Gå til innhold

Lander tungt?


Andreas Ommundsen

Anbefalte innlegg

Mest sannsynlig fuel tankering.

 

Fuel-prisene varierer mye, og mange ganger er det mye billigere å dra avgårde med nok fuel til å komme tilbake igjen, enn å dra med minimum fuel og fuele på nytt før man returnerer.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kapteiner, men bare en commander! (Som er JAR-OPS betegnelsen på han/hun som er "in charge").

 

Vi opererer også tidvis med kaptein i høyresetet pga av mangel på "vanlige" styrmenn, men hvem som skal være commander bestemmes før turen begynner, og sitter alltid i venstresetet.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kaptein er ingenting annet en rang innenfor selskapet og ikke tjenestestilling som sådan. Derfor kan man ha mer enn en kaptein på en flyvning. Men kun en kan være commander.

 

Prøv å søk i JAR-OPS 1 etter ordet "Captain". Finnes ikke...

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pedantisk kanskje, men ja. For å tjenestegjøre som commander i airlines er man som oftest kaptein, men dersom man er kaptein kan man også tjenestegjøre i høyresetet og vedkommende er ikke mindre kaptein fordi at han eller hun for anledningen ikke er commander.

 

Så to kapteiner går helt fint! Men det er kun en commander.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er klar over dette Torbjørn. Men la oss snu på det:

 

Om vedkommende som sitter i høyrestolen skal snakke med folket i kabinen så sier han ikke "this is the captain speaking" ""

 

(ihvertfall i selskapet vårt så er det slik at dersom to kapteiner flyr sammen, så avtales det på forhånd hvem som er kaptein og hvem som er styrmann på turen, og ja, det er disse ordene som brukes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er i såfall dere det! Men det er ikke slik overalt ellers! Eksempelvis hos oss vil commanderen som gjør welcome-PA'en presentere seg som Captain Xxx Xxxx, og også sin co-pilot som Captain hva-nå-han-eller-hun-heter... Det samme gjorde de forresten hos Delta idag... og det samme har jeg også hørt hos Norwegian.

 

En kaptein ER en kaptein også om han sitter i høyresetet! Samme hvordan du vrir og vrenger på det Tarjei...

 

Nøkkelordet er COMMANDER!!, eller FARTØYSSJEF for de som vil ha det på norsk.

 

Og for å spole tilbake, så skal det ikke gi noen forvirringer om hvem som er sjefen, selv om det er to kapteiner i cockpit.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...