Jump to content

Eirik Vassvag

Members
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral
  1. I følge kompetente folk er det 20 år siden 767-200 ble satt i trafikk av United. Braahtens 767-205 var det første virkelig store flyet jeg fløy med, i rute fra Stavanger til Oslo. Det gjore inntrykk på en liten kropp. Her er et artig bilde av samme fly: http://www.airliners.net/open.file?id=144601
  2. wow, hele 72 kroner billigere hos SAS! Løp og kjøp! Ingen grunn til billigselskaper når man har SAS.
  3. Er nokså sikker på at Braathens aldri har mottatt en eneste subsidiekrone fra myndighetene. Braathens har alltid hatt en effektiv organisasjon, regner med at dette ikke har endret seg mye de siste årene. Det er også greit å få med seg at det å drive et flyselskap handler om mer en bare fly. Det å drive transport av mennesker i Norge uten støtte fra staten er en forbrytelse verre en grov vold. Her har nok SAFE gjort en grov feil. Fint at staten fikk rettet på dette mellom Røros og Oslo. Hvorfor skal tullingen i Braathens fly for egen regning når vi kan betale noen andre for å gjøre det ?
  4. Det er bare innenriks bonusprogrammene skal vekk.
  5. Et par ting. Det er ikke bare NSB som får støtte, SAS og Widerøe får betalt for å fly enkelte ruter. Widerøe får betalt for å fly Oslo - Røros, det gjorde ikke Braathens. Braathens er et av få selskaper som befordrer mennesker her i Norge som ikke får støtte (en forbrytelse på linje med grov vold tydeligvis). SAS taper også penger på Norge, hvis Braathens kutter, så kutter SAS. Begge selskapene burde for lenge siden tatt hensyn til sin økonomiske situasjon. Har forresten en idé, hvorfor ikke redde Braathens på samme måte som vi reddet bankene for en del år siden. Braathens er tross alt et svært viktig selskap i Norge.
  6. *Applaus* AP har uansett lykkes i å ta knekken på alt som heter privat initativ i samferdselssektoren. La skattebetalerne betale, det er visst best.
  7. RJ45 finnes vel ikke, det er RV70, RJ85 og RJ100 (det er eller skal komme en litt større). Håper dette er fly vi får sett mer av i Norge. Jeg skjønner godt at man kan forveksle Air Botnia med SAS, du er ikke den eneste.
  8. Har også sansen for 767. Men vet ikke helt hva som er verst, man kan jo innrede 767 til å bli et helvete. Men Lockheed TriStar og DC9 er de jeg vil trekke frem som verst for min del.
  9. Det ser ut til at dette med røykutvikling underveis er noe som har kommet for å bli. Men det er ikke spesielt taktisk i disse agurk tider. Synes jeg har sett slike nyheter ganske ofte det siste 1 1/2 - året. Og det gjeldet stort sett alltid SAS. hilsen Eirik
  10. Har landet mot øst p.g.a. svært dårlig vær. Pilotene gjore et par "korrigeringer" før landing, noe jeg aldri vil glemme. Har også sett en Fokker 50 ta seg ned den andre veien (lander mot vest), tror det er en opplevelse for pax med sterke nerver. Når det er glatt og det blåser skikkelig på Sola, må av og til de minste flyene (f.eks F50) hentes med traktor ute på rullebanen.
  11. quote: Opprinnelig postet av Timmy Brandt: [QB]Ifølge VG så startet SAS og Braathens samme år, 1946, og idag er Braathens (nesten!) konk ! mens SAS ligger ganske høyt på verdenslista over Flyselskaper...må jo være en go grunn til at det er slik? QB] SAS ble gitt monopol på alle flyginger til utlandet fra Norge, Sverige og Danmark. SAS har også i mange tilfeller blitt favorisert av myndighetene. Lenge mente man at Luftfart var for vanskelig og krevende for ikke statelige aktører. Braathens har egentlig klart seg ganske bra her i Norge. Det er tross alt et av få transportselskap i Norge som ikke mottar subsidier eller "særskilte vilkår" (beskyttelse mot konkurranse etc.) Braathens har heller aldri kommet til dekket bord. Tenker bl.a. på Svalbard der de landet med 737 på en isbre. Når flyplassen ble bygget ble ruten gitt til SAS. Og så en tanke inspirert av tidligere innlegg: Hva om alle matvarerbutikker i landet fusjonerte. Da ville man sluppet mange nokså like butikker på de samme stedene. Det ville blitt svært mye mer effektivt. Alle pengene som ble spart på nesten tomme butikker og betjening som har lite å gjøre ville gjort matvarene billigere. En lystig tanke, ikke sant ? Det er det som nå skjer i luftfarten. Takket være AP.
  12. Eirik Vassvag

    Evenes

    Tipper de begynner med 26 slik at det blir en mer naturlig nummerering når de utvider med nye gater. Lager de en ny ved siden av 26 så kan de kalle den 25. Hadde gate 26 vært gate 1 måtte de kanskje kalt nye gater 0 og -1 eller funnet ledige tall etter siste gate f.eks. 7. Da ville det etter en utvidelse sett slik ut: 8-1-2-3-4-5-6-7.
  13. Du kan kanskje ta en telefon til Braathens eller SAS, de burde vel kunne anbefale en passende størrelse. - Eirik
  14. Mener å huske at de hadde mer en to fly. De bestillte ihverfall flere (4 eller 6) men alle ble ikke levert. Jeg regner med at de kun brukte dem (i Norge) mellom Sola, Fornebu og Værnes, samt på charter. Jeg fløy selv til Oslo med en 767-200 (på formiddagen, det var god plass). Den gangen tror jeg ikke Braathens hadde flygninger mellom Bergen og Oslo, det var SAS' domene. Dette ble ikke endret på før senere på 80-tallet, da begynte SAS å fly til Stavanger og Braathens til Bergen. Braathens fikk også fly til Nord-Norge (fra Oslo og Trondheim) og Svalbard. 767 maskinene ble sendt til Sør-Amerika, et eller to til Varig og et til et selskap i El-Salvador. Dette flyet ble ifølge Braathens ødelagt i El-Salvador, de ville derfor ikke ta det tilbake etter endt utleie periode. De tapte rettsaken om dette og måtte avskrive flyet. Jeg er som sagt sikker på at Braathens hadde fire fly, to av dem kom til Norge. De andre som ble bestillt gikk rett i utleie. Og da tror jeg to gikk til Varig, et til El-Salvador og et ble leid ut til Boeing. Etterhvert ble de alle solgt. På den tiden hadde det ikke vært noe problem å bruke såpass store fly på ruter i Norge. Selskapene hadde stort sett monopol på rutene. 767 hadde 224 seter, da kunne man i prinsippet halvere antall avganger mellom SVG og FBU og samtidig ha samme setekapasitet. Men å operere to store fly og mange små (F27, F28 og B737-200) blir knotete m.h.t. planlegging og posisjonering av fly, de ble rett og slett lite fleksibelt og dyre i bruk. Dessuten belsuttet de seg for å satse på en enhetsflåte av 737.
  15. Har inntrykk av at SAS' hendelser for det meste gjelder innlandsflyvninger. Og da står vel Braathens og SAS likt i antall flyvninger. Om ikke BU har vært like uheldig som SK i Norge har jeg hørt om noen svidde BU-motorer i Sverige. Selv om SAS er litt i vinden i forhold til Braathens er de likevel bedre til å traktere media. Jeg synes egentlig de slipper for lett av og til. Personlig oppfatter jeg Braathens som litt tryggere enn SAS. SAS kan dette med maling og pynt, men en DC-9 er fortsatt en DC-9. mvh Eirik
×
×
  • Create New...