Gå til innhold

Braathens S.A.F.E. Boeing 767


Anders Presterud

Anbefalte innlegg

Hei

Disse to flyene ble anskaffet i 1984 for ta trafikktoppene på hovedrutene til Bergen Stavanger og Trondheim pluss charter. Det viste seg at de ble for store og de ble solgt i 1985.

Braathens var faktisk en av launch customers for B767 !

Data om disse:

LN-SUV og LN-SUW

Serienr: 23057 og 23058

Type: B767-205(ER)

Motor: JT9D-7R4D

Levert: 03/23/84 og 09/28/84

Nåværende eier: TRANS WORLD AIRLINES Nåværende reg.nr.: N650TW og N651TW

Bilde: http://www.airpics.com/showimg.php?imgid=3033"'>http://www.airpics.com/showimg.php?imgid=3033" TARGET=_blank>http://www.airpics.com/showimg.php?imgid=3033

mvh

Ståle

[Endret av Ståle Ekholt 11-12-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

I boka "Kampen om Sola" (som ikke bare omhandler det tittelen beskriver, men også generell historie om lufthavna/flystasjonen) så jeg et bilde av en 767 med Braathens S.A.F.E.-farger. Kunne ikke forstå det jeg leste om at de hadde hatt 767 til innenlandsflyvningner, sjekka mot airpics.com og fant bildene, iallefall som en bekreftelse på at de hadde hatt den i flåten. Men din informasjon bekrefter alt. Kanskje ikke så veldig sjokkerende at det ikke var stor butikk med såpass stort fly.

------------------

Med hilsen Anders Presterud, flygelederaspirant ved Sola tårn-/innflygingskontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boeing 767 LN-SUV finnes i filbiblioteket for nedlasting.

Jeg har flyet i min "hangar" der det nesten 1200 fly, de fleste flyene er deaktivert og har cirka 150 fly aktivert.

Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte på bilioteket for et par år siden en jubileums-bok fra Braathens, der sto det et helt kapittel om all usikkerheten angående anskaffelsen av så store maskiner, samt litt om hvor hen de ble leid ut (jeg tror en av dem fløy en del i sør-amerika, hvor det visst nok ble beskutt og fikk kulehull i skroget). Denne bokev var i det store og hele kanske flott og interessant å lese, og kan nok helt sikkert kjøpes eller lånes på de fleste store biblioteker.

Harald O.

quote:

Originally posted by Anders Presterud:

Hei!

Er det noen som vet når Braathens (dengang ...S.A.F.E.) hadde 767 i trafikk, antall, og hvilke ruter de opererte på, osv?

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at de hadde mer en to fly. De bestillte ihverfall flere (4 eller 6) men alle ble ikke levert. Jeg regner med at de kun brukte dem (i Norge) mellom Sola, Fornebu og Værnes, samt på charter. Jeg fløy selv til Oslo med en 767-200 (på formiddagen, det var god plass). Den gangen tror jeg ikke Braathens hadde flygninger mellom Bergen og Oslo, det var SAS' domene. Dette ble ikke endret på før senere på 80-tallet, da begynte SAS å fly til Stavanger og Braathens til Bergen. Braathens fikk også fly til Nord-Norge (fra Oslo og Trondheim) og Svalbard.

767 maskinene ble sendt til Sør-Amerika, et eller to til Varig og et til et selskap i El-Salvador. Dette flyet ble ifølge Braathens ødelagt i El-Salvador, de ville derfor ikke ta det tilbake etter endt utleie periode. De tapte rettsaken om dette og måtte avskrive flyet. Jeg er som sagt sikker på at Braathens hadde fire fly, to av dem kom til Norge. De andre som ble bestillt gikk rett i utleie. Og da tror jeg to gikk til Varig, et til El-Salvador og et ble leid ut til Boeing. Etterhvert ble de alle solgt.

På den tiden hadde det ikke vært noe problem å bruke såpass store fly på ruter i Norge. Selskapene hadde stort sett monopol på rutene. 767 hadde 224 seter, da kunne man i prinsippet halvere antall avganger mellom SVG og FBU og samtidig ha samme setekapasitet. Men å operere to store fly og mange små (F27, F28 og B737-200) blir knotete m.h.t. planlegging og posisjonering av fly, de ble rett og slett lite fleksibelt og dyre i bruk. Dessuten belsuttet de seg for å satse på en enhetsflåte av 737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I følge "mot alle odds"-Braathens SAFE 50år på norske vinger(Braathens 50års jubileumsbok) kjøpte selskapet 2 B767,med opsjon på ytterligere 2 fly.I følge boken var begge maskinene tiltenkt charter trafikk fra Norge og Sverige,men av ulike årsaker ble raskt klat at dette ikke kom til å bli lønnsomt. Allerede tre måneder etter at den første maskinen hadde ankommet Norge ble det gjort klart (ovenfor produsenten)at opsjonen på det tredje flyet ikke ville bli tatt opp.Det ble besluttet at den ene 767en fra sommeren 1985 skulle benyttes til til kombinert charter og innlandsflyging.I oktober 1985 ble det første flyet tatt ut av drift,og solgt til Boeing,som leiet det ut til TACA i El Salvador.(forøvrig et selskap Braathens har leiet 737-200 av,for de som husker den hvite svarte og gule 737en de hadde på 80 tallet).Den andre ble avhendet høsten 1986.

Begge 767ene flyr i dag hos TWA,og for de som gidder å investigere nærmere,står de tidligere reg.bokstavene flyene har hatt under Trans World Air. på denne linken:

http://www.bird.ch/bharms/asr_sh00.htm"'>http://www.bird.ch/bharms/asr_sh00.htm" TARGET=_blank>http://www.bird.ch/bharms/asr_sh00.htm

For Braathens interesserte kan denne boken anbefales:

ISBN 82-990400-1-9

Den er skrevet av Audun Tjomsland og Kjell G.Wilsberg.

MVH

Hans Petter

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Ståle Ekholt:

Hei

Disse to flyene ble anskaffet i 1984 for ta trafikktoppene på hovedrutene til Bergen Stavanger og Trondheim pluss charter. Det viste seg at de ble for store og de ble solgt i 1985.

Braathens var faktisk en av launch customers for B767 !

Data om disse:

LN-SUV og LN-SUW

Serienr: 23057 og 23058

Type: B767-205(ER)

Motor: JT9D-7R4D

Levert: 03/23/84 og 09/28/84

Nåværende eier: TRANS WORLD AIRLINES Nåværende reg.nr.: N650TW og N651TW

Bilde:
"'>http://www.airpics.com/showimg.php?imgid=3033" TARGET=_blank>http://www.airpics.com/showimg.php?imgid=3033

mvh

Ståle

[Endret av Ståle Ekholt 11-12-2000.]

Hei, flyene kunne ikke ha blitt solgt så tidlig som 1985. Jeg sitter her med et bilde av meg selv forran en Braathens 767 i Juli 1986.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kjell Arild,det er kanskje "VÆRNES-fra høvdingesete til storflyplass" boka du sikter til,og med 767 bildet og terminalen?Det er en fin bok,men en del feil,spesielt når det gjelder billedtekster og flytype betegnelser.Jeg er rimelig sikker på at teksten til dette bildet også er feil,bla.fordi det i -89 foregikk ombyggingsarbeider på Værnes og som ikke kommer frem av bildet.

Men som sagt det er ellers en fin bok,særlig for oss som har hatt en del med Værnes å gjøre.

med vennlig hilsen

Hans Petter

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Hans Petter Stue: (Klippet)

"VÆRNES-fra høvdingesete til storflyplass" er en fin bok,men en del feil,spesielt når det gjelder billedtekster og flytype betegnelser.

En ting jeg bet meg merke i som tre-motors entusiast, var at de hadde prestert å kalle en L1011 for DC-10 (sukk)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Petter, ja det er boken jeg refererer til! Dette er en skremmende detaljert og interessant bok om Værnes' historie. Angrer ikke på at jeg kjøpte den, vel anvendte penger. Forøvrig har jeg nå fått tillatelse fra lederen i Stjørdal Historielag, Stasjonssjefen på Værnes og bokkomiteen forøvrig, til å bruke tekst og bilder fra denne boken til en gjennomgang av Værnes historie lagt ut på en webside. ( http://trd.airpics.com"'>http://trd.airpics.com" TARGET=_blank>http://trd.airpics.com ).

Jeg holder fortsatt på med å sette sammen tekst, scanne bilder og legge ut. Det kommer ut på websiden etterhvert som jeg skriver ferdig. Ta gjerne en titt! Når det gjelder det bildet av 767en foran nåværende Terminal B på Værnes, når kan dette være tatt? Jeg vil sannsynlig bruke dette bildet på websiden senere, når jeg kommer til det tiåret, og det hadde vært en fordel om det var rett.

Kjell Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det var visst bare det ene som ble solgt i 85. Det andre i 86.

Hans Petter Stue skrev over her, og det tror jeg stemmer, for jeg har sett det andre steder også:

I oktober 1985 ble det første flyet tatt ut av drift,og solgt til Boeing,som leiet det ut til TACA i El Salvador.(forøvrig e t selskap Braathens har leiet 737-200 av,for de som husker den hvite svarte og gule 737en de hadde på 80 tallet).Den andre ble avhendet høsten 1986

Ståle

[Endret av Ståle Ekholt 18-12-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...