Gå til innhold

Valg ab rullebane ved landing!


Erik Hosle

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg vet er dette ikke mulig å finne ut av på forhånd. Du kan gjette, med hensyn til vær- og vindforhold.

 

Men som i den virkelige verden, kan rullebanen du får tildelt være annerledes enn den du har planlagt å bruke. Du kan derfor plotte inn den rullebanen som er mest hensiktsmessig for deg å bruke i FMCen før takeoff, men være forberedt på å endre den før approach.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare alltid irriterende at noen skal komme med VATSIM, for "alle" vet hva VATSIM er, det er ikke tvil om, og hadde folk villet fly på VATSIM, så hadde de jo gjort det?

Det er ikke alle som vil fly på VATSIM, tvert i mot, og derfor kan folk spare seg å komme med "Fly på VATSIM, VATSIM er best, oyeah!" hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sklir det litt OT her, men han ga jo faktisk link til VATSIM i tilfelle han ikke viste hva VATSIM var.. ""

 

Man trenger jo heller ikke bry seg om at han nevnte VATSIM om man er så veldig mye imot det? Nå skrev Joachim også at man kunne sjekke ATIS'en, noe man ikke trenger være på VATSIM for å gjøre.

 

En annen ting er at jeg ikke viste det fantes noe som VATSIM før jeg fløy i VNoAF, og jeg ville fly på VATSIM da.. Så, uten at noen hadde nevnt VATSIM for meg hadde jeg ikke vist om det, og heller ikke kunne benyttet meg av det da. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man skal sjekke ATIS, eventuelt METAR før man drar avgårde fra departure airport, så bør man enten fly med realweather, ellers må man vente til man er 30nm unna flyplassen før man kan sjekke ATIS, og da er det vel for sent å påbegynne en STAR, eventuelt kan man bare hoppe inn på en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange misoppfatter også hva VATSIM er, og som du sier selv: "VATSIM er ikke det letteste for en som ikke er helt inne på FS"

 

Vel, hvorfor ikke? Det eneste som er nytt for en pilot på VATSIM er at han selv må kommunisere med flygelederen, og ikke trykke på et par knapper. Det finnes manualer, og jeg kommer snart med en.

Mange innbiller seg at VATSIM er for "proffer", at det er for seriøst og at man er hånlige ovenfor nybegynnere. Feil.

 

På VATSIM er det et veldig godt miljø, jeg (som ATC) kontrollerer nybegynnere veldig ofte, og alle flygeledere i VACCSCA har tolmodighet og som regel viljen til å hjelpe nybegynnere i gang hvis ikke trafikkmengden er veldig, veldig stor.

 

Flyr man på VATSIM har man mange fordeler:

 

Realismen øker til de grader, med flygeledere og med-piloter rundt deg.

Man flyr sammen med andre mennesker og blir kjent med folk.

Man slipper problemer med AI-fly og dårlig defualt ATC.

Osv osv.

 

Det er ingen ting som tilsier at en nybegynner på FS ikke kan fly på VATSIM. Vedkommende kan kanskje såvidt fly en Cessna 172 (som et eksempel) men han kan da likevel fly på VATSIM! Dette er en fin måte for vedkommende å lære på, når han har flygeldere og andre piloter som kan fortelle han ting.

Og fortsatt kan man se realismen i det hele: I virkeligheten er det også nybegynnere.

 

Kanskje vedkommende ikke liker å snakke engelsk? Snakk norsk. Reglementet sier at om flygelederen blir oppkalt på norsk skal han svare på norsk.

 

Det er et minimum med kunnskaper som skal til før man flyr på VATSIM, resten kommer etterhvert.

 

De fleste frasene som brukes av defualt ATC er nok i begynnelsen, er det noe piloten ikke forstår kan piloten spørre flygelederen på privat chat.

 

Jeg har innimellom (som ATC) piloter som virker som om de nettopp har kjøpt FS og hopper rett ut på VATSIM uten å ha lest en setning. Dette kan oppfattes som forstyrrende.

 

Jeg anbefaler alle piloter som ikke flyr på VATSIM, uansett grunn om å besøke www.vatsim.net og www.vaccsca.org

Dette er et flott og realistisk miljø.

Det er heller ingen regler som sier at man må ha mikrofon, tekst og lyd kommunikasjon er likestilt.

 

Alle som ønsker mer informasjon om VATSIM eller har noen spørsmål må gjerne ta kontakt med meg på MSN: joddle_bra691@msn.com eller e-mail joachim@vbraa.com

 

Dette løser også problemer med rullebane på ankomstflyplassen da man kan sjekke ATIS/METAR eller spørre ATC. Dette oppgis uansett på første kontakt.

 

Hvis noen vil ha en introduksjon til lesing av METAR og hvilken effekt vinden har på bane i bruk er det bare å spørre.

 

Ha en fortsatt fin dag! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med og planlegge en rte 2 fra et punkt i opprinnelig landings plan til alternativ rnw, eller legge opp en del company routes med alle alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realismen øker til de grader, med flygeledere og med-piloter rundt deg.

 

Akkurat nå er det en pilot i Norge og ingen flygeledere, skikkelig realisme spørr du meg!

 

Og hvor mange har du i singleplayer'n din da? ""

 

Kom å fly i kveld... håper virkelig det blir litt liv i kveld, spesielt i Nord-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange har du i singleplayer'n din da? ""

 

Men her er det også litt opp til en selv, hvor "interessant" man kan få det i det du kaller "singleplayer". Personlig har jeg det riktig så

fornøyelig, med massiv AI-trafikk over det hele.

Bruker Flight1 sin Ultimate Traffic til grunn, byttet

ut flyene med AIA og EVAI og annet snacks. I tillegg til

at jeg benytter egen-komponerte AI-ruter til bl.a. chartertrafikk for hele Norden og store deler av Nord Europa. Da trives jeg godt med "standard" AI-trafikk og ATC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til topic her:

Så i singleplayer kan man ikke høre ATIS før man er 30nm fra ankomst?

 

For jeg må sette inn ankomst flyplass som siste waypoint i FMC, fordi man får som regel ikke approach før man har passert siste ordinære waypoint, og har man ikke flere waypoint blir LNAV disconnect. Noen som skjønner?

 

Og hvordan varierer dette med å få approach i singleplayer? Er det tilfeldig? Jeg får approachen fra 30 til 90 miles fra ankomst..

 

Jeg har lyst til å begynne med VATSIM, men jeg er så redd for å drite meg ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fælt så mye du har imot VATSIM... har du noen gang flydd på VATSIM med ATC og trafikk rundt deg?

 

Oi oi... *Leser igjennom de forrige innleggene mine*, har visst ikke sagt noen steder at jeg har noe imot vatsim, så du kan slutte å komme med tull!

Og nei, har ikke flydd på vatsim, foretrekker mye trafikk og ATC overalt jeg.

 

Men å komme med en anbefalelse om vatsim i denne tråden er helt unødvendig, det hjelper ikke tråd starteren i det hele tatt!

 

Og hvor mange har du i singleplayer'n din da?

 

Har Steinars AI pakke, så har ganske mange fly(AI piloter) der. Mye mer realisme i det enn å ikke ha noen fly ved siden av deg på ENGM!

 

Mvh Alex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å begynne med VATSIM, men jeg er så redd for å drite meg ut..

 

Dessverre er det mange som har det sånn. Og det er det ingen grunn til, selv om også jeg hadde det sånn første gangen. Se sånn på det: Vi er bare en gjeng med folk som samles for å ha det gøy når vi kjeder oss ""

Jeg har tenkt å foreslå en newbie-evening på VATSIM forumet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...