Gå til innhold

Stig Ytre

Members
  • Innholdsteller

    27
  • Ble med

  • Siste besøk

Stig Ytre's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Man tjener ca 18500 i fast lønn. I tillegg kommer så de faste tilleggene for salg ombord og diett. I Braathens er det mindre diettdøgn enn f.eks i SAS. SAS har flytende base for kabinansatte..noe som medfører at bor man i Stavanger så teller ikke reisen inn til OSL før arbeidsdagen begynner ("paxe"). I Braathens har man derimot 3 baser (OSL, SVG og TRD).
  2. Jeg jobber som flyvert i SAS med base i CPH. Bor i Stavanger.
  3. Jeg betalte 4.990,- kr for for to uker på Dom.Republ. Reiste uspesifisert og havnet i Cabarete. Var kjempefornøyd med både flyturen og oppholdet. Havnet på et leilighetshotell som var helt OK. Reiste med Star Tour. Så at Saga hadde samme tilbud. Dyrt å kjøpe mat i supermarked for å lage selv (tilnærmet norsk prisnivå), så vi endte opp med å spise alle måltider ute (uff så dumt). Det var billigere enn å lage maten selv. Ellers var all mat som vi spiste nydelig.
  4. Hei Nettopp kommet tilbake fra den Dominikanske republikk. Fløy Premiair A330-200 fra OSL til POP (Puerto Plata). Bra fly. 3+3+3 i "normal"kabinen. PTV på alle sitteplasser. Toalettene i kjelleren. Stille og behagelig fly...no questions about it.
  5. Jeg fløy Braathens B767 fra Stavanger via Bergen til Harstad/Narvik (Evenes) i 1985. Flyet ble dermed også brukt på melkeruta fra Vestlandet og til Nord-Norge. Mener å huske at flyet fortsatte nordover til Tromsø (Langnes).
  6. I Danmark har man hatt ADSL en tid nå for privatkunder. Der koster det ca 300,- kr mnd for billigst hastighet, som i mange tilfeller vil være nok. Dessverre la Teledanmark en avgift på det å endre sitt ISDN abonnement tilbake til vanlig analogt ab. noe som i ettertid viste seg ikke å være helt lovlig etter hva jeg husker. Telenor kjører jo kjempekampamnjer for å få folk til kople seg opp til ISDN, mens de i virkeligheten vet at dette snart er et avlegs system. Ikke overrasket hvis Telenor legger seg på en kjempeavgift for å endre tilabe ISDN abonnementet, men så er vi jo nordmenn og vant til avgifter.
  7. Sorry Viggo men jeg mener du er "way off".
  8. Dersom en tilsvarende ulykke som den som nå utspiller seg i Barentshavet skulle skje i farvannene utenfor Nord-Norge, er alt lagt til rette for at Harstad/Narvik lufthavn, Evenes skal kunne ta imot Nato-alliansens mest avanserte redningsteknologi for ubåter. Under militærøvelsen «Sorbet Royal» i oktober 1996 ble den amerikanske redningsubåten «DSRV Avalon» fløyet med et C-5 Galaxy transportfly fra basen i San Diego til Harstad/Narvik - EVE. Redningsubåten «DSRV Avalon» er konstruert for å operere på dybder ned til 1.700 meter, og den kan hente ut 24 personer i hver operasjon. Hele redningssystemet koster den nette sum av 1,3 milliarder norske kroner. Under øvelsen i 1996 ble redningsubåten fraktet fra Evenes på en medbragt semitrailer til Nato-kaia i Bogen der den til slutt ble koblet på ryggen til en atomdrevet moderubåt. – Vi har to flyplasser der infrastrukturen er tilrettelagt for slike operasjoner. Harstad/Narvik lufthavn er den flyplassen som vil bli benyttet ved ulykker i farvannene utenfor Nord-Norge, forklarer presse- og informasjonsoffiser Jon Espen Lien ved Forsvarskommando Nord-Norge. For at redningssystemet skal kunne tas i bruk må både flyplass, veinettet og kaiforholdene der ubåten skal kobles på moderubåten være riktig dimensjonert. Sammen med Sola har Evenes en slik tilrettelagt og godkjent infrastruktur. Under øvelsen «Sorbet Royal» i 1996 ble operasjonen med den 40 tonn tunge «DSRV Avalon» gjennomført uten problemer, og mannskapene i de fire ubåtene på bunnen av Vestfjorden ble evakuert som planlagt. Miniubåten som det engelske forsvaret ønsker å tilby russerne er av en langt mindre type og er konstruert for å transporteres ut til operasjonsområdet med båt.
  9. Å lande i Murmansk hadde vel vært det mest ideelle..kanskje. Hadde man valgt f.eks Harstad/narvik lufthavn (Evenes), så hadde man hatt mulighet for å frakte båten til dypvannskai ikke mange kilometrene unna. Flystripa er dessuten nesten 3 km lang. Å lande i Bardufoss hadde også gått, men det er langt til hav. Tromsø har vel for kort rullebane. Ver ikke lengden på rullebanene i Finnmark, men trolig er disse for korte.
  10. På http://www.airliners.net" TARGET=_blank>www.airliners.net finner du 224 bilder av Braathens sine fly i alle ulike fargeskjemaer. merk at det er restriksjoner i bruken av dem!!
  11. Uffda...noen som kan være "multiseksuelle"...fysjom...Roger. Serien er vel interessant for flyinteresserte selv om en av medarbeiderne ikke oser av stud-macho. Hilsen en uten homofobi.
  12. Stig Ytre

    NAS

    Norwegian air shuttle har åpnet sine internettsider. Adressen er: http://www.norwegian.no"'>http://www.norwegian.no" TARGET=_blank>http://www.norwegian.no Noen som har synspunkter? Syntes den vriket litt "hjemmesideaktig". Skulle tro at når de hadde brukt så lang tid på å komme på nettet så hadde de hatt noe med mer fart i.
  13. Enig med siste innlegg. Det var nok Iran Airs B747SP. Iran air har flyvning til OSL på onsdager, så dagen passer også. Mer info om B747SP --> http://www.747sp.com"'>http://www.747sp.com" TARGET=_blank>http://www.747sp.com
  14. I tillegg har SAS også bestilt Airbus 321 til bruk på de mest populære rutene i Europa (London, Paris..etc). Flytypen er også tiltenkt brukt mellom de skandinaviske hovedstedene. Virker som om det er et smart trekk siden det er vanskelig å få "slots" rundt på europeiske lufthavner. Flytypen er større enn hav SAS bruker i dag.
  15. Enig med Håkon Søreide. SAS burde satse på Airbus i steden for Boeing.
×
×
  • Opprett ny...