Thomas Gundersen Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 I følge Dagbladet. Har jeg gått glipp av noe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Axel Næss Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Hemmelig ord Trodde det holdt å sette transponder til 7007 jeg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Hemmelig ord Trodde det holdt å sette transponder til 7007 jeg... 7500 er det Axel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 kodeord har dem nok ja. Det finnes nemlig kaprere som nok vet hva en transponder er, hvor den er, og hva de forskjellige kodene som kan settes der betyr. Da vil nok en kaprer neppe tillate så mye som en finger i retning av transponderen. Da er det kjekt å ha en "backup-rutine" for varsling. Jan Roar Rød Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 kodeord har dem nok ja Mine kilder sier nei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 De eneste kodeordene jeg har hørt om er: "Oh my God, I'm hi-jacked!" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 I USA har man ett kodeord, som ska användas före kallesignalet, som indikerar att man inte kan tala i klartext. Vilket väl borde antyda att man är kapad...eftersom någon hör med på konversationen. I övrigt kan man säga "Squawk 7500" om man är hindrad att sätta koden på transpondern. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Siden 911 tro jeg ikke det har så mye å si hva man sier eller gjør, det eneste som vil variere er tidsaspektet. Før eller senere har du QRA flyene på vingen uansett. (Ved CF f.eks) Snakker man om kaprere som har kapasitet til å ta over flightdeck uten at pilotene rekker si ifra på radio eller med ssr, da er de sikkert så oppdatert at vil vite akkurat hva som crew skal si, og merke det om noe er "gæli" fra deres ståsted. Pilots, please pitch in! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Siden 911 tro jeg ikke det har så mye å si hva man sier eller gjør, det eneste som vil variere er tidsaspektet. Før eller senere har du QRA flyene på vingen uansett. (Ved CF f.eks) Snakker man om kaprere som har kapasitet til å ta over flightdeck uten at pilotene rekker si ifra på radio eller med ssr, da er de sikkert så oppdatert at vil vite akkurat hva som crew skal si, og merke det om noe er "gæli" fra deres ståsted. Pilots, please pitch in! Tror du har et godt poeng der, Anders, kaprerne vet nok hva de skal si hvis tårnet roper på dem, uten å tiltrekke seg ekstra oppmerksomhet og eventuelt mistenksomhet! Men så har vi jo kaprerne som ikke er de smarteste i verden... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Pilots, please pitch in! Det tror jag du har rätt i. Det är i alla fall vad man måste förutsätta... Det bästa är att hålla de ute av cockpit. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Andersen Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Derfor bør en fly cargo! Sjansene er i alle fall mye mindre for at kapring skal finne sted. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald Grindheim Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Men så har vi jo kaprerne som ikke er de smarteste i verden... Enig. De som velger å kapre fly representerer vel ikke nødvendigvis kremen, for å si det sånn. Det kan jo tenkes at de i mange tilfeller rett og slett ikke er særlig smarte, og ikke har tenkt så nøye gjennom hvordan det hele vil forløpe. Når det gjelder bruk av disse hemmelige kodene, kan jeg si at jeg har vært borti enkelte slike tricks som er ment å varsle ATC om hva som er i ferd med å skje. Om dette er noe offisielt, og hvor utbredt denne kunnskapen er blant luftpersonell/flygeledere generelt, vet jeg ikke. H Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Derfor bør en fly cargo! Sjansene er i alle fall mye mindre for at kapring skal finne sted. Men det blir så ubehagelig for oss passasjerer når vi må sitte i en pappeske på 15-timers turer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre Vik Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Man ville vel ikke bli servert champagne på en 747 cargo, men ellers kan man vel ikke klage. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Lavoll Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 I USA brukes det ikke kodeord lengre for eventuell hijacking. FAA anbefaler at man bruker ord som gir klar beskjed om hva som foregaar ombord paa flyene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.