Gå til innhold

Radio 102 forklarer ILS...;)


Hanne Mæland Strand

Anbefalte innlegg

Sitat:

 

Instrumentlanding (ILS) går ut på at signaler fra en sender går opp til flyet. Dermed kan pilotene manøvrere etter pipesignalene i headssettet. -Dette vil hjelpe oss i marginale situasjoner, og særlig når det er lave tåkeskyer.

 

Sitat slutt.

 

http://www.radio102.no/radio102/web.nsf/All/200602015EC1C22742

 

 

Og før noen forståsegpåere prøver seg.....jeg _vet_ hvordan ILS egentlig virker ""

 

God kveld!

 

-Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er selvfølgelig artig når vi (les=luftfartsnerder) finner sånne upresise forklaringer. Eller mer riktig: fullstendig-ute-på-viddene-forklaringer.

 

Men jeg er vel såpass gammel blitt at jeg aldri presser igjennom poenger eller fakta opplysninger til folk som i utgangspunktet couldn't care less!

 

Men selvom det ikke er ILS det her snakkes om, så må det være noe annet? Har ikke hørt om noen systemer bruker lyd under presisjonsinnflygning?

 

Ikke innenfor Avinor ihvertfall. Dette må jeg sjekke opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk piping som var det første systemet som linker ILS (dvs Localizeren). Under andre verdenskrig ble det benyttet radiosendere for å sende flyene i "rett retning", omtrent som å fly på Localizer backcourse "" Eneste forskjell er at på den ene siden av tracket ble pipelydene - - - - - - sendt med mellomrom tilsvarende .... (TENK MORSE NÅ DA). På den andre siden ble pipene ..... sendt med mellomrom tilsvarende et "-".

 

Da flygerne fløy on course på vei mot bombemålet skulle flygerne høre et konstant pip.

 

 

--- --- --- --- --- --- --- --- (for lang til den ene siden)

* * * * * * * (for lang til den andre)

---*---*---*---*---*---*---*--- kontinuerlig pipelyd = bæng ån!

 

Samme prinsipp som i dag, bortsett fra at "sidene" preges ved hjelp av modulering av bærebølgen, henholdsvis 90 og 150 Hz. Midt mellom er begge sidene like sterke. Gjelder både i høyden (GP) og azimuth (LLZ). Så hvorfor blir det ikke forstyrrelse når "sidene" preges av 90 og 150Hz BÅDE for LLZ og GP?

-Fordi GP går i en mye høyere frekvens. Når du tuner inn LLZ, er GP pairet og du får inn de begge. Fantastisk! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe "" Man kan jo kalle ILS-signalene for lyder i og for seg, siden det er radiobølger på lik linje med NRK P3s radiobølger ""

 

Men nå har vi jo intrumenter som "lytter" om du ligger bæng on eller bæng off "" I tillegg tipper jeg at moduleringen er såpass liten at vi ikke hører forskjell i frekvensen likevel "" Jeg vet ikke hvor mye forskjell i hertz som skal til før et menneske oppfatter forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, TV-bildet (med lyd) er jo også bølge-signaler, men ingen av delene er jo hørbare for mennesket.

 

Men Andres, mulig det er jeg som er treig, men du sier at GP og LOC begge sender på 90 og 150MHz, men at det ikke blir interferens fordi GP sender på annen frekvens? For meg virker det motsigende, men som sagt, mulig jeg er treig i nøtta (jeg vet jeg er det i kveld "")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekvenser på glidepath og localizer er ikke 90 og 150MHz men de er modulert på 90 og 150Hz. LOCalizer ligger vel på den frekvensen du stiller inn på NAV'en, dvs et sted i VHF båndet, GlidePath ligger på en høyere frekvens i UHF båndet.

 

ILS er AM (AmplitudeModulasjon) og det er modulasjonsdybden som sammenlignes mellom de to modulasjonsfrekvensene (90 og 150Hz) for å finne ut hvor man er i fohold til ILS-transmitterne. Selv om dette er hørbare frekvenser kan man ikke skille modulasjonsdybden med ørene på noen måte som er i nærheten av nøyaktig, det vil i såfall gå ut på å skille mellom volumet på de to frekvensene eller noe annet umulig noe.

 

Tror det som journalistgeniet her har hengt seg opp i er ILS'ens morse-identifikasjon, han har sikkert vært i en cockpit og hørt piping og så har piloten sagt at "det der er ILS'en du hører", og da trodde vel stakkaren at det var alt ILS'en gjorde, den bare står der og piper den ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...