geir ståle thoresen Skrevet 3. mars 2006 Skrevet 3. mars 2006 vatsim ja hva er nå det.for meg er det å planlegge en flight med største selvsikkerhet.alt er gjennom gått flere ganger, jeg er forberedt.logger meg på,sender fp.Da kommer tvilen snikende,noe nervøst må jeg konstatere at jeg kan da altids fly,men kan jeg takle dette med atc prosedyrer sid\\star,mye trafikk, uten å ødelegge for andre.jeg logger av,tar en tur en annen gang tenker jeg.har hatt noen turer,men da på formidag da det er stille.har store planer om å fly når det er mye trafikk,men det er en terskel for meg som det sikkert er for mange der ute. Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 3. mars 2006 Skrevet 3. mars 2006 Når du føler deg klar for det er det bare å hoppe ut idet. Så lenge du følger ATC's instruksjoner går det greit, og det er sjeldent så mye trafikk at det er krise om du bruker lang tid på noe, eller taxer litt feil. Om du har kart er det også en fordel. Siter
Ivar Hakli Skrevet 3. mars 2006 Skrevet 3. mars 2006 Hei Et lite tips til dere som prøver for på de første flightene... Ikke grav dere ned i kompliserte SID/STARS, fancy navigasjonsprosedyrer +++++. Kom dere opp på nettverket og be ATC om vectorering. Dette er mye mer moro både for ATC og pilot. Som ATC blir man fort lei av å konstantere at en pilot kan programmere en STAR i FMC. Det som er utfordringen er å vectorere 7 fly inn fra hver sin retning ned på samme rullebane Lykke til og velkommen Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 3. mars 2006 Skrevet 3. mars 2006 Litt off topic, men jeg kan godt gi deg et lynkrus i bruk av shift/capslock hvis du ønsker det.. Får vondt i øya av å se på navn og innlegg uten en eneste stor bokstav! Siter
geir ståle thoresen Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Skrevet 3. mars 2006 jeg tar i mot alle tips med takk,men jeg vet ikke om jeg har bruk for et lynkrus. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 3. mars 2006 Skrevet 3. mars 2006 Hehe, alt i orden. Gleder meg å se deg ved en senere anledning på VATSIM, og velkommen til forumet! Siter
michael8210 Skrevet 4. mars 2006 Skrevet 4. mars 2006 Bare bit tenna sammen og gjør det...jeg har gjort det en gang...var så nervøs at jeg ikke fikk med med squawk-koden, så jeg måtte spørre om gjentagelse fire ganger... Flyr ikke VATSIM lenger...tror jeg skal ta steget opp igjen nå. Men, bare hopp ut i det, uansett hvor nervøs du er, så ordner det seg. ATCene er veldig hyggelige i Norge og har veldig god forståelse for nybegynnere. Det går så bra, så... Lykke til! Siter
Kim Sølvberg Skrevet 6. mars 2006 Skrevet 6. mars 2006 Geir Ståle .. dette tror jeg det er mange som sliter med. Jeg personlig gjør ikke det nå lenger - men merker fortsatt litt det alvoret som logging på VATSIM skal ha, og det er nettopp DET som gjør det litt kult. VÆRSÅSNILL og PRØØV. Det er såå fett når man blir litt tryggere, og såå mye fetere når man er mange. Når jeg holdt på med VATSIM flyging sist (før et opphold jeg har hatt på noen år) så ble det arrangert "treningsskvelder" på tirsdager. Dette gikk spes ut på det å poste "riktig" flightplan, tolke litt kart, ha riktig fraseologi og sist og ikke minst litt flyteknikk (sette V1, V2, climbrate, descentspeed/rate etc) Vi brukte FS98/FS2000 og brukte som regel default 737 og fløy "kystruten" fra ENVA til ENBR eller omvendt. Noen trente seg som CTR, noen fløy, og vi var som regel en 8-10 stykker. Husker ikke hvordan det var satt opp, men vi hadde en egen "plass" i VATSIM nettet og hadde tilgang på alt - bortsett fra at vi var alene. "Feil" var fullt tillat og vi kunne pause og slewe så mye vi trengte det - og ikke minst skulle vi spørre og grave mest mulig. Morro og lærerikt. Er det noen av dere som husker dette - eller som administrerte dette forresten? Mvh Kim. Siter
Peter Nørkjær Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Vedr træningsaftner, så have vi et par stykker, da jeg var Chief of Pilots, dog uden den helt store succes. Men nu er det Arild Oldervoll der har den stol, så det kan jo være han kan overtales. Siter
Arild Oldervoll Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Jeg husker vi hadde treningskvelder i Norge før VACCSCA ble opprettet ja, og selv pleide jeg alltid å delta bare for å holde aktiviteten oppe, og på slutten var det nettopp det som var problemet, vi var kanskje bare 2-3 stykker som møtte opp på treningskveldene. Peter fortsatte jo med treningskvelder i VACCSCA, men det såg ut som han opplevde den samme trenden, og derfor har jeg vært litt nølen med å prøve å igangsette noe slikt ijen. Men om det er interesse for det så skal jeg selvfølgelig få noe slikt i gang igjen Siter
Kim Sølvberg Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Måtte vel kanskje vært noe man arrangerte litt etter "behov" kanskje Arild. Hvis en to tre stykker kommer med en forespørsel - kan det kanskje gjennom forumet kapres noen "statister" hvis de gis en dag eller to forhåndsvarsel. Den gang var vi vel egentlig ganske mange som var ferske og i perioden jeg holdt på var vi faktisk 10 stk ++ av og til. Det var litt artig og calls som "når kan jeg ta ut hjula?" eller "hva er trans altitude for no? var ikke uvanlig eller flaut. Men da var det jo heller ikke AIP kart, info o.l. så lett tilgjengelig som det er nå - så de færreste hadde enroute kart feks. Det var en av dere (deg Arild?) som den gang tok kontakt med "Luftfartsverket" og fikk tilsendt 10-15 enroute kart for Norge, -jeg var èn av de som betalte porto til denne personen og fikk tilsendt et i posten... mimre mimre Var bittelitt koseligere før - selv om kompetansen jo ofte var der etter... Siter
Peter Nørkjær Skrevet 8. mars 2006 Skrevet 8. mars 2006 Hvis I kan overleve med at træne i Fx Göteborg Landvetter eller Malmö Sturup, så er alle kort nemme at hente fra nettet. Procedurerne er de samme, og de norske ATC'er kan sagtens sidde som APP der. Da jeg i sin tid havde trænings lektioner brugte jeg ofte ESGG eller ESMS fordi de begge har STAR+SID og kort gennem lfv.se Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.