Erik Hosle Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Er ikke så veldig inn i fs2004, men lurer på hvordan man kan finne ut hvilke rullebane som er i bruk før man plotter inn planen på FMCen?Finnes det er program til dette,evt hvor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Svedman Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Så vidt jeg vet er dette ikke mulig å finne ut av på forhånd. Du kan gjette, med hensyn til vær- og vindforhold. Men som i den virkelige verden, kan rullebanen du får tildelt være annerledes enn den du har planlagt å bruke. Du kan derfor plotte inn den rullebanen som er mest hensiktsmessig for deg å bruke i FMCen før takeoff, men være forberedt på å endre den før approach. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexander Storvig Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Vind retning varierer, dermed varierer det også hvilken rw som er i bruk. Det du kan gjøre er å sjekke vind retningen på den flyplassen du flyr til. Enten med ActiveSky eller her. Det er viss du laster ned været selvsagt. Mvh Alex. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 hva om det ikke er en spesiell RWY in use da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Hosle Skrevet 24. april 2006 Forfatter Del Skrevet 24. april 2006 hæ...pleier det ikke alltid å være landing og takeoff fra en og samme retning da?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Svedman Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 hæ...pleier det ikke alltid å være landing og takeoff fra en og samme retning da?? Nå er jeg litt usikker på hva du mener. Som sagt, du kan ikke vite det på forhånd i FS, men du kan programmere FMCen til den rullebanen du får av ATC når du nærmer deg flyplassen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 nei hvorfor skal det være det? Om trafikken er slik at man kan være effektiv, så bruker man beggebaner om hverandre. Derimot er det svært viktig å vite når man må slutte med å bruke begge banene. Drar man det litt for langt, kan man lett drite på leggen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Fly heller på VATSIM Her er det mennesker med trening som sitter ATC. Sjekk METAR og ATIS for ankomstflyplassen din. Man tar vel ikke av uten å sjekke METAR uansett...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexander Storvig Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Fly heller på VATSIM Her er det mennesker med trening som sitter ATC. Sjekk METAR og ATIS for ankomstflyplassen din. Man tar vel ikke av uten å sjekke METAR uansett...? Og der kom den... sykt irriterende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Fly heller på VATSIM Her er det mennesker med trening som sitter ATC. Sjekk METAR og ATIS for ankomstflyplassen din. Man tar vel ikke av uten å sjekke METAR uansett...? Og der kom den... sykt irriterende. Hva var så irriterende med den da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Vatsim er vel ikke det letteste for en som ikke er helt inne på fs2004? Hehe, har en tendens til å dukke opp i de fleste tråder som omhandler ATC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Det er bare alltid irriterende at noen skal komme med VATSIM, for "alle" vet hva VATSIM er, det er ikke tvil om, og hadde folk villet fly på VATSIM, så hadde de jo gjort det? Det er ikke alle som vil fly på VATSIM, tvert i mot, og derfor kan folk spare seg å komme med "Fly på VATSIM, VATSIM er best, oyeah!" hver gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Svedman Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Fly heller på VATSIM Her er det mennesker med trening som sitter ATC. Men det løser jo ikke den opprinnelige innleggerens problem, man får ikke vite rullebanen på forhånd av den grunn. Kanskje er det ingen ATC der han skal lande, engang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Nå sklir det litt OT her, men han ga jo faktisk link til VATSIM i tilfelle han ikke viste hva VATSIM var.. Man trenger jo heller ikke bry seg om at han nevnte VATSIM om man er så veldig mye imot det? Nå skrev Joachim også at man kunne sjekke ATIS'en, noe man ikke trenger være på VATSIM for å gjøre. En annen ting er at jeg ikke viste det fantes noe som VATSIM før jeg fløy i VNoAF, og jeg ville fly på VATSIM da.. Så, uten at noen hadde nevnt VATSIM for meg hadde jeg ikke vist om det, og heller ikke kunne benyttet meg av det da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Men hvis man skal sjekke ATIS, eventuelt METAR før man drar avgårde fra departure airport, så bør man enten fly med realweather, ellers må man vente til man er 30nm unna flyplassen før man kan sjekke ATIS, og da er det vel for sent å påbegynne en STAR, eventuelt kan man bare hoppe inn på en. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Mange misoppfatter også hva VATSIM er, og som du sier selv: "VATSIM er ikke det letteste for en som ikke er helt inne på FS" Vel, hvorfor ikke? Det eneste som er nytt for en pilot på VATSIM er at han selv må kommunisere med flygelederen, og ikke trykke på et par knapper. Det finnes manualer, og jeg kommer snart med en. Mange innbiller seg at VATSIM er for "proffer", at det er for seriøst og at man er hånlige ovenfor nybegynnere. Feil. På VATSIM er det et veldig godt miljø, jeg (som ATC) kontrollerer nybegynnere veldig ofte, og alle flygeledere i VACCSCA har tolmodighet og som regel viljen til å hjelpe nybegynnere i gang hvis ikke trafikkmengden er veldig, veldig stor. Flyr man på VATSIM har man mange fordeler: Realismen øker til de grader, med flygeledere og med-piloter rundt deg. Man flyr sammen med andre mennesker og blir kjent med folk. Man slipper problemer med AI-fly og dårlig defualt ATC. Osv osv. Det er ingen ting som tilsier at en nybegynner på FS ikke kan fly på VATSIM. Vedkommende kan kanskje såvidt fly en Cessna 172 (som et eksempel) men han kan da likevel fly på VATSIM! Dette er en fin måte for vedkommende å lære på, når han har flygeldere og andre piloter som kan fortelle han ting. Og fortsatt kan man se realismen i det hele: I virkeligheten er det også nybegynnere. Kanskje vedkommende ikke liker å snakke engelsk? Snakk norsk. Reglementet sier at om flygelederen blir oppkalt på norsk skal han svare på norsk. Det er et minimum med kunnskaper som skal til før man flyr på VATSIM, resten kommer etterhvert. De fleste frasene som brukes av defualt ATC er nok i begynnelsen, er det noe piloten ikke forstår kan piloten spørre flygelederen på privat chat. Jeg har innimellom (som ATC) piloter som virker som om de nettopp har kjøpt FS og hopper rett ut på VATSIM uten å ha lest en setning. Dette kan oppfattes som forstyrrende. Jeg anbefaler alle piloter som ikke flyr på VATSIM, uansett grunn om å besøke www.vatsim.net og www.vaccsca.org Dette er et flott og realistisk miljø. Det er heller ingen regler som sier at man må ha mikrofon, tekst og lyd kommunikasjon er likestilt. Alle som ønsker mer informasjon om VATSIM eller har noen spørsmål må gjerne ta kontakt med meg på MSN: joddle_bra691@msn.com eller e-mail joachim@vbraa.com Dette løser også problemer med rullebane på ankomstflyplassen da man kan sjekke ATIS/METAR eller spørre ATC. Dette oppgis uansett på første kontakt. Hvis noen vil ha en introduksjon til lesing av METAR og hvilken effekt vinden har på bane i bruk er det bare å spørre. Ha en fortsatt fin dag! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexander Storvig Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Realismen øker til de grader, med flygeledere og med-piloter rundt deg. Akkurat nå er det en pilot i Norge og ingen flygeledere, skikkelig realisme spørr du meg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tordbjørn W. Eriksen Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 De gangene jeg har fløyet med fs2004 på Vatsim har de ATc'ene jeg har vært borti opptrådt med en god tone, fikk tilogmed en del navigasjons tips av atc grunnet lite trafikk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Hva med og planlegge en rte 2 fra et punkt i opprinnelig landings plan til alternativ rnw, eller legge opp en del company routes med alle alternativene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Akkurat nå er det en pilot i Norge og ingen flygeledere, skikkelig realisme spørr du meg! Jepp, Norge er ikke det landet med høyest trafikk. Men om kveldene er det ofte en del ATC og piloter. Fælt så mye du har imot VATSIM... har du noen gang flydd på VATSIM med ATC og trafikk rundt deg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Realismen øker til de grader, med flygeledere og med-piloter rundt deg. Akkurat nå er det en pilot i Norge og ingen flygeledere, skikkelig realisme spørr du meg! Og hvor mange har du i singleplayer'n din da? Kom å fly i kveld... håper virkelig det blir litt liv i kveld, spesielt i Nord-Norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Og hvor mange har du i singleplayer'n din da? Men her er det også litt opp til en selv, hvor "interessant" man kan få det i det du kaller "singleplayer". Personlig har jeg det riktig så fornøyelig, med massiv AI-trafikk over det hele. Bruker Flight1 sin Ultimate Traffic til grunn, byttet ut flyene med AIA og EVAI og annet snacks. I tillegg til at jeg benytter egen-komponerte AI-ruter til bl.a. chartertrafikk for hele Norden og store deler av Nord Europa. Da trives jeg godt med "standard" AI-trafikk og ATC. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Erik Lund Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Tilbake til topic her: Så i singleplayer kan man ikke høre ATIS før man er 30nm fra ankomst? For jeg må sette inn ankomst flyplass som siste waypoint i FMC, fordi man får som regel ikke approach før man har passert siste ordinære waypoint, og har man ikke flere waypoint blir LNAV disconnect. Noen som skjønner? Og hvordan varierer dette med å få approach i singleplayer? Er det tilfeldig? Jeg får approachen fra 30 til 90 miles fra ankomst.. Jeg har lyst til å begynne med VATSIM, men jeg er så redd for å drite meg ut.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexander Storvig Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Fælt så mye du har imot VATSIM... har du noen gang flydd på VATSIM med ATC og trafikk rundt deg? Oi oi... *Leser igjennom de forrige innleggene mine*, har visst ikke sagt noen steder at jeg har noe imot vatsim, så du kan slutte å komme med tull! Og nei, har ikke flydd på vatsim, foretrekker mye trafikk og ATC overalt jeg. Men å komme med en anbefalelse om vatsim i denne tråden er helt unødvendig, det hjelper ikke tråd starteren i det hele tatt! Og hvor mange har du i singleplayer'n din da? Har Steinars AI pakke, så har ganske mange fly(AI piloter) der. Mye mer realisme i det enn å ikke ha noen fly ved siden av deg på ENGM! Mvh Alex. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Jeg har lyst til å begynne med VATSIM, men jeg er så redd for å drite meg ut.. Dessverre er det mange som har det sånn. Og det er det ingen grunn til, selv om også jeg hadde det sånn første gangen. Se sånn på det: Vi er bare en gjeng med folk som samles for å ha det gøy når vi kjeder oss Jeg har tenkt å foreslå en newbie-evening på VATSIM forumet nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.