Gå til innhold

Loop og roll med Concorde..


Håvard Sande

Anbefalte innlegg

Noen som så film på ViaSat pluss i går? Vet ikke hva filmen het, men det er en av de større kalkunene jeg har sett.. Concorde med passajerer enroute til Paris blir beskutt med missiler, og for å unngå å bli truffet, ROLLER og LOOPER dette flyet! OK, greit nok, sikkert mulig. Men det tar skikkelig av når piloten, i stør høyde og hastighet, senker trykket i kabinen og åpner frontluka, for å avfyre nødbluss som skal narre missilene! Hallo! Mannen stikker hele hånden ut av vinduet, og du ser ikke skjorteermet bevege seg engang! Latterkrampa river...

Jeg ga filmen en ny sjanse en time senere, og kikket på avslutningen, der flyet skal nødlande i Innsbruck. Har selv landet der flere ganger med FS, og alle som har "vært" der, vet at det er en vanskelig flyplass å lande på. Nå ble det litt interessant. Dessverre glemmer de hele Innsbruck, og setter flyet ned på en snødekket slette i stedet.

Jeg bare håper at de som laget denne var litt selvironiske, og ikke forsøkte å gjøre dette veldig troverdig. Anyway, god underholdning!

------------------

Håvard Sande

havarsa@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den filmen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] som du sier var den lite troverdig, men god underholdning. Jeg plaserte meg forann FS rett etter på for å forsøke noen av de samme manøvrene [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] er litt gøy å fly totalt fritt innimellom alle disse airwayene og instrument inflygninger osv.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, slike filmer har lett for å "ta av" for å si det på flyspråket. Er usikker på om de har så gode konsulenter når de spiller inn slike filmer.

Et klassisk er....faen da...hva het den nå da? Final Destination var det! Om noen ungdommer som ble forfulgt av døden.

Anyways, der ble iallefall en av dem utsatt for en flyulykke. Like etter take off, ble en liten bit av siden revet av, og passasjerene ble sugd ut av 747-maskinen som om trykkabinen skulle være på max og flyet skulle vært i FL350. Flyet eksploderte selvsagt etterpå, og jeg satt igjen i kinosalen med en liten rynke på nesen.

Men det var jo underholdende det også, for all del.

And now for something completely different:

Passasjer ved innsjekkingsskranken:

"Si meg, går dette flyet raskere enn lyden?"

"Nei"

"Det var godt. Min venn og jeg hadde nemlig tenkt å snakke

sammen underveis."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen god konkurent i klassen 'Kalkun med fly-innhold' er Die Hard 2, som jeg saag i gaar.

Herregud for mye piss og feil det gaar an aa faa inn i en og samme film! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Fly som maa sirkle rundt over flyplassen i 90 minutter, men som 'ikke har nok fuel til aa komme seg til en annen flyplass', fly som er i descent i glideslopen med nesa ned, jetmotorer som tygger en hel mann uten aa hoste, granater med 29 sekunder lang lunte (Ok, saa det var ikke direkte flyrelatert, men det var i en cockpit.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]) osv. osv. osv.

For ikke aa nevne alt tullet med kommunikasjonen...

Jeg synes ikke filmen var saa daarlig foerste gang jeg saag den, men des mer jeg vet om flyging, des daarligere holder den seg. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Final destination sin flyulykke er faktisk en av de mest troverdige "film-flyulykkene" som er laget (unntatt det med trykk-kabinen) Siden flyulykken er sett fra passasjerene sin synsvinkel er det ikke lett å si om den er troverdig eller ikke siden fåtallet av oss har opplevd en flyulykke, men det skal ha vært lagt ned veldig mye arbeid for å få till denne scenen så realistisk som mulig.

anbefaler ikke filmen, men fly-ulykke-scenen er meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplysning til noe av det som er sagt her. Å bli sugd ut av ett fly allerede i lav høyde er faktisk mulig.

American Airlines, hadde en nødlanding for ett par dager siden, hvor en flyvert kom i skade for å åpne døren mens flyet takset etter landing, hvorpå trykkforskjellen mellom kabinen og luften utenfor gjorde at han ble "sugd" ut. Fallet fra flyet hadde dødelig utgang.

Dette er mulig, ved at fly fra døren lukkes ved gate, begynner å trykksettes. Så å bli sugd ut av trykkforskjell, vind og materialtretthet når hele flysiden faller av i 300ft, er mulig.

Når det gjelder Concord 79, som jeg faktisk har (jeg var ung og dum :-/ ) så er den veldig urealistisk i veldig mye man foretar seg, men de har ihvertfall brukt den ekte Concorde cockpit og kabin, pluss ganske realistiske lydopptak fra Concorde, noe som gjerne er annerledes i andre filmer, der lyd/cockpit/kabin gjerne er fra ett totalt annet fly.

Med hensyn til motor, så har det gått en serie i fire deler om byggingen av B777, på discovery. Der ble en motortest filmet. Testen gikk ut på å finne hvor mye en motor tålte.

Man gjorde det ganske enkelt. En motor ble satt på stativer etc. for å holde den i ro, på en del avstand foran motoren, sto ett par menn tjoret fast i en vegg, med solid hørselsvern på. Deres oppgave var å kaste diverse ting mot motoren for å teste motorens tåleevne.

Disse gjenstandene var bl.a., store biter med treplanker, småstein, en relativt stor blokk med hard is, store dyreskrotter av gås... Motoren tålte alt. For å få motoren til å bli ødelagt, ble til slutt en svært stor stein kastet mot motoren, da sa det KRANK, og motoren stoppet med en diger stein innimellom motorbladene.

Beviser at det er mulig. Slike tester er forresten vanlig å gjennomføre, er vel nærmest påkrevd.

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

> Beviser at det er mulig. Slike tester er forresten vanlig å

> gjennomføre, er vel nærmest påkrevd.

Uten at jeg har detaljer i hodet saa kan jeg bekrefte at FAA og ICAO har satt standarder for hvor mye en motor maa taale aa faa i seg foer den takker for seg. Og som du sier, testene foregaar nettop ved at man kaster objekter av forskjellig stoerrelse inn i motorene. (Som oftest blir de skutt inn i motoren ved hjelp av en katapult, for aa simulere kraften i sammenstoetet.)

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...