Gå til innhold

Helikopterprogram på Discovery Channel


David Gabrielsen

Anbefalte innlegg

Rangeringa.. fritt etter hukommelsen:

1. Bell UH-1 (såklart;) )

2. Robinson R22/44 (Billig, pålitelig, revolusjonerende)

3. Appache Longbow

4. Mil 26 (verdens største, skrog på størrelse med en Hercules!)

5. Lynx (Manøvreringsevne)

Begynner å slite litt nå med hukommelsen..

6. Sea King

7. Jet Ranger (første populære helikopter for det private marked)

8. Chinook (sinnsyk lasteevne og trekkkraft)

9. Lama (pga det kan fly KJEMPE høyt!)

10. Husker ikke navnet.. ser ut som en heisekran :P

 

EDIT : 10. Ericson Sky Crane, takk Martin ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noen av programmene, men jeg kan ikke si at jeg er videre imponert over f.eks. rangeringen av jagerfly. Jeg synes lista virker noe mangelfull og kanskje litt subjektiv. Flere av de tekniske spesifikasjonene inneholder feil, enkelte årstall er feil og flere av betegnelsene er også mangelfulle. Dessuten lurer jeg fælt på hvilke kriterier som ligger til grunn for vurderingene. Men nå er det vel slik at dette dreier seg mer om populærvitenskap på et noe forenklet nivå, eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel disse programmene myntet mot folk som ikke har noen spesielle forkunnskaper til luftfart generelt, og jeg syns vi ærlig talt kan akseptere at forklaringene/formuleringene ikke er 100% riktig, men gir et tilnærmet bilde av det enkelte flyet/helikopteret.

 

Jeg er bare glad til at det faktisk finns kanaler som viser slike programmer jeg. ""

 

Hadde blitt altfor sært hvis dem skulle feks lage et program hvor dem skulle rangere de 10 beste kamphelikopterne i verden, for da hadde vel nesten alle operative kamphelikoptere blitt nevnt, eller hva med en rangering av de 10 beste operative multirolle jagerflyene? Tror da programmet hadde blitt for kjedelig for den vanlige mann i gata, men hadde kanskje da vært litt mer interresant for 0.001% av befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel disse programmene myntet mot folk som ikke har noen spesielle forkunnskaper til luftfart generelt, og jeg syns vi ærlig talt kan akseptere at forklaringene/formuleringene ikke er 100% riktig, men gir et tilnærmet bilde av det enkelte flyet/helikopteret.

 

Jeg er med på at det må være mulig å forenkle f.eks. faguttrykk, komplekse vendinger o.l. slik at Ola Dunk lettere kan henge med, men hvis de absolutt skal presentere seg selv som "eksperter" så bør de legge litt mer vekt på å gi korrekte opplysninger.

 

Hadde blitt altfor sært hvis dem skulle feks lage et program hvor dem skulle rangere de 10 beste kamphelikopterne i verden, for da hadde vel nesten alle operative kamphelikoptere blitt nevnt, eller hva med en rangering av de 10 beste operative multirolle jagerflyene? Tror da programmet hadde blitt for kjedelig for den vanlige mann i gata, men hadde kanskje da vært litt mer interresant for 0.001% av befolkningen.

 

Ikke nødvendigvis. Jeg tror det er (til en viss grad) mulig å lage f.eks. dokumentarer som kan tilfredsstille vanlige mennesker såvel som nerder. Det gjelder bare å finne en balansegang mellom forenkling, fag og evt. underholdning. Men, uansett hvor mye man skal forenkle det så er det fortsatt rom for å gjøre det så objektivt og korrekt som mulig. Jeg mener troverdigheten til f.eks. et program og dets produsenter i stor grad avhenger av evnen og viljen til å gjøre skikkelig og ærlig arbeid, selv om folk flest kanskje ikke legger mye merke til slikt når det gjelder noe så nisjepreget som f.eks. luftfart. But, what looks best on film...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir for dumt når man lager rangering av helt forskjellige typer fly.

 

Ja, det er vel litt søkt å sammenligne flytyper over et såpass vidt tidsspenn. Luftfarten har jo ikke akkurat utviklet seg lite siden Første verdenskrig...

 

Jeg skjønner ikke hvorfor F-117 er en "fighter"... ""

 

Det finnes flere forklaringer på hvorfor den er betegnet med en "F" i stedet for "A," "F/A" osv. Hvilke som stemmer/ikke stemmer har jeg egentlig fint lite grunnlag for å si:

 

- USAF mente den ville bli mer attraktiv for erfarne jagerflygere dersom den ble betegnet som nettopp et jagerfly og ikke et angrepsfly.

 

- Tidligere var noe av hensikten med prosjektet at F-117 skulle kunne anvendes offensivt mot fiendtlige AEW-fly.

 

- En trykkfeil i T.O. 1F-117A- ene ble til en permanent følgefeil...

 

Det finnes også ymse forklaringer på hvorfor Blackbird'en har betegnelsen SR-71 og ikke RS-71, bakgrunnen for F/A-betegnelsen til F/A-18 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...