Hanne Mæland Strand Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Sitat: Instrumentlanding (ILS) går ut på at signaler fra en sender går opp til flyet. Dermed kan pilotene manøvrere etter pipesignalene i headssettet. -Dette vil hjelpe oss i marginale situasjoner, og særlig når det er lave tåkeskyer. Sitat slutt. http://www.radio102.no/radio102/web.nsf/All/200602015EC1C22742 Og før noen forståsegpåere prøver seg.....jeg _vet_ hvordan ILS egentlig virker God kveld! -Hanne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Haugaard Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Den var go' Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Hvis det er såpass tåkete at man ikke ser instrumentene så man er avhengig av å høre pip, tror jeg man kan glemme å fly i det hele tatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Vel, det høres jo mye mer imponerendes ut å navigere etter pip enn ILS-displayet som visuelt visuer om du ligger for høyt/lavt eller for langt til venstre/høyre. Så la dem bare tro det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tord Øvrebotten Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Piping... Montert metalldetektor i nesen på flyet? Og under asfalten på rullebanen ligger det et stort lag med jern? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddvar gylland Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Hmm. Minner meg faktisk om "blindeskyting" i forsvaret der man har bind for øya og fyrer av når lyden i headsettet blir "høy nok" Sånne ting viser bare at mange uttaler seg om ting man egentligikke skjønner noe av;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Ytre/midtre merkefyr piper jo litt da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Haughom Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Ja det er selvfølgelig artig når vi (les=luftfartsnerder) finner sånne upresise forklaringer. Eller mer riktig: fullstendig-ute-på-viddene-forklaringer. Men jeg er vel såpass gammel blitt at jeg aldri presser igjennom poenger eller fakta opplysninger til folk som i utgangspunktet couldn't care less! Men selvom det ikke er ILS det her snakkes om, så må det være noe annet? Har ikke hørt om noen systemer bruker lyd under presisjonsinnflygning? Ikke innenfor Avinor ihvertfall. Dette må jeg sjekke opp... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Det var faktisk piping som var det første systemet som linker ILS (dvs Localizeren). Under andre verdenskrig ble det benyttet radiosendere for å sende flyene i "rett retning", omtrent som å fly på Localizer backcourse Eneste forskjell er at på den ene siden av tracket ble pipelydene - - - - - - sendt med mellomrom tilsvarende .... (TENK MORSE NÅ DA). På den andre siden ble pipene ..... sendt med mellomrom tilsvarende et "-". Da flygerne fløy on course på vei mot bombemålet skulle flygerne høre et konstant pip. --- --- --- --- --- --- --- --- (for lang til den ene siden) * * * * * * * (for lang til den andre) ---*---*---*---*---*---*---*--- kontinuerlig pipelyd = bæng ån! Samme prinsipp som i dag, bortsett fra at "sidene" preges ved hjelp av modulering av bærebølgen, henholdsvis 90 og 150 Hz. Midt mellom er begge sidene like sterke. Gjelder både i høyden (GP) og azimuth (LLZ). Så hvorfor blir det ikke forstyrrelse når "sidene" preges av 90 og 150Hz BÅDE for LLZ og GP? -Fordi GP går i en mye høyere frekvens. Når du tuner inn LLZ, er GP pairet og du får inn de begge. Fantastisk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Haughom Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Tror du man har "gjennoppdaget" dette prinsippet Andreas? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Neppe Man kan jo kalle ILS-signalene for lyder i og for seg, siden det er radiobølger på lik linje med NRK P3s radiobølger Men nå har vi jo intrumenter som "lytter" om du ligger bæng on eller bæng off I tillegg tipper jeg at moduleringen er såpass liten at vi ikke hører forskjell i frekvensen likevel Jeg vet ikke hvor mye forskjell i hertz som skal til før et menneske oppfatter forskjell... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Joda, TV-bildet (med lyd) er jo også bølge-signaler, men ingen av delene er jo hørbare for mennesket. Men Andres, mulig det er jeg som er treig, men du sier at GP og LOC begge sender på 90 og 150MHz, men at det ikke blir interferens fordi GP sender på annen frekvens? For meg virker det motsigende, men som sagt, mulig jeg er treig i nøtta (jeg vet jeg er det i kveld ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Frekvenser på glidepath og localizer er ikke 90 og 150MHz men de er modulert på 90 og 150Hz. LOCalizer ligger vel på den frekvensen du stiller inn på NAV'en, dvs et sted i VHF båndet, GlidePath ligger på en høyere frekvens i UHF båndet. ILS er AM (AmplitudeModulasjon) og det er modulasjonsdybden som sammenlignes mellom de to modulasjonsfrekvensene (90 og 150Hz) for å finne ut hvor man er i fohold til ILS-transmitterne. Selv om dette er hørbare frekvenser kan man ikke skille modulasjonsdybden med ørene på noen måte som er i nærheten av nøyaktig, det vil i såfall gå ut på å skille mellom volumet på de to frekvensene eller noe annet umulig noe. Tror det som journalistgeniet her har hengt seg opp i er ILS'ens morse-identifikasjon, han har sikkert vært i en cockpit og hørt piping og så har piloten sagt at "det der er ILS'en du hører", og da trodde vel stakkaren at det var alt ILS'en gjorde, den bare står der og piper den Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Takker Ted, skjønner alt nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Haughom Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Tror det som journalistgeniet her har hengt seg opp i er ILS'ens morse-identifikasjon, han har sikkert vært i en cockpit og hørt piping og så har piloten sagt at "det der er ILS'en du hører", og da trodde vel stakkaren at det var alt ILS'en gjorde, den bare står der og piper den Går den jeg og, Ted Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.