Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitat fra denne artikkelen:

 

Flyet, som sirklet i påvente av landingstillatelse, mistet dessuten halve motorkraften på grunn av drivstoffmangel.

 

Dette gjelder altså Helios ulykken i nærheten av Athen. Hvor i all verden får de slikt vås fra? Enhver |diot som har fulgt med bare litt i alt det som har vært skrevet om denne hendelsen vet da vel at flyet ikke sirklet i påvente av landingstillatelse. Er det fullstending slutt på enhver form for kvalitetssikring av det som skrives i aviser?

Skrevet

Dagens ""

 

De var vel uten radiokontakt, og jeg vil tro at de gikk tom for drivstoff på alle tankene, noe som etter min hoderegning skulle gi 0% motorkraft?

Skrevet

Vel... VG är inte så långt ute som det kan verka.

 

Flygplanet väntade inte på att få landa, men gick i holding där man normalt ligger och väntar på inflygning och landning.

 

Den ena motorn stannade pga drivstoff brist. Det är inte ovanligt att en motor stannar före den andra när drivstoffet går tomt. Detta orsakade att autopiloten kopplade ur.

 

VG baserar sig nog på denna artikeln, som inte är en officiell rapport, och därför inte nödvändigtvis korrekt:

http://www.iht.com/articles/2005/09/06/news/crash.php

Skrevet
Etter ulykken i Toronto, Canada med AF A343 opplyste VG at SAS flyr 7 fly av samme typen som kræsjet, og 5 (tror jeg) A330 som er samme fly som A340, bare med to motorer ""

 

nå skjønte jeg ikke helt hva du ville fram til her da.. men legger likevel med en oversikt fra scanair.no over A330 og A340'ene til SAS ""

 

LN-RKH Airbus A330-343 (X) 497 - 2002 01.10.02 C54Y207 Emund Viking

OY-KBN Airbus A330-343 (X) 496 - 2002 01.10.02 C54Y207 Eystein Viking

OY-KBS Airbus A330-343 (X) 568 - 2004 03.04 C54Y207 Erik Viking - Star Alliance-farger

SE-REE Airbus A330-343 (X) 515 - 2003 04.03.03 C54Y207 Sigrid Viking

LN-RKF Airbus A340-343 (X) 413 SE-REA 2002 20.07.01 C54Y207 Godfred Viking

LN-RKG Airbus A340-343 (X) 424 SE-REB 2002 26.09.01 C54Y207 Gidrod Viking

OY-KBA Airbus A340-343 (X) 435 - 2002 16.11.01 C54Y207 Adalstein Viking

OY-KBC Airbus A340-343 (X) 467 - 2002 10.04.02 C54Y207 Freydis Viking

OY-KBD Airbus A340-343 (X) 470 - 2002 29.04.02 C54Y207 Toste Viking

OY-KBI Airbus A340-343 (X) 430 - 2002 15.11.01 C54Y207 Rurik Viking

OY-KBM Airbus A340-343 (X) 450 - 2002 01.02.02 C54Y207 Astrid Viking

Skrevet
nå skjønte jeg ikke helt hva du ville fram til her da.. men legger likevel med en oversikt fra scanair.no over A330 og A340'ene til SAS ""

 

VG mente at A330 er det samme flyet som A340. Den eneste forskjellen var visst at A330 har to motorer istedenfor fire.

 

Etter hva jeg mener er jo dette to totalt forskjellige fly. Spesielt utseendemessig.

Skrevet

VG mente at A330 er det samme flyet som A340. Den eneste forskjellen var visst at A330 har to motorer istedenfor fire.

 

Etter hva jeg mener er jo dette to totalt forskjellige fly. Spesielt utseendemessig.

 

Tror ikke du kan ta mere feil! 330 og 340 bygger på samme kropp! Her er direkte avskrift av airbus sine egne sider

 

The A330/A340 Family concept is unique: one basic airframe is available in six different configurations, powered by two or four engines. The twin-engine A330 is optimised for highest revenue generation and the lowest operating costs from regional segments to extended range routes, while the four-engine A340 provides versatility on the most demanding long-range and ultra-long-range flights

 

Dere må huske det folkens at en journalist ikke hat like "god" peiling på luftfart som mange av dere hevder at dere har! De gjør sitt beste! Tenk gjennom litt før dere kritiserer sånne ting!

Skrevet

Come down... Jeg beklager at jeg tok så smertelig feil. Men jeg var ikke 100% sikker, derfor sa jeg at jeg mente det var sånn og sånn.

 

Dette er hva jeg har sett og hørt:

 

Jeg synes A330 ser mye mer klumpete enn en A340. Mye tjukkere rundt midjen. I motsetning til A340 som er smalere og tynnere.

Min bror fløy A330 fra MyTravel til Gran Canaria og han sa at man måtte gå ned i et andre etasje for å finne toalettene. Jeg har flydd A340, og her er det hvertfall ingen andre etasje for toaletter. A340 har ikke samme vingefasong og lengde på kroppen. Dette er noen av grunnene til at jeg mente de var forskjellige.

Men, så feil kan man ta ""

Skrevet

Det er feil. Fløy MyTravel Airbus A330-300 i sommer, og toalettene ligger ikke i noen underetasje.

Skrevet
Det er feil. Fløy MyTravel Airbus A330-300 i sommer, og toalettene ligger ikke i noen underetasje.

 

Er så og si sikker på at han fløy A330, og jeg er 110% sikker på at han gikk ned en etasje for å gå på do.

Jeg gidder ikke å gjøre noen stor diskusjon ut av dette. Snakker med han på Skype i skrivende stund og han sa nettop dette til meg igjen, at det var to etasjer i flyet han fløy.

Det var for et halvt års tid siden han reiste og han er 20 år gammel. Tror ikke han husker så dårlig ""

Skrevet

Både 330 og 340 har to etasjers opsjoner for ting som crewrests og lavatorier.

 

http://www.airbus.com/en/aircraftfamilies/a330a340/economics.html

 

…lower deck innovation: The A330/A340 Family’s large underfloor holds are particularly well-suited to the installation of passenger and crew facilities. Options for airlines include lower-deck galley and lavatory modules, as well as crew and passenger rest compartments.
Skrevet

I Novair har vi nemlig 2 stk. Airbus A330-200, dette flyet har underetasje - slik at man går én etasje NED for bl.a. å komme til toalettene.

 

Derimot i en Airbus A330-300 er det som regel INGEN underetasje, altså alle toaletter i i hovedkabinen.

 

 

MyTravel har både A330-200 og A330-300 i sin flåte. De som har reist med -300 har kanskje trodd at det ikke er noen underetasje på A330, mens de som har reist med -200 modellen tror det er underetasje på alle A330.

Alle de -300 modellene jeg har vært ombord i, har det aldri vært noen underetasje. Mens dette er som regel standard på de fleste A330-200 (siden dette er en typisk "long haul" modell).

Skrevet
Dagens ""

 

De var vel uten radiokontakt, og jeg vil tro at de gikk tom for drivstoff på alle tankene, noe som etter min hoderegning skulle gi 0% motorkraft?

 

Men du må huske på at tankene på 737 er atskilte. Motor en får fra tankene i venstre vinge, mens motor to får fuel fra tankene i høyre vinge om ikke crossfeed brukes. CTR pumpene er sterkest og øverst prioritert da CTR tankene skal tømmes først. Dette har jeg selv fått forklart fra en 737 kaptein så jeg tror det fungerer slik da. Ofte er det litt imbalance om ikke crossfeed benyttes da motorene ikke er som i flightsim (og forbruker helt likt).

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...