Gå til innhold

Flyger utløste kapringsalarm....


Thomas Gundersen

Anbefalte innlegg

kodeord har dem nok ja. Det finnes nemlig kaprere som nok vet hva en transponder er, hvor den er, og hva de forskjellige kodene som kan settes der betyr. Da vil nok en kaprer neppe tillate så mye som en finger i retning av transponderen. Da er det kjekt å ha en "backup-rutine" for varsling.

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA har man ett kodeord, som ska användas före kallesignalet, som indikerar att man inte kan tala i klartext. Vilket väl borde antyda att man är kapad...eftersom någon hör med på konversationen.

 

I övrigt kan man säga "Squawk 7500" om man är hindrad att sätta koden på transpondern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden 911 tro jeg ikke det har så mye å si hva man sier eller gjør, det eneste som vil variere er tidsaspektet. Før eller senere har du QRA flyene på vingen uansett. (Ved CF f.eks) Snakker man om kaprere som har kapasitet til å ta over flightdeck uten at pilotene rekker si ifra på radio eller med ssr, da er de sikkert så oppdatert at vil vite akkurat hva som crew skal si, og merke det om noe er "gæli" fra deres ståsted.

 

Pilots, please pitch in!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden 911 tro jeg ikke det har så mye å si hva man sier eller gjør, det eneste som vil variere er tidsaspektet. Før eller senere har du QRA flyene på vingen uansett. (Ved CF f.eks) Snakker man om kaprere som har kapasitet til å ta over flightdeck uten at pilotene rekker si ifra på radio eller med ssr, da er de sikkert så oppdatert at vil vite akkurat hva som crew skal si, og merke det om noe er "gæli" fra deres ståsted.

 

Pilots, please pitch in!

 

Tror du har et godt poeng der, Anders, kaprerne vet nok hva de skal si hvis tårnet roper på dem, uten å tiltrekke seg ekstra oppmerksomhet og eventuelt mistenksomhet!

 

Men så har vi jo kaprerne som ikke er de smarteste i verden... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har vi jo kaprerne som ikke er de smarteste i verden... ""

Enig. De som velger å kapre fly representerer vel ikke nødvendigvis kremen, for å si det sånn. Det kan jo tenkes at de i mange tilfeller rett og slett ikke er særlig smarte, og ikke har tenkt så nøye gjennom hvordan det hele vil forløpe.

 

Når det gjelder bruk av disse hemmelige kodene, kan jeg si at jeg har vært borti enkelte slike tricks som er ment å varsle ATC om hva som er i ferd med å skje. Om dette er noe offisielt, og hvor utbredt denne kunnskapen er blant luftpersonell/flygeledere generelt, vet jeg ikke.

 

H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...