Gå til innhold

erfaring så langt på vatsim


geir ståle thoresen

Anbefalte innlegg

vatsim ja hva er nå det.for meg er det å planlegge en flight med største selvsikkerhet.alt er gjennom gått flere ganger, jeg er forberedt.logger meg på,sender fp.Da kommer tvilen snikende,noe nervøst må jeg konstatere at jeg kan da altids fly,men kan jeg takle dette med atc prosedyrer sid\\star,mye trafikk, uten å ødelegge for andre.jeg logger av,tar en tur en annen gang tenker jeg.har hatt noen turer,men da på formidag da det er stille.har store planer om å fly når det er mye trafikk,men det er en terskel for meg som det sikkert er for mange der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Et lite tips til dere som prøver for på de første flightene...

Ikke grav dere ned i kompliserte SID/STARS, fancy navigasjonsprosedyrer +++++. Kom dere opp på nettverket og be ATC om vectorering. Dette er mye mer moro både for ATC og pilot. Som ATC blir man fort lei av å konstantere at en pilot kan programmere en STAR i FMC. Det som er utfordringen er å vectorere 7 fly inn fra hver sin retning ned på samme rullebane ""

 

Lykke til og velkommen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bit tenna sammen og gjør det...jeg har gjort det en gang...var så nervøs at jeg ikke fikk med med squawk-koden, så jeg måtte spørre om gjentagelse fire ganger... ""

 

Flyr ikke VATSIM lenger...tror jeg skal ta steget opp igjen nå.

 

Men, bare hopp ut i det, uansett hvor nervøs du er, så ordner det seg. ATCene er veldig hyggelige i Norge og har veldig god forståelse for nybegynnere.

 

Det går så bra, så... ""

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Ståle .. dette tror jeg det er mange som sliter med. Jeg personlig gjør ikke det nå lenger - men merker fortsatt litt det alvoret som logging på VATSIM skal ha, og det er nettopp DET som gjør det litt kult. ""

 

VÆRSÅSNILL og PRØØV. Det er såå fett når man blir litt tryggere, og såå mye fetere når man er mange. ""

 

Når jeg holdt på med VATSIM flyging sist (før et opphold jeg har hatt på noen år) så ble det arrangert "treningsskvelder" på tirsdager. Dette gikk spes ut på det å poste "riktig" flightplan, tolke litt kart, ha riktig fraseologi og sist og ikke minst litt flyteknikk (sette V1, V2, climbrate, descentspeed/rate etc) Vi brukte FS98/FS2000 og brukte som regel default 737 og fløy "kystruten" fra ENVA til ENBR eller omvendt.

 

Noen trente seg som CTR, noen fløy, og vi var som regel en 8-10 stykker. Husker ikke hvordan det var satt opp, men vi hadde en egen "plass" i VATSIM nettet og hadde tilgang på alt - bortsett fra at vi var alene. "Feil" var fullt tillat og vi kunne pause og slewe så mye vi trengte det - og ikke minst skulle vi spørre og grave mest mulig. Morro og lærerikt. ""

 

Er det noen av dere som husker dette - eller som administrerte dette forresten?

 

Mvh

Kim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker vi hadde treningskvelder i Norge før VACCSCA ble opprettet ja, og selv pleide jeg alltid å delta bare for å holde aktiviteten oppe, og på slutten var det nettopp det som var problemet, vi var kanskje bare 2-3 stykker som møtte opp på treningskveldene. Peter fortsatte jo med treningskvelder i VACCSCA, men det såg ut som han opplevde den samme trenden, og derfor har jeg vært litt nølen med å prøve å igangsette noe slikt ijen. Men om det er interesse for det så skal jeg selvfølgelig få noe slikt i gang igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte vel kanskje vært noe man arrangerte litt etter "behov" kanskje Arild. Hvis en to tre stykker kommer med en forespørsel - kan det kanskje gjennom forumet kapres noen "statister" hvis de gis en dag eller to forhåndsvarsel.

 

Den gang var vi vel egentlig ganske mange som var ferske og i perioden jeg holdt på var vi faktisk 10 stk ++ av og til.

 

Det var litt artig og calls som "når kan jeg ta ut hjula?" eller "hva er trans altitude for no? var ikke uvanlig eller flaut. Men da var det jo heller ikke AIP kart, info o.l. så lett tilgjengelig som det er nå - så de færreste hadde enroute kart feks.

Det var en av dere (deg Arild?) som den gang tok kontakt med "Luftfartsverket" og fikk tilsendt 10-15 enroute kart for Norge, -jeg var èn av de som betalte porto til denne personen og fikk tilsendt et i posten... mimre mimre ""

 

Var bittelitt koseligere før - selv om kompetansen jo ofte var der etter... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis I kan overleve med at træne i Fx Göteborg Landvetter eller Malmö Sturup, så er alle kort nemme at hente fra nettet.

 

Procedurerne er de samme, og de norske ATC'er kan sagtens sidde som APP der.

 

Da jeg i sin tid havde trænings lektioner brugte jeg ofte ESGG eller ESMS fordi de begge har STAR+SID og kort gennem lfv.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...