Gå til innhold

Norwegian Aviation College


Tore Rasch-Olsen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vurderer å søke der jeg også. Det er enten NAC eller NAIA i USA som er aktuelle for meg.

Har egentlig mest lyst til å dra til NAIA for det tror jeg blir en enestående mulighet til å lære både om en ny kultur, nytt språk osv. Det er jo liksom USA som er flygingens hjemland...

Det blir vel litt synsing om ting som taler for og imot.

Vi får se hva det blir til. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å søke der jeg også. Hvor gamle er dere nå. Jeg lurer på om dere kan si hva dere har i de forskjellige fagene?

Jeg lurer veldi gpå hva slags karakterer man må ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens

Jeg er også 17 (04.08.83). Har tenkt meg til NAC jeg også ja, men så var det det med økonomien da... Fant ut at det ville bli i underkant av en mill til slutt (i følge en brosjyre jeg henta på utdanningsmessa i Trondheim). Spørs om det kanskje blir noe annet på meg også, men jeg har ikke bestemt meg ennå.

Kunne tenkt meg litt info på NAIA jeg også. Hvis det er noen som har noe å komme med, så post det her, eller send det per mail (gislea@hotmail.com)

------------------

Gisle

LN-GAA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg blir 19 på mars, så etter militæret til høsten skal jeg dra til NAIA. (Hvis jeg kommer inn da)

Se på NAIA's hjemmeside og send en mail dit. Da får du en generell informasjonsbrosjyre i posten, der det også er lagt ved søknadsskjema.

http://www.naiasc.com" TARGET=_blank>www.naiasc.com

Ellers har NAIA en representant i Norge:

Trond Hogner

Siloveien 10

0574 Oslo

email: naia.norge@c2i.net

Ta kontakt med han hvis du har direkte spørsmål om skolen, for jeg tror ikke han har noe annen info enn den brosjyren du vil få fra NAIA.

Skolen ligger i staten South Carolina, på østkysten av USA. Utdannelsen tar vanligvis 6 måneder og tilsammen vil du få loggført ca 248 flytimer og bli den stolte innehaver av følgende 6 sertifikater:

PPL/A

CLP/A

Instrument Rating

Multi-engine Rating

Certified Flight Instructor

Certified Flight Instructor - Instrument

Alt dette koster for tiden $26.495 Nå er jo ikke dollar kursen særlig gunstig for oss så det kommer vel opp i 250.000 kroner.

NÅr du kommer inn på NAIA får du automatisk et arbeidsvisa. Dette betyr at når halvåret er over, og du har bestått alle eksamener osv, kan du søke jobb i USA, og arbeide der i ett år.

Dette er en glimrende mulighet til å samle flytimer, samtidig som man tjener litt penger.

Jeg har lest om ett tilfelle, der en elev søkte på fire ulike flyselskaper rett etter endt utdannelse. Han fikk jobbtilbud på alle fire! Så da er det bare å velge og vrake...

Det som er litt dumt med å ta de ulike sertifikatene i utlandet er at man må konvertere de hvis du vil jobbe i europeiske flyselskap. Nå har imidlertid NAIA et sammarbeidsprosjekt med Flyteoriskolan i Sverige. Dette tror jeg er nytt fra i år. Flygteoriskolan tilbyr koverteing av alle sertifikatene du får med deg hjem fra NAIA. Er ganske usikker, men tror prisen på dette vil bli ca 150.000 - 200.000SEK

 

mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Jeg har vaert her ved NAIA naa i to maaneder. Jeg er snart ferdig med PPL'en (tok FAA teoriproeven (og bestod!) paa mandag og tar checkride neste uke regner jeg med). Har dere spesifikke spoersmaal angaaende NAIA saa send meg gjerne en epost. Ellers anbefaler jeg dere aa gjoere som Morten har gjort: gaa inn paa websidene til NAIA og be dem om aa sende generell informasjon.

Epost: espenoi@hotmail.com

------------------

Med vennlig hilsen,

Espen Øijordsbakken

http://home.c2i.net/fokker50" TARGET=_blank>Fokker 50 Panel Project

http://www.flightsimmers.net/fpda/" TARGET=_blank>Freeware Panel Designer Association

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og hvis noen skulle ha interesse av det saa har jeg lagt ut et par bilder fra NAIA paa hjemmesiden min. Klikk paa "The Pilot" linken paa menyen.

------------------

Med vennlig hilsen,

Espen Øijordsbakken

http://home.c2i.net/fokker50" TARGET=_blank>Fokker 50 Panel Project

http://www.flightsimmers.net/fpda/" TARGET=_blank>Freeware Panel Designer Association

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Fint å se at det er flere som har tenkt seg oppover til NAC.

Er 19 år og går for tiden på Luftforsvarets Befalsskole, skal til 331/334 skvadron til neste år [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Har tenkt å søke NAC om to år!! Flyr for tiden litt småfly fra Rygge. Har forøvrig 5 i matte og fysikk.

(Er litt seint ute kanskje?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

SAS skal jo ha inn en hel "hau" med nye fly (4 stk A330, 6 stk A340 og 12 stk A321, samt opsjoner på ytterligere 7 stk av A330/A340 og 10 stk A321) i løpet av noen få år, da trengs det flere piloter. Derfor tipper jeg at SAS kommer til å sponse utdanning på NAC om ikke så lang tid. Høres ikke det sannsynlig ut? Grunnen til at SAS slutta med sponsing var jo minkende behov for nye piloter, noe som sannsynligvis ikke er tilfelle om rel. kort tid.

------------------

Med vennlig hilsen Anders Presterud, flygelederaspirant ved Sola tårn-/innflygingskontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens.

Det er godt å høre at det fortsatt er interesse for NAC her i landet. Det hadde vært synd å miste vår eneste "virkelige" flyskole her i landet på grunn av manglende søkere.

Jeg går for tiden på NAC som elev på det 1. usponsede kullet etter SAS gav seg med det prosjektet. (se Langvatn's kommentar) Det er synd at utdannelsen her oppe er i ferd med å bli så dyr, vi er for tiden et kull på 7 stykker som går mellom 2 SAS sponsede kull, og vi betaler 480 000 + 50 000 for pre-MCC/MCC kurs. (litt usikkerhet hvordan dette blir løst siden SAS vil betale MCC kurset for søkere som kommer inn på kurset enten de består eller ikke, i samband med ansettelse) I tillegg kommer utgifter til mat og husly. Regn 40 000 i husly for å bo på skolens internat i studieperioden.

Det starter et nytt kull på 15 nå i Mars med en prislapp på 570 000 + 50 000, og jeg har sett info-papirer med høyere summer for senere kull, men hør med skolen angående pris, for de skjønner selvsagt også selv at de er i ferd med å prise seg ut av markedet (de jobber med å få høyskolestatus, noe som vil føre til en betydelig lavere pris for elever, men det er nytt og vanskelig og vil garantert ta tid å presse gjennom byråkratiet).

 

Fordeler med skolen per i dag:

Solid utdannelse, fortsatt tett samarbeid med SAS, kvalitet på teori og flytimer, utfordrende og spennende flyging i terrenget rundt her, og 6-7 flyplasser innenfor 30-60min flyging med en treig archer, nye gode fly, økende kjennskap blant andre selskaper til skolen, godt rykte blant norske selskaper, grundig sortering av kandidater før opptak, JAR sertifikat, AKROFLYGING!

Ulemper med skolen per i dag:

PRIS, til tider mye kanselleringer pga vær, Bardufoss er et øde sted, ingen garantier ang jobb.

 

Vær klar over at alt jeg skriver her er en elevs oppfatninger av tingenes tilstand hittil, og det vil lønne seg å ta kontakt med skolen for å høre siste nytt.

Opptakskravene regner jeg som noe positivt fordi de psykologiske prøvene og intervjuet er godkjent av SAS, og du slipper å ta dem opp igjen når du søker jobb der. Sånn det ser ut fremover blir det et nytt pilotintervju + en simulatortest som blir terskelen for usponsede elever inn i selskapet. Noe som burde være en ren formalitet i forhold til resten av testene.

En annen ting er selvsagt at skal en først ta seg opp et lån, så er det nok enklere å vise til en norsk skole med tette bånd til SAS, enn en utdannelse i USA som generelt har et heller frynsete rykte i de kretser (dette var iallefall min erfaring). I tillegg får du lån + stipend i Statens lånekasse, som ser ut til å bli godt over 200 000 samlet i studieperioden.

En kjapp rapport fra skolen, men ha i minne at ting skjer fort akkurat nå, både med JAR implementering i Norge, og også forandringer/ekspansjon i SAS.

Vi som går her i dag satser på å følge strømmen til de sponsede kullene inn i SAS, men både for oss og dem er det klart at SAS er fullstendig kyniske når det gjelder behov og ansettelser. Ingen av oss har noen garanti om ansettelse i SAS etter utdannelsen her oppe. Men ting ser bra ut nå, vi er optimistiske og ser at Nordmenn har en tendens til å bli de første som får kursstart i SAS blant eldre kull. (hovedteorien blant oss er intern kvotering innen selskapet, et faktum. Og få norske "kvalifiserte" flygere i dag, sammenlignet med Danmark og Sverige.)

Det virker som en god tid å bli flyger i Norge.

Kommentar til karakterer og alder:

Litt usikker på hvor viktige karakterer er når du søker, jeg la bare med mitt vitnemål. Men med et snitt litt over 4, var det ingen problemer for min del. Jeg tror testene blir mye mer vektlagt, ren synsing. Matte og fysikk (2mx, 2fy) må du ha for å søke SAS, så de er greie å ha. Ellers kan du ta de her oppe. Men de er soleklare fordeler å ha allerede under testene.

Når det gjelder alder så var yngstemann på mitt kull 20 når han begynte her oppe, noen på SAS kullene er over 30 mens andre er 22-23. Det er nok ingen fordel å være "for" ung når man skal søke SAS etterpå, fortsatt ren synsing/rykter. Jeg var akkurat 22 når jeg begynte.

Håper denne posten var til nytte, og svarer gjerne så godt jeg kan på spørsmål [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

------------------

Spirit 45

[Endret av Ole Johan Flaaen 26-02-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Håper denne posten var til nytte, og svarer gjerne så godt jeg kan på spørsmål [image]
[/image]

Veldig interresant og høre en elevs synspunkter.

Lurer litt på disse opptaksprøvene. Er disse vanskelige? Finns det noen måter å "trene" seg opp på?

Lykke til videre!

------------------

Christopher Eriksen

[Endret av Christopher Eriksen 27-02-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

interessangt det som blir sagt her!Jeg tenker på å bli pilot,men det kommer ann på visse forhold.Jeg har også lyst til å prøve flygeleder yrket.kanskje sattse på å bli AFIS-fullmektig først så får vi se hva jeg fortsetter med.....

Men jeg er bare 17 år og ting kan forandre seg,forhåpentligvis til det bedre!(+ at jeg burde arbeide mer med matte og fysikk...)

Ole Martin hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opptaksprøvene ja. Noen ting kan en iallefall øve litt på.

- Ta noen IQ tester på nettet og bli kjent med hvordan de virker og hva de er ute etter.

- Frisk opp i grove trekk matte fra sen ungdomskole til 2mx, + enkel utregning for hånd.

- Frisk opp hoderegning

- Ellers still opp uthvilt og motivert, du VIL bli sliten i hodet etterhvert.

Ellers så er det jo noen få psykotekniske prøver (tapping, ludobrikker og sånt), og en del personlighetsspørsmål. Men her er det stort sett bare å stille ved godt mot og være ærlig. Det er iallefall lettere å møte med psykologen senere da [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Gode tips uten å ha sagt for mye, snakk gjerne med folk som har prøvd flygeropptaket ved luftforsvaret. Det er veldig mye av det samme.

Lykke til! Jeg hadde brief på Grob 115d i dag, advanced manouvers og akro here i come! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Spirit 45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan.

Når det gjelder opptaksprøvene til Luftforsvarets flygerskole så stemmer det sikkert at de er noenlunde like de som gjennomføres på NAC. Men jeg tror ikke det er særlig lurt å snuse for mye her og øve på testene, da de er konstruert med hensikt å selektere de som har forutsetninger for å gjennomføre utdanningen. Jeg har selv vært gjennom LFS sitt opptak og bestod testene uten å ha øvd på noe. (Røyk ut på øyet etterpå, men det er nå så...).

Flertallet av de som hadde øvd på testene røyk faktisk ut! De ser på mye rart under testene, blant annet læringsevne og progresjon, og dersom du har øvd på en test vil du neppe få noen bra progresjon under opptaksprøvene.

Det er også dumt å øve inn testene og bestå disse, og så ryke ut under uttaksflygingen hvis det viser seg at en ikke klarer å henge med, og forutsetningene egentlig aldri har vært tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Ole Johan Flaaen skrev:

- Ta noen IQ tester på nettet og bli kjent med hvordan de virker og hva de er ute etter.

- Frisk opp i grove trekk matte fra sen ungdomskole til 2mx, + enkel utregning for hånd.

- Frisk opp hoderegning

- Ellers still opp uthvilt og motivert, du VIL bli sliten i hodet etterhvert.

Ellers så er det jo noen få psykotekniske prøver (tapping, ludobrikker og sånt), og en del personlighetsspørsmål. Men her er det stort sett bare å stille ved godt mot og være ærlig. Det er iallefall lettere å møte med psykologen senere da [image]
[/image]

Gode tips uten å ha sagt for mye, snakk gjerne med folk som har prøvd flygeropptaket ved luftforsvaret. Det er veldig mye av det samme.

Dette høres veldig likt opptaket til flygelederutd. Samme gamle psykologene fra forsvaret som drar rundt, de har hvitt hår og skjegg alle sammen ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Johan;

Har et spørsmål angående callsign ved NAC. Ser at du "kaller deg" Spirit 45 (under) på dine innlegg. Er det slik at hver elev ved skolen får tildelt "sitt eget" callsign, f.eks. Spirit 66, eller blir nummeret tildelt/plukket ut foran hver flight?

------------------

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke skal sies for mye om disse prøvene er jo en ting, men noen generelle råd ser jeg ikke som noe "fusk"

Det er ikke mange som går til disse testene som ikke har lurt på hva de dreier seg om. Og de fleste spør litt rundt, og det er jo naturlig. Som en kommentar kan en jo kanskje tenke seg hva alle som har en far som flyr vet og har øvd på før de går til disse testene??? Akkurat det er vel neppe fair play...

Og repetere matte er vel heller ikke noe vidundertriks, det krever arbeid ;-)

Ellers angående callsigns ved NAC, så får vi personlige c/s før vi går solo, og beholder disse til vi er ferdige på skolen. Deretter går de videre til et nytt kull. Så Spirit 45 har nok fløyet rundt lenger enn meg, men nå er det mitt en stund [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Spirit 45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...