Gå til innhold

Kjevik bygges muligens ikke ut


Andreas Ommundsen

Anbefalte innlegg

I går fikk jeg vite at Kjevik flyplass ikke kan bygges ut... Rullebanen vil ikke ha en mulighet til å bli forlenget, mener AVINOR, som jeg etterhvert har fått et rimelig kraftig "hatsyn" på. Jeg har egentlig ikke ord for hvor irritert jeg er. Hvis rullebanen blir forlenget til 2000 meter sies det at det blir alt for bratt stigning under takeoff, og maks glide-slope under landing pga. fjellene som ligger et godt stykke bak rullebane 22 er for høye. Det kan jo ikke bygges ut en kilometer, men et par hundre meter skal nok gå fint uten problemer. Dette mener også ordfører Skisland som skal kjempe med blod for å få Kjevik til å bli et større charter- og ruteflyvningsmål enn det er nå.

 

Dette er jo en særdeles grusomt trist nyhet for Agder området, at det ikke er "mulighet" for utbygging (noe som jeg mener at det er). Litt tragisk må jeg si at Haugesund, Tromsø, Bodø, Bardufoss, Sandefjord, Ålesund, Harstad/Narvik osv. har mye lengre rullebane enn KRISTIANSAND som er Norges femte største by!

 

Men så er det også en gladnyhet og komme med. [color:"red"] Norwegian [/color] begynner flyvninger til Kjevik i løpet av neste år en gang, til Oslo og muligens London. Så har vi iallefall noe å se frem til...

 

Sjekk Fædrelandsvennen for nærmere info om avslaget fra AVINOR. Vi får bare håpe at det kommer noen private investorer og kjøper opp Kjevik slik at det blir fart i sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg, som har hatt utallige landinger på Kjevik, og også opplevd den fine servicen der gjennom mange år, har jeg vansklig for å skjønne at det ikkke kan gjørs noe. All Right, runway kan ikke bygges ut i det til tider særdeles turbulente nordområdet. Men rwy kan bygges ut i sjøen. Hamresanden er pr. i dag allerede så belastet av trafikken at intent kan gjøre det verre. For min del vil jeg stemme for å forlenge rwy ut i sjøen, mange andre flylpasser verden over har forlengst gjjort det samme. Om ikke det går i hop, sats på Lista ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ""

Jo, utbygging i sjøen skal nok også gå helt fint. Ut i fjorden ved Hamresanden er det jo så grunt som bare det... Man kan gå fra innflyvningslysene og inn til land uten å drukne for å si det sånn. Men det rare med AVINOR er at de sier det ikke er mulig å bygge ut der heller. Jeg kunne gjerne plantet en søt liten kule inn i kroppen til vedkommede som kommer med slike utsagn. Blir nesten psykisk rystet av slike folk... Men men, nå får vi jo se hvordan det blir. Terminalen vokser hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke NATO hadde så veldig mye med norske flyplasser å gjøre. Sikkert noe jeg ikke har fått med meg ""

 

NATO har hatt veldig mye med norske flyplasser å gjøre...

Norge har svært mange flyplasser som i utgangspunktet er militære:

Kjevik, Lista, Sola, Flesland, Eggemoen, Gardermoen, Rygge, Torp, Kjeller, Vigra, Værnes, Ørlandet, Bodø, Evenes, Bardufoss, Langnes, Banak, Høybuktmoen. (Glemt noen da?)

 

Mao, det er med god grunn at flere av disse har hatt lengre rullebaner i mange tiår, de kom ikke dit pga trafikkflyvning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lærte jeg noe idag også Michael "" Trodde ikke dette gjaldt enda, spesielt for kommune eide flyplasser som f.eks Kjevik.

 

Det er vel ikke det at det gjelder ennå, men at rullebanene i sin tid ble bygget for NATO, etter NATO sine spesifikasjoner, og derfor har de de fleste den lengden de har idag...

 

At Kjevik er så kort som den er kan vel rett og slett skyldes at terrenget under innflygingen allerede den gang gjorde det lite hensiktsmessig å lage den lengre...

 

Ikke vet jeg, jeg bare gjetter... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo du har vel rett i det. Men i den tiden var det jo props med svak climbrate som gjaldt. Ikke 737 og Q400 som vi har idag. (Q400 har jo en vannvittig bratt climb etter takeoff på KRS!) Så vil nok tro at det vil fungere greit med en forlengelse på minst 200 meter. Men jeg føler at AVINOR gir litt F i forhold til hva som skjer i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men nå er det vel ikke climbrate som er problemet, hverken da eller nå...

 

Problemet er vel at flyene skal NED før de kan demonstrere sin fantastiske climbrate etter takeoff..

 

Q400 er vel godkjent for 5,5 graders innflyging, om jeg husker rett (i forbindelse med sertifisering til London City), men klarer en fullastet sydencharter det samme?

 

Jeg tipper at det er i det området der man finner problemene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ligger jo hovedproblemet selfølgelig, men hvis det bygges ut mot sjøen skal nok dette gå fint. Der er det få hindringer annet enn vannet... Men en stor jet klarer jo fint å lande på rwy22 i dette øyeblikk, men hvis det blir noe forlengelse den veien blir nok det mer komplisert. Det AVINOR preiker mest om er at det blir for bratt stigning, noe som selvsagt er tøv, uansett hvilken rullebane man tar av fra.

 

(Nå landet SunExpress 737-800 på 04 fra Tyrkia "")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en stor jet klarer jo fint å lande på rwy22 i dette øyeblikk, men hvis det blir noe forlengelse den veien blir nok det mer komplisert. Det AVINOR preiker mest om er at det blir for bratt stigning, noe som selvsagt er tøv, uansett hvilken rullebane man tar av fra.

 

For takeoff er det ikke noe problem om den ble forelenget en av veiene, det er approach som er problemet. RWY22 har en GS på 3,6grader, mens 04 har GS på 3,4grader. I tillegg er det hindere 1,5-2 nm fra rwy i begge retninger. RWY 04 vil ha best muligheter for utvidelse, og har litt mer å gå på når det gjelder GS, men ikke mye. De kan neppe gjøre GS til 22 noe brattere, Kjevik er ikke noe bedre tjent med å være en flyplass med en rullebane på 2X00 meter om kun fly sertifisert for innflyning til LCY kan lande der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bratt utklatring tøv?

 

Husk på at det skal være mulig å bomme på terrenget om man er uheldig å miste motorkraft på én motor. MyTravel A321 klatrer faktisk dårlig nok med to motorer! ""

 

De som har vært på Sola vet at det er relativt flatt (bortsett fra østover), men det skjer av og til at charterfly trenger å ta av på bane 36, selv med sønnavind. Årsaken er terrenget ca 5 km sør for Sola, og det er ikke høyere enn 100m.

 

På Kjevik er terrenget mye høyere, og mye nærmere flyplassen. For at avgang på 04 med tunge fly skal bli en realitet må nok rullebanen flyttes langt ut i fjorden, og evt vris noen grader (med klokka). Jeg klarer å se for meg at dette blir for dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om priser på rundt 3-400 millioner hvis utbygging i sjøen er et alternativ. Hvis det er snakk om stor forlengelse andre veien må man sprenge bort store deler av fjellene bak, og da kommer prisen fort opp i 1 til 1,5 milliarder... Skjønner godt at AVINOR ikke ønsker å ha noe med Kjevik å gjøre ""

 

Men hvordan blir det med trafikken hvis utbygging blir en realitet? Sendes den til andre flyplasser, eller blir flightene kansellert? Med dynamitt og gravemaskiner er det vel litt risikabelt å prøve seg på en landing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan blir det med trafikken hvis utbygging blir en realitet? Sendes den til andre flyplasser, eller blir flightene kansellert? Med dynamitt og gravemaskiner er det vel litt risikabelt å prøve seg på en landing...

 

?????

 

Tror du man stenger flyplasser bare fordi man skal jobbe litt tett på banen? Neida, man holde flyplassen åpen, dog med litt restriksjoner i trafikken, og midlertidig redusert banelengde osv.

 

Ser man på terrain chart for 22 (Her), så ser det ut som man skal kunne få til innflygning til 22 uten at det blir alt for bratt, mens departure på 04 vil nok bli berørt en hel del.

 

The procedure design gradient is 6,4% i.e.390 FT/NM to 800 FT. Thereafter a normal climb gradient of 3,3% i.e. 200 FT/NM is assumed

 

6.4% på initial climb er ganske mye allerede, og øker det mer så vil det bli tøft å få fulle charter maskiner (737-800/A320 fam) airborne fra 04 selv med 2000m bane.

 

Ellers skal det mye til at Avinor bruker 2-300 mill på en slik utbygging om det ikke fører til betydlig økning i inntektspotensialet. I alle fall sett i lys av at departementet kanskje vil kreve at Avinor skal betale for tilsynspålagte utbedreinger på regionalnettet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del tviler jeg på at flyplassjefen kommer med utsagn mot utbygging. ""

 

Trist er det uansett at man er livredd for å bruke skarve 400-500 millioner for å bygge ut sjøsiden. Det er typisk departementene; de er livredde for å satse og få ting til å blomstre, feige som de er. Nåvel, det er jo en annet mulighet til stede for større fly, og det er Lista. Denne flyplassen har blitt mer attraktiv i forbindelse med veiutbygging som nå pågår i området (Listerpakken), og jeg ser en mulighet for både Lista og Kjevik. Flytt de tunge flyene til Lista, og få i gang en hyppig shuttletrafikk Lista-Kjevik med småfly. Legg så til bedre bussforbindelser, et bedre interkommunalt samarbeid, og vips har man et interessant konsept...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt de tunge flyene til Lista, og få i gang en hyppig shuttletrafikk Lista-Kjevik med småfly.

 

Spørs om Andreas er enig i den løsningen...

 

..ellers så har man jo løsningen man bruker idag... Kombinerte charterflygninger med Torp, hvor flyet først lander på Kjevik, bytter en del pax og bagasje der, flyr til Torp, hvor man igjen bytter ut resten av pax'en og bag'en, og tanker opp flyet for den lange ferden nedover igjen..

 

Årsaken er vel nettopp det at med fullt opp av pax, bag, og fuel, så kan det kanskje skorte litt på performance for en søkklastet B738 med 189 seter på Kjevik...

 

Jeg VET ikke, men jeg antar det siden man kjører denne løsningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er lufthavnsjef på Kjevik du sikter til, vil jeg bare påpeke at dette er en VELDIG god venn av meg, som ønsket utvidelse av Kjevik like mye som deg...

Hvis du tror dette var seriøst så er nok det feil. Tenkte mest på en fyr i Avinor jeg så på TV som sa dette. Det var ikke lufthavnssjefen. Vil heller ikke tro lufthavnssjefen på Kjevik vil si spesielt mye negativt om sin "egen" flyplass ""

 

Flytt de tunge flyene til Lista, og få i gang en hyppig shuttletrafikk Lista-Kjevik med småfly.

Det var vel heller en annen løsning jeg hadde tenkt på ""

 

Dette med ordningen med at SunExpress flyr et par ganger frem og tibake mellom Torp, og så til sin destinasjon er egentlig en helt grei løsning det. Bare noen flere flyselskaper og mer spennende reisemål enn Tyrkia (jeg synes faktisk ikke Tyrkia er så attraktivt) hadde tatt veien til KRS ville jeg vært storfornøyd. Men det stopper ikke mine tanker om en 2x00 meter lang rullebane ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken er vel nettopp det at med fullt opp av pax, bag, og fuel, så kan det kanskje skorte litt på performance for en søkklastet B738 med 189 seter på Kjevik...

En 738 ville vel knapt klart take-off med så tung last på KRS... Derfor mellomlander Spanair A321 på Kastrup, så videre til Madrid for å skifte crew, og etter det til sitt reisemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. om Kjevik er kommunalt/statlig eid: Den er med årskort (landingsavgift) for Statens lufthavner, så er nok statlig eid, vil jeg tro.

 

Ang. ovennevnte: Regnet ikke med at det var seriøst ment, men pass litt på hvordan du uttrykker deg, det er ikke hyggelig å lese uansett hvem det er rettet mot. Mulig en liten overreaksjon fra min side, men den kommentaren traff litt nært.

 

Lista: Med sin lange rullebane som nesten aldri blir brukt... ikke lett å få lande på Lista, skal jeg si deg. Mange småfly som ikke har fått lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passe på hva jeg sier...? Hvis det er så mye værre å lese det enn andre voldsomme banneord som enkelte pøser ut med i fleng, så okay. Men vi gidder ikke å diskutere dette. Heller andre ting som er mer interessante. Kanskje det var unødvendig å si det, det kan godt hende, men at det traff spesielt deg er jo din sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke nå legge drapstruslene til side?

 

Ja kuler & krutt burde holdes unna emnet, uansett hva man føler. Har man de rette ordene, kan man få det til å bli styggere enn kuler uansett, ordets makt kan være skremmende brukt på rett måte. Nok om det. ""

 

Jeg går ut fra at Lista nekter fly å lande pga lite vedlikehold i det siste? Er jo det jeg vil frem til; få Lista og Kjevik til å samarbeide på alle vis og opptre som en enhet. Få nærlingsliv til å arbeide bedre sammen. Knytt ny oljeleting i området til Lista men del det med Sola, bygg en havn for heavy transport tilknyttet Lista, og sett i gang med overføringer fra sjø til land, i tillegg til passasjerer. Lista har et stort potensiale for de som tør! Kanskje kommer det protester fra Sola...so what? Hva med et samarbeid Kjevik/Lista/Sola? I stedet for å krangle...sett at de 3 jobbet sammen, alle med sine spesialiteter: Kjevik med charter og militærtrafikk, Lista med de tyngste flyene og tung transport, Sola med sin eksisterende trafikk til England og helikoptertrafikk til Nordsjøen. Glem at det heter Vest-Agder og Rogaland...jobb på tvers, og man ender opp med et "tungt" Sørland...ehh...Sørnorge. """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo selfølgelig vært flott med et samarbeid mellom Kjevik-Lista-Sola. Og de forslagene du kom med hørtes jo kanongode ut... Men spørs om Avinor vil.. Hadde jo vært en drøm som gikk i oppfyllelse hvis dette skjedde. Men jeg er 99% sikker på at Avinor heller vil styre med sine minustall enn noe samarbeid i sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...