Gå til innhold

Extrem descent


Roy Halvorsen

Anbefalte innlegg

Helge Midtgård (som er medlem her) flyr et beaver fallskjermfly for tiden, og fløy i sommer i Grenland fallskjermklubb.

 

Beaveren er turboprop og er ett av de få flyene som kan reverse i lufta. Jeg var med ham opp på ett fallskjermløft i sommer og det foregikk omtrent som det her:

 

I forkant fikk jeg tilsendt ett bilde hvor hopperene var i forgrunnen, og flyet i loddrett stup i bakgrunnen. Jeg trodde jo automatisk at han hadde vippet flyet over bare for å få tatt bildet og deretter flatet ut igjen, dum som jeg var.

 

Vi satte oss inn, satt forresten vondt som bare fy med en fallskjerm på ryggen og på et dårlig setet, men det er nå en annen sak. Jeg fikk beskjed om å helst ikke ta meg for på instrumentbordet idet vi gikk ned, og ja sa at det skal nok gå bra (dum som jeg var), men at han fikk ta det litt piano iogmed at jeg aldri hadde vært med på dette før. "Vi får se" var svaret med et lurt smil om munnen.

 

Oppover bar det og hopperene forlot flyet i tur og orden, jeg satt og tittet bakover på hopperene som forsvant i løse lufta, og ikke før siste hopper hadde fått beina ut av flyet så "smalt" det til, og jeg henger i selene, og har selvfølgelig et skikkelig grep om audiopanelet (hvor var det Helge sa jeg IKKE skulle holde meg ? Det var vel ca der jeg nå sitter med bjørnegrep) og når jeg titter ut ligger horisonten 90 grader på skrå, vi flyr altså rett nedover. Når jeg omsider finner ut at dette faktisk er utrolig gøy så titter jeg ut på hans side, og der ser jeg jammen hopperene "" Utrolig kult.

 

Vi fløy loddrett helt til det var på tide å flate ut for å legge seg inn i landingsrunden.

 

Definitivt noe av det mest heftige jeg har vært med på, og sannsynligvis noe av det mest heftige jeg noen gang kommer til å oppleve i et fly ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...