Gå til innhold

"Flykjempe farlig stor"


Anbefalte innlegg

Dette er jo ikke noe nytt problem akkurat. Mulig journalistene i VG ikke har hørt om vingevirvler før da. pr.dags dato holder det med to minutter mellom avganger med for eksempel en B747 og en etterfølgende C172. Tror ikke A380 lager så mye mer baluba. Vingevirvlene faller like fort mot bakken skulle jeg tro. Med en gang de treffer bakken, forsvinner dem.

 

Har hørt historerier om F50 som "flippet" nesten 90 grader, da den kom inn i vingevirvlene til en "heavy" boeing 737. Så alle større fly kan lage farlige virvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare se på ulykken over New York der en AA A300 kjæsjet fordi flyet hadde fløyet igjennom jetstreamen til en B747... Er ikke bare A380 dette her gjelder vil jeg si ""

 

For å være litt mer nøyaktig kræsjet A300en fordi piloten gjorde flere fulle utslag på rorpedalene da han kom inn i vingetippvirvlene fra 747en (noe Airbus sier at ikke skal gjøre i sine operasjonsmanualer), noe som førte til at halefinnen knakk av. Havarikommisjonen konkluderte med at ulykken trolig ikke ville ha skjedd dersom piloten hadde fulgt operasjonsprosedyrene fra Airbus...

 

 

Og en småting til: begrepet "jetstream" har ingen ting med vingetippvirvler/wake turbulence å gjøre. http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_stream

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare se på ulykken over New York der en AA A300 kjæsjet fordi flyet hadde fløyet igjennom jetstreamen til en B747... Er ikke bare A380 dette her gjelder vil jeg si ""

 

For å være litt mer nøyaktig kræsjet A300en fordi piloten gjorde flere fulle utslag på rorpedalene da han kom inn i vingetippvirvlene fra 747en (noe Airbus sier at ikke skal gjøre i sine operasjonsmanualer), noe som førte til at halefinnen knakk av. Havarikommisjonen konkluderte med at ulykken trolig ikke ville ha skjedd dersom piloten hadde fulgt operasjonsprosedyrene fra Airbus...

 

 

Og en småting til: begrepet "jetstream" har ingen ting med vingetippvirvler/wake turbulence å gjøre. http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_stream

 

hehe...godt det finnes folk som har greie på ting her ja ""

 

(men visste det med piloten i den A300, bare gadd ikke skrive det "")

 

mvh

martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, men poenget mitt (som egentlig ikke var med i dette dårlige eksempelet "") var at waketurbelense faktisk også er farlig fra en 747. Ok, så må kanskje en cessna 172 vente 30 sekunder mer før den kan lande etter en A380 kontra en 747... også? hadde A380 hatt så sinnsykt farlig waketurbelense hadde ikke airbus produsert den tror jeg...

 

mvh

martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...