Gå til innhold

Min tur til å svare


Joachim Skjønberg

Anbefalte innlegg

Og som vanlig blir trådene stengt!

 

Må få uttale meg... gjett hvilken tråd...

 

Så nå skal kunnskaper måles etter alder? Kan jeg noe for at jeg bare er 14? Og dette skal hindre meg i å drive med min hobby i den seriøse grader jeg foretrekker?

 

Javel ja... ok...

 

Jeg har nå ventet på ATC treningen min i... et par måneder.

Nå er jeg igang, så smått. Jeg har lenge hatt lyst til å bli ATC, har flydd på VATSIM en stund, har over 300 timer for Virtual SAS Braathens hvor jeg også er pilotansvarlig (Men det kan vel ikke TAP og andre tillate... jeg er jo bare 14!) har i tillegg... 2-300 timer på VATSIM, er det ikke? Har sittet leenge som observer, satt ATC på multiplayer før, men det lave nivå'et (ikke negativt, de som liker å ha det gøyt, men ikke for seriøst kan ha det slik) plaget meg litt. Derfor ville jeg sitte som ATC på VATSIM.

 

Men neeeidaaa!

 

Som nevnt, mange relativt unge, gode ATC's...

Noen eksempler er Håvard Solberg, Ståle Andrè Ustad, Geir Grønlien indeed! Det var 3 av MANGE!

 

Jeg flyr ofte på VATSIM. For øyeblikket litt hemmet grunnet et lass med prøver. Min erfaring er at ATC i Norge yter kvalitetsservice. Men jeg er så ung at jeg med min utvikling ikke kan uttale meg om noe sånt? En 40 åring kan vi spørre, for han kan jo 3 ganger så mye som meg...

 

Jeg vil påstå at jeg har større kunnskaper om flyging enn mange som er eldre enn meg, og hører, tro det eller ei, kommentarer som "er du bare 14????!? Og så kan du så mye?!"

 

Jeg kan jo kanskje konvertere til IVAO... jeg har alltid ønsket meg til VATSIM, nemlig grunnet det høye nivå'et, og det jeg trodde var et hyggelig samfunn. Men jeg er jo ung og uvitende.

 

Geir konverterte til IVAO. Kanskje skal jeg følge han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igen dette er altså en diskussion (hvis der da er nogen overhovedet), der er relateret til ATC og vatsim, og dermed hører hjemme på www.vaccsca.org

 

Når en tråd er låst er der jo nok en grund til det.

Det her er blot at hælde benzin på et bål. Jeg ser ingen grund til det.

Hvis du nu læste den låste tråd igennem igen, så viste det sig jo også at alder blot var et udtryk for et syn på at kvaliteten nogle gange synes for lav. Dem der beklagede sig har taget det op med staff i vaccsca, og problemet er taget op der, og en løsning er ved at blive udarbejdet.

 

Peter Nørkjær

Chief of Pilots (VaccSca 15)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bund og grund fordi dette i sin tid var VACC-Norge's forum. Vacc-Norge er nu slået sammen i VaccSca...

 

Jeg mener bestemt ikke at alle diskussioner der har noget som helst med vatsim at gøre hører hjemme på vaccsca og ikke flightsim.no.

Men lige i denne sag er folk ret ophidsede, og det er en sag som staff i VaccSca bør tage sig af. Det er ikke medlemmerne på fs.no der skal bestemme om nogle er dygtige nok eller ej. Det er staff. Det er derfor jeg henviser til vaccsca - ikke fordi jeg ikke ønsker diskussionen.

Som jeg har forstået det, er staff i vaccsca i gang med at revidere træningsmaterialet, så vi sikrer at Skandinavien er et område der altid kan yde kvalificeret og kompetent service.

 

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt meg unna denne diskusjonen, da jeg egentlig ikke har noen spessiell mening om dette. Men siden denne tråden sikkert også blir stengt må jeg bare få si hva jeg mener.

 

Alder har ikke noe med om man er en dårlig eller god ATC, men det er klart at erfaring og modenhet spiller en meget vesentlig rolle.

 

Takk for meg denne diskusjonen.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Ivar, dette viste jeg ikke, sikkert også pga av at jeg aldri har giddet å se på IAVO, men flott å høre, ser til stadighet at IAVO har mange flere kontrollere en VATSIM pålogget og siden du nå sier til meg at disse har like god service, med andre ord like godt, vel da er det ikke noe tvil hvor jeg kommer til å fly heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No bad feelings ""

Skift imellom IVAO og VATSIM innimellom for at avveksle. Kan være med til at bryte ned noen fordomme som vi alle får til tider (jeg å).Jeg er veldig tilfreds med både VATSIM og IVAO, hvor tingene er veldig likt hverandre. Har mange venner begge steder.Kanskje vi en dag møtes på IVAO å Tom.Dette syns jeg ville være hyggelikt.Og som sakt syns jeg at det at kunne veksle mellom begge steder er bra.

Ha det Tom ""

Ses Online

Mvh Ivar Rasmussen

WhiteStar-1116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kunne jo VATSIM og IVAO slå seg sammen, selvom de er utvandrere, hvis alt er så likt. Dette ville resultert i mye trafikk og flere ATC.

Ta et søk så vil du se at dette er lite sansynlig.

 

Men i henhold til den orginale saken så mener jeg at alder og erfaring ikke har noe å si. Jeg har faktisk Luftfartstilsynet i ryggen her for de lar 15åringer fly solo i seilfly så alder har ingen ting å si. du må jo uansett bestå en praktisk og skriftlig prøve før du får lov til å kontrolere på vatsim. Så de som ikke er erfarne nok blir nok luka ut der...

 

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Amerikanere burde virkelig sette opp alderen litt på det. En som ikke tenkte særlig langt for noen år tilbake.

Godt at dette aldri har skjedd i Norge.

 

Heldigvis var det bare han selv det gikk ut over.

 

Jeg vet jeg provoserer til krangel, noe vi har nok av her allerede, og det er ikke meningen å provosere, dette er min personlige mening, men jeg vet jeg snakker for flere, men større [*********] enn den amerikanske 15-åringen der skal du lete lenge etter! Hvis hans hensikt var å knuse hele den bygninga og gjøre litt omfattende skader, så slo han til før han rakk å tenke fornuftig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Amerikanere burde virkelig sette opp alderen litt på det. En som ikke tenkte særlig langt for noen år tilbake.

Godt at dette aldri har skjedd i Norge.

 

Heldigvis var det bare han selv det gikk ut over.

 

Jeg vet jeg provoserer til krangel, noe vi har nok av her allerede, og det er ikke meningen å provosere, dette er min personlige mening, men jeg vet jeg snakker for flere, men større [*********] enn den amerikanske 15-åringen der skal du lete lenge etter! Hvis hans hensikt var å knuse hele den bygninga og gjøre litt omfattende skader, så slo han til før han rakk å tenke fornuftig!

 

Tror nok ikke det er så mange her som er uenig med deg når det kommer til dette Aleksander. Liten mus kan velte stort lass eller åssen det ordtaket er. "" Funket dårlig i dette tilfellet. En liten Cessna klarer jo ikke engang slå en mygg ut av kurs.. (omtrent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjellen på en 15 åring og en 16 åring.

 

Men kan ikke kjøre bil før man er 18 men man kan ta sertifikatet på fly når man er 16 ?????

 

Hvor er logikken. ?

 

Spør du meg så burde flysertifikatets grense også være 18år...

 

Tankegangen er tross alt forskjllig på de 2 alderstrinnene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjellen på en 15 åring og en 16 åring.

 

Men kan ikke kjøre bil før man er 18 men man kan ta sertifikatet på fly når man er 16 ?????

 

Hvor er logikken. ?

 

Spør du meg så burde flysertifikatets grense også være 18år...

 

Tankegangen er tross alt forskjllig på de 2 alderstrinnene...

 

Jeg skal være enig med deg, Tom! Jeg ser heller ikke logikken i å slippe til 16-åringer i et fly når man får bilsertifikat når man først er 18, det er omtrent som disse promillereglene, at man kan fly med litt promille, og allikevel ikke kunne kjøre til flyplassen på samme tid fordi man da har for mye promille!

Selv om de fleste 16-åringer som gjør det samme som meg vil si at det er bra at det er 16, vil jeg si det motsatte, selv om jeg er glad jeg får muligheten nå ""

Å fly et fly krever mer enn det å kjøre en bil!(Tror jeg da?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man flyr jo i litt mer kontrollerte miljøer enn man kjører bil da..

 

Idiotisk sagt da , synes nå jeg.. Går det først galt så spiller det vel uansett ingen rolle hvor kontrollert det er...

 

Å kalle det idiotisk sagt er vel å ta i, argumentet er jo godt det, de kontrollerer i større grad at man kan gjøre jobben sin når det gjelder å fly i forhold til å kjøre bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man flyr jo i litt mer kontrollerte miljøer enn man kjører bil da..

 

Idiotisk sagt da , synes nå jeg.. Går det først galt så spiller det vel uansett ingen rolle hvor kontrollert det er...

Tja, det er sant. Men nå tenkte jeg ikke på terror om det er det du mener.

Hvis en 17-åring med ppl-a gjør noe galt i luften får han vite det før han gjør noe galt. Det gjør ikke en 18-åring i bil, med mindre det er kontroll der.

Og 15-åringen i cessnaen hadde ikke ppl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle det idiotisk sagt er vel å ta i, argumentet er jo godt det, de kontrollerer i større grad at man kan gjøre jobben sin når det gjelder å fly i forhold til å kjøre bil!

 

Joda kan være litt enig med deg her og si det var vel strengt tatt litt hardt tatt i, men argumentet var at når alt kommer til alt og ting går galt, ja da vil jeg faktisk kunne påstå at man får raskere hjelp ved å kræsje med bil, dvs om man ikke kræsjer på flyplassen da.. ""

 

Men skal man se på det store og det hele, så burde man ikke fått førerkortet på bil før man hadde passert 25 og sertifikatet på fly før man hadde passert 18..

 

Grunnlaget for mine meninger på dette punktet er at f.eks gutter ikke er på langt nær voksen før de har passert 28 og først da begynner man så smått å roe seg ned litt. Klart gutter aldri blir helt voksen, men man tenkter litt andreledes en når man er 18.. Har mistet mange gode kompiser pga. at idiotisk kjøring i trafikken og virkningen av å prøve å virke tøff...

 

Når det gjalt fly så mener jeg det at 18 burde vært grensen for å ta PPL-A. Dette for at man da skulle kunne gjøre den personen ansvarlig om det så skulle gå noe galt. Med tanke på erstatninger osv... Ikke sånn som nå, hvor foreldrene blir erstatningsansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle det idiotisk sagt er vel å ta i, argumentet er jo godt det, de kontrollerer i større grad at man kan gjøre jobben sin når det gjelder å fly i forhold til å kjøre bil!

 

Når det gjalt fly så mener jeg det at 18 burde vært grensen for å ta PPL-A. Dette for at man da skulle kunne gjøre den personen ansvarlig om det så skulle gå noe galt. Med tanke på erstatninger osv... Ikke sånn som nå, hvor foreldrene blir erstatningsansvarlig.

 

Det er jeg enig i, man bør være myndig før man overlates et så stort ansvar hvor feil og ulykker kan føre til store erstatningsansvar, eller til og med tap av liv pga en eventuell feil i cockpit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan dere skerpe dere!? Dere bør slutte så syte. Vær glad for at det faktisk er ATC online i det hele tatt. Som dere snakker lurer jeg på... Må man faens kunne alt for å fly på dette nettverket!? Jeg ser meg drita le iav folk som f.eks Tom Arne Paulsen som kommer med det hårreisende forslaget om faktisk atten år som ATC...

 

[*********], finnnes det ikke viktigere ting å bry seg om!?

 

DETTE ER INTERNETT. Det er FORSTATT et spill. Selvom dere kanskje ikke vil innrømme det!?

 

De har bestått en test, ergo er de kvalifisert til å sitte ATC.

 

Så bare shut it. Vær glad for at det faktisk finnes interesser for denne sære hobbyen. For det er den faktisk.

 

Jeg aksepterer ikke noe mer drit om de "unge" ATC'ene vi har. DE GJØR FAKTISK EN GOD JOBB. Er du misfornøyd!? Så fly med ditt fly i utlandet.. jeg er godt fornøyd med ATC i norge. Det skal nevnes at jeg ikke er pilot for et airliner (REAL)... Men [*********]... jeg syns det er ganske realistisk jeg. så shut it. Fly og vær fornøyd. Du kan jo alltids fly et annet sted. Ikke syt over den jævla miste ting. Det blir for dumt.

 

Takk for meg i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan dere skerpe dere!? Dere bør slutte så syte. Vær glad for at det faktisk er ATC online i det hele tatt. Som dere snakker lurer jeg på... Må man faens kunne alt for å fly på dette nettverket!? Jeg ser meg drita le iav folk som f.eks Tom Arne Paulsen som kommer med det hårreisende forslaget om faktisk atten år som ATC...

 

[*********], finnnes det ikke viktigere ting å bry seg om!?

 

DETTE ER INTERNETT. Det er FORSTATT et spill. Selvom dere kanskje ikke vil innrømme det!?

 

De har bestått en test, ergo er de kvalifisert til å sitte ATC.

 

Så bare shut it. Vær glad for at det faktisk finnes interesser for denne sære hobbyen. For det er den faktisk.

 

Jeg aksepterer ikke noe mer drit om de "unge" ATC'ene vi har. DE GJØR FAKTISK EN GOD JOBB. Er du misfornøyd!? Så fly med ditt fly i utlandet.. jeg er godt fornøyd med ATC i norge. Det skal nevnes at jeg ikke er pilot for et airliner (REAL)... Men [*********]... jeg syns det er ganske realistisk jeg. så shut it. Fly og vær fornøyd. Du kan jo alltids fly et annet sted. Ikke syt over den jævla miste ting. Det blir for dumt.

 

Takk for meg i denne diskusjonen.

 

hmmm tror jeg ikke utdyper denne kommentaren mer en å huske Eirik sine vel valgte ord her under.

 

Takk for at dere holder denne tråden på et noenlunde edruelig nivå.

 

Men sklir det ut igjen slik det har vært en sterk tendens til i det siste, vil den ikke bare stenges, men sannsynligvis slettes. Det har vi bare gjort en gang før her og jeg håper det var siste gang.

 

Fly sikkert!

 

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...