") for 24K-motorene for -700 - mellom 92 og 94 % N1. Igjen - uten desimaler.

Hilsen Roald

[Endret av Roald Hansen 06-02-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...