Gå til innhold

Litt av hvert.


Henrik Wingerei

Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå å øver meg på å fly SID og STAR til Sweden High Density den 10. februar. Det er første gang jeg prøver meg på SID og STAR, og har noen spørsmål angående det.

F.eks. så står det tenget med en svart strek at du skal svinge, men det står (R239 ARL). ARL har jeg skjønt er Arlanda VOR, men det andre er jeg ikke helt sikker på. Under denne streken står det også "direct (en intersection)", og da kommer spørsmålet, går det an å navigere seg fram til en intersection, eller må man bare se på f.eks. GPSen å sikte seg inn på den?

Hilsen

Henrik Wingerei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke tar feil (og det gjør jeg ofte), så skal du da stille in "Course" på 239 grader, og følge nåla inn til VOR....

Eller for å si det på en annen måte: Følge Radial 239 til ARL VOR....

Intersections er vel ofte en GPS-referanse for et punkt, men det punktet kan også være plassert på samme sted som f.eks en VOR eller NDB, og du kan da navigere deg til det punktet med nav-instrumentene..... Hvis det ikke finnes verken VOR eller NDB på dette punktet så må du fly dit etter GPS'en...

 

Det er iallefall hva jeg tror... Noen kan sikkert rette på meg.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Kenneth G. Sørensen

De-Icer ved WF Torp

Kenneth_G_S@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lige for at gøre det hele lidt mere forvirrende.

Hvis du flyver på en STAR/SID, vil man ofte komme af en rute, for eksempel mellem to intersections. På et tidspunkt skal du svinge, og dette punkt kan markeres med en radial til et VOR-fyr. På kortet kan det være en tynd streg fra VOR-fyret med en pil på, men det kan også bare være informationer.

Hvis der for eksempel står "R288/D29.7 ARL" Så sætter du NAV1 på 116.0 (ARL) og course på 288, når så du krydser dette punkt på dit NAV-display (Stregen går fra venstre til højre side), og adstanden er 29.7NM fra ARL, så ved du, at du er ved punktet ELTOK

Håber dette kunne bidrage med lidt lys ower sagen.

Happy Landings

Peter

------------------

N 57 02 70

E009 55 25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstand: Det brukes ikke GPS i fly! Glem GPS, det er juks. Det navigeres etter radiofyr og eventuelt Inertia-nav. Computerne på avanserte fly beregner perfekt "fix'ene" etter radiofyr, og evt inertia-nav. De kommer opp på glasscockpit'ens display, veldig greit. Ellers må du klare å navigere etter de vanlige instrumentene i IFR.

Det brukes dog mye GPS i fly i verden idag, som uoffisielt hjelpemiddel, særlig i småfly, har selv navigert etter det.

Snart blir vel GPS tillatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Arne, vet ikke hvor du har den påstanden fra, men det er en "teit" påstand mener jeg. Det brukes veldig mye GPS idag, både i småfly og større fly (selv i airliners brukes GPS), alt ifra håndholdte GPS'er til store faste installasjoner godkjent for IFR.

Jeg har selv såvidt brukt GPS, men siden jeg fortsatt er under skoling er det begrenset hvor mye jeg får brukt sånne elektroniske hjelpemiddler. Jeg navigerer selvfølgelig aldri etter kun GPS, det er alltid greit å kryssjekke, GPS'n tar ikke feil, men du verden å fort det er å taste inn feil koordinater eller rett og slett feil punkt i GPS'n. Som en ruteflyger som selv bruker håndholdt gps i cockpit som støtte skriver: GPS er MEGET nøyaktig, selv når du navigerer til feil veipunkt ! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså så det var din påstand [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

GPS er vel ikke lov som primary nav for IFR uten INS såvidt jeg vet, men nå er jeg på tynn grunn her, jeg har ikke begynt og fly IFR enda så jeg kan lite om reglene også.

Det skal vel komme godkjenning for panelmonterte GPS'er til IFR flyging, men såvidt meg bekjent er ikke den på plass enda.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS er ennå ikke godkjent som primær nav i kommersiell flygning. FAA er erkekonservativ. Militære som styrer GPS satellitene kan ikke garantere drift under FAA regime. Et poeng er jo ved en skikkelig krise kan GPS satelliter stenges.

Kommersiell flyvning skal alltid ha backup og det vanskelig å ha GPS som backup for GPS.

737 NG bruker GPS til klokkeoppdatering og oppdatering av nav system. 737 har 2 stk IRS systemer og 1 stk GPS. Disse 3 vil alltid drifte litt. FMC bruker snitt av alle 3, men stoler mest på GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Øystein Eker skrev:

GPS er ennå ikke godkjent som primær nav i kommersiell flygning. FAA er erkekonservativ. Militære som styrer GPS satellitene kan ikke garantere drift under FAA regime. Et poeng er jo ved en skikkelig krise kan GPS satelliter stenges.

Nå har ikke jeg noen dokumentasjon å vise til, men jeg mener å ha lest to ting:

1. Amerikanerene skal slippe GPS "forstyrrelsene" de har lagt i satelittene sine.

2. På et par flyplasser i USA drives det testing med GPS som ILS.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann....

Det er riktig det som blir sagt at "forstyrrelsen" på GPS-signalet har blitt fjernet... I praksis vil dette si at nøyaktigheten på GPS'en gikk fra å være ca.+/- 100m, til å bli ca. +/- 15 meter...

Når det gjelder GPS som nav.hjelpemiddel og til innflyging, så vet jeg at Widerøe skulle være med i et prøveprosjekt hvor de skulle fly GPS-innflyginger på kortbanenettet... Hvorvidt dette er i gang, og evt. hvor langt det er kommet vet jeg ikke, men de skulle i utgangspunktet starte prosjektet i fjor engang...

------------------

Live to fly, fly to fight, fight to win!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropos det med GPS på kortbanenettet!De er kommet sånn smått igang men det er ikke kommet noen stasjon for GPS på Røssvold eller andre kortbaner i distriktet.Har forhørt meg med AFIS fulmektige og de sier de venter på det,de vet bare ikke hvor lenge!Har hørt det var pga mangel på penger, men de har jo hatt en heftig diskusjon om hvor de skulle legge en ny flyplass her på Helgeland som skulle erstatte ENST,ENRA og ENMS.....

Hvorfor ikke satse pengene på de gamle flyplassene?

Ole Martin Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at det kunstige forstyrelses-signalet ble fjernet av det amerikanske forsvarsdepartementet, men det ble kun gjort etter at det ble garantert at signalet kunne slaas paa igjen uten noen forsinkelser. Det er ogsaa laget slik at de kan velge enkelte omraader der signalet skal forstyrres, slike at enkelte konflikt-omraader kan beroeres utan at resten av verden vil merke det.

Saa saa lenge det amerikanske forsvarsdepartementet sitter med noekkelen til hele GPS systemet ville jeg vaere meget forsiktig med aa gjoere meg avhengig av det.

(Som en liten fotnote; Da jeg var felt-maaler i artilleriet for noen aar siden drev forsvaret paa med aa skifte ut de gamle maale-metodene for aa bestemme 'fixene' til kanonene. Valget stod mellom GPS og INS, og INS ble valgt, da det langt i fra er sikkert at Russland vil vaere vaar neste fiende...)

Ett annet problem med GPS er at systemet er mye mer noyaktig paa det horisontale plan en paa det vertikale. Har ikke tallene foran meg, men mener det snakk om at det bare er 1/5 del saa noeyaktig paa det vertikale plan. Noe som jo kan bli et stort problem i presisjons-approacher.

De mener dette kan bli loest ved aa sette opp en GPS sender paa flyplassen, for aa faa ett ekstra signal, noe som kan gjoere en GPS approach like noeyaktig som en ILS approach.

Det er mange approacher her i Unaiten hvor GPS kan brukes fullt lovlig, men GPSen maa vaere 'approach aproved', med et innebygget feil-deteksjonssystem. Og nettopp fordi GPS ikke gir noe (paalitelig) glideslope informasjon saa er minimumene paa en GPS approach like store som paa en VOR eller NDB approach.

Og som noen her nevnte foer saa blir GPS brukt paa de skikkelig store flyene ogsaa, men kun som en 'rettesnor' for INS systemet, som fremdeles er primaernavigasjonshjelpemiddelet.

Ok, jeg har babblet nok naa. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS nya B737NG har två separata GPS och en IRS som uppdaterar navsystemet. För närvarande görs testinflygningar baserade på enbart egen-nav till strax över ILS minima på Arlanda. Kommer snart på flera platser. GPS i 737 är fullt integrerade i FMS/FGS och har ingen egen "moving map".

Fyra DC9 är utrustade med ett annat GPS-system med "moving map" och är inte kopplade till flygplanets övriga system (A/P och navigering). GPS i DC9 används också för att testa textbaserad kommunikation med Maastrich Control (norra Tyskland och Holland).

Stellan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Helge Jordal skrev:

Ett annet problem med GPS er at systemet er mye mer noyaktig paa det horisontale plan en paa det vertikale. Har ikke tallene foran meg, men mener det snakk om at det bare er 1/5 del saa noeyaktig paa det vertikale plan. Noe som jo kan bli et stort problem i presisjons-approacher.

De mener dette kan bli loest ved aa sette opp en GPS sender paa flyplassen, for aa faa ett ekstra signal, noe som kan gjoere en GPS approach like noeyaktig som en ILS approach.


Bare et lite tillegg til dette...

Det er dette som kalles DGPS, Differential GPS... Det vil si at det plasseres en bakkestasjon med innebygd GPS som hele tiden tar imot satelittsignaler. Disse signalene brukes til å sammenligne dens posisjon (som GPS'en gir) mot posisjonen som den virkelig har (faste verdier). Den finner da ut avviket og lager en korreksjon til dette som sendes ut til andre GPS'er som bruker de satelittene den gjør. Du får da et mye mer nøyaktig posisjonsbilde.

 

------------------

Live to fly, fly to fight, fight to win!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...