Gå til innhold

VATSIM Tutorial flight


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Hei alle nybegynnere..

 

Her er en grei introduksjons flight for dere som evt lurer på dette med voice, atc og vatsim.

 

Håper denne lille tutorialen jeg har laget kan hjelper dere litt på vei

 

Flighten i dag er DY 433 fra Oslo til Vigra. En nostalgisk reise som gir meg tårer i øynene...

 

Antall PAX : 108

Gate 26

 

----------------------------------------

 

Først så sjekker vi Metar og Weather

 

OSL

 

>>> ENGM (OSLO/GARDERMOEN) <<<

 

METAR 040250Z 18005KT 4000 BR FEW002 BKN005 12/11 Q1009

 

Forklaring på Metar:

040250Z = Vær rapporten er fra dato 04 denne måneden klokka 0250Z altså GMT + 2 så local time blir da 0450

 

18005KT = Vind fra heading 180 og 05 knop hastighet

 

4000 = Sikten som her tilsvarer 4000 meter eller 4 km

 

BR = Mist / Lokal Tåke

 

FEW002 = Few clouds / Få skyer i 200ft

 

BKN005 = Broken clouds / Spredde skyer i 500ft

 

12/11 = Temperatur på 12 og Dew Point på 11

 

Q1009 = Lokal lufttrykk på 1009 / QNH1009

 

---------------------------------------------------------------

 

Greit da har vi mottat og klarert weather rapporten for Gardermoen, vi trenger sårt ikke å tenkte på været på Vigra, da vi kan få dette når vi nærmer oss... Men vi kan om ønskelig spørre ATC om dette allerede her.

 

 

Så over til selve flighten...

 

Vi har laget oss en flight plan som ser sånn ut

 

ENGM MESNALI TUVIG NIBVA RUDIL ENAL

 

Vi står nå parkert på gate 26 og skal nå connecte oss til VATSIM.

Vi velger flyet og nicket vårt som i dette tilfelle blir

DY433 = Norwegian = NAX433 = Callsign Nor Shuttle

 

Vi har voice så i remarks putter vi /V

Vi har fått tak i charts så vi putter /CHARTS i remarks.

(har du ikke charts så skriv dette i remarks /NO CHARTS

Vi har PAX så vi skriver dette i remarks /with passengers

(atc vil da ta hensyn til at du har passasjerer)

Vi er også litt nybegynnere så vi skriver /Newbie

 

Vi er nå connected til VATSIM

 

I Squawkbox ser vi at ENGM_V_APP og ENOS_V_CTR og ENAL_V_APP er oppe...

 

Vi er veldig heldig på denne turen som har dekning helt frem he he

 

Det første vi nå gjør er å sende inn flight planene vår.

 

IFR

ENGM - ENAL

Departure time blir 0800Z

Alternativ flyplass blir ENML da denne kan ta 737

flight time blir satt til 55 minutter

Cruize høyden vår skal være FL250 = 25,000 fot

 

Så fyller vi ut remarks som nevnt over.

 

Filer og sender inn.

Da er vi klar til å starte opp flyet.

 

Dette hopper vi over da jeg regner med de fleste kan dette.

 

Verdt å merke seg ved nå å forberedelsene til start.

 

" VI STARTER IKKE FLYET FØR VI HAR FÅTT KLARERING TIL DETTE "

 

- Vi setter også inn det lokale lufttrykket på QNH1009 = ALT 29.80

(Standard luftrykk over transition altitude er QNH1013 = ALT 29.92

 

- Så stiller vi inn radioen på COM1 til 120.450 som er frekvensen til engm_app

 

- Så i COM2 setter vi inn 125.05 som er til Oslo Controll

 

Så slipper vi å begynne å stille inn frekvensene i departuren...

 

Vi er nå ferdig med cockpit preperations og er klare til å be om tillatelse fra ATC om å fly ruten vi har planlagt å fly...

 

Vi tuner inn på approach sin frekvens 120.450

 

> Pilot

 

Approach good morning, Nor shuttle four three three is at stand 26 requesting clearance to Vigra

 

> ATC

 

Nor Shuttle 433 Good morning, You are cleared to Vigra as filed. Depart on runway heading, climb 7000ft, right turn and direct MES VOR, Active runway is 19L and you can set squawk 4202

 

hmm tenker dere hva sa han.. vel ikke noe farlig.. hørte dere ikke helt så si " Approach say again, Nor Shuttle 433 "

 

Det han mente var at du skal ta av av på samme heading som rullebanen, stige til 7000ft og så svinge til høyre og forsette mot MES VOR og rullebanen i bruk er 19L. Vi skal også sette transponderen vår til 4202. dette for at ATC skal kunne få radar kontakt med flyet vårt.

 

Vi må nå gjenta klareringen slik at vi viser at vi har forstått den.

 

> Pilot

cleared to Vigra as filed, climb on runway heading to 7000ft right turn en direct MES VOR and 19L for departure and squawking 4202 Nor shuttle 433.

 

> ATC

Nor Shuttle 433, readback was correct, push and start is now approved, QNH1009

 

Her sier altså Approach at vi kan starte puchback og enginge start samt også at han bekrefter lufttrykket på Q1009, vi gjentar nå at vi har oppfattet denne klareringen...

 

> Pilot

Push and start approved , QNH 1009 Nor shuttle 433

 

Nå går vi inn på radioen vår å setter tallet 4202 på transponderen

Så er det bare å starte pushback for så å fyre maskinen opp.

 

Etter pushback og start:

 

Vi er nå klare til å taxe til rullebane 19L og må derfor spørre om klarering.

 

> Pilot

 

Approach, Nor Shuttle 433 pushed from gate and request taxi ?

 

> ATC

Nor Shuttle 433, Taxi H S to holding position 19L

 

> Pilot

Taxi Hotel og Sierra, holding at 19L Nor shuttle 433

 

Vi kan nå begynne å taxi til rullebanen....

 

Når vi kommer frem så taxer vi aldri over holding streken uten lov fra ATC.. Grunnen til dette er at det kan være fly på vei inn som igjen kan skape konflikter for ATC og fly på final.

 

ATC kan gi oss takeoff clearance før vi kommer til holding streken men denne gangen må vi ta kontakt selv.

 

> Pilot

Approach, Nor Shuttle 433 is holding at 19L ready for departure

 

> ATC

Nor Shuttle 433 taxi and line up and wait

 

> Pilot

Taxi and line up runway 19L

 

Nå som dere sikkert har skjønt så må vi taxi ut og plassere oss på linje med rullebanen klare til å ta av... Vi vet nå at en takeoff clearance vil komme om når vi står klarer til å ta av.

 

> ATC

Nor Shuttle 433, Wind 180 degrees at 05 knots, Runway 19L Cleared for takeoff

 

> Pilot

Cleared for take off Nor shuttle 433

 

Så tar vi av

 

 

Når vi passerer 3000ft så entrer vi luftrommet til Approach og får melding på radioen..

 

> ATC

Nor Shuttle 433, Radar Contact on departure, Climb FL190 and direct MES VOR

 

Vi fikk nå en bekreftelse på at ATC har radar kontakt med flyet vårt og også første tildelte høyde som i dette tilfellet er 19,000 ft eller

Flight Level 190. Samtidig fikk vi også klarering til å fly direkte mot første punktet på flight planen vår nemlig MES VOR eller MESNALI

 

Vi setter høyden til 19000ft først og headingen mot MES så bekrefter vi dette på radio

 

> Pilot

Climb FL190 and direct MESNALI VOR Nor Shuttle 433

 

 

Når vi passerer 7000FT som er transition altitude på gardermoen stiller vi lufttrykket vårt til 1013 som er standard eller ALT 2992

 

Så når vi passerer FL140 får vi bekjed på radioen

 

> ATC

Nor Shuttle 433 Frequency change is approved, Contact Oslo Control on 125.050 so long

 

og her vår vi altså en handover til neste kontroller og vi bekrefter nå at vi har fått med oss dette...

 

> Pilot

Contact Oslo on 125.050 so long

 

Vi forter oss nå å bytter fra COM1 til COM2 som er ferdig innstilt og tar contact med Oslo Center

 

> Pilot

Oslo Control , Nor Shuttle 433 good morning

 

> ATC

Nor Shuttle 433 Good Morning, We have radar contact and you can continue climbing to FL250 direct TUVIG

 

hmm ok vi har nå radar kontakt med Oslo og så fikk vi tildelt cruize altituden vår samt også at vi nå kan fly direkte til neste punkt i flightplanen vår altså TUVIG

 

Vi setter først inn høyden 25,000ft og setter kursen mot TUVIG så kvitterer vi

 

> Pilot

Climb FL250 and direct TUVIG Nor Shuttle 433 thank you sir.

 

Husk å takke når ATC kutter ned på flightplanen din ved å f.eks hoppe over et way point.

 

Vi kan nå fly i fred å ro resten av flight planen vår mot Vigra...

 

---------------------------------------

 

Vi begynner nedstigningen vår mot vigra og vi har allerede stilt inn frekvensene på rullebanen, sjekket ATIS på vigra og fått denne vær rapporten (kan fåes av ATC)

 

METAR: ENAL 030800Z 15004KT 9999 MIFG FEW015 SCT040 12/10 Q1009

 

Vi legger oss merke til her MIFG og de lave skyene

 

MIFG = Shallow Fog og QNH1009

 

Vi stiller inn QNH og skjønner nå ut fra ATIS at vi skal lande på ILS runway 25 med en crosswind på 4 knop.. Altså bare en sval vind.

 

Frekvensen på ILS25 er satt både i NAV1 og NAV2 til 111.95 og inbound course til 295.

 

> ATC

Nor Shuttle 433, Radar service terminated, frequency change is approved, maintain own navigation and monitor UNICOM on 122.800 bye bye..

 

Her forteller ATC at vi nå ikke har radar kontakt med Oslo og må fortsette turen vår til Vigra et stykke uten ATC. Normalt hadde vi nå blitt overlevert til Bodø South Control. Men vi kvitterer som vanlig

 

> Pilot

Maintaining own navigation and monitor Unicom on 122 desimal 8 Nor Shuttle 433

 

Vi begynner nå nedstigningen til FL100 som er satt inn i MCP og gjør oss klare til innflygningen til Ålesund.

 

Så får vi plutselig en tekst beskjed...

 

 

Sitat:

- NAX433 - Contact me on 119.850 - Vigra Approach

 

 

hmm ok dette betyr at vi nå er inne i luftrommet til Vigra TMA og skal da altså ta kontakt med vår nye ATC...

 

> Pilot

Approach Good morning, Nor Shuttle 433 is with you passing FL150 for FL100 inbound Vigra

 

> ATC

Nor Shuttle 433 Good Morning, You are cleared inbound TUVIG 1H expect ILS runway 25 for landing continue to FL100

 

Ok her får vi altså en spesfikk STAR vi må følge.. Vi har skrevet at vi har charts og dermed regner ATC med at vi har mulighet til å følge en STAR hele veien inn.. Viss vi hadde skrevet /NO CHARTS så hadde vi nå fått vectorer inn... Men vi noterer oss dette på et ark og kvitterer så tilbake at vi har mottat klareringen inn til rullbane 25

 

> Pilot

Cleared inbound Vigra on TUVIG 1H for ILS to runway 25. Descending to FL100 Nor Shuttle 433

 

Så setter vi inn landing referansene, programmerer evt FMC og legger inn STAR for ILS25.... Dette viste vi jo at kom når vi tidligere sjekket ATIS til Vigra...

 

Så nå skal vi plage ATC litt....

 

> Pilot

Approach, Nor Shuttle 433 request weather information for Vigra.

 

Vi spør altså etter en vær rapport slik at vi får en oppdatert situasjon på vær og vind, samt også lokal lufttrykk.

METAR: ENAL 032050Z 15004KT 9999 MIFG FEW015 SCT040 12/10 Q1009

 

> ATC

Weather forcast for Vigra : Dated 04 at 0800Z , Wind blowing from 180 degrees at 04 knots, visibility greater than 10 Shallow fog , few clouds at 1500 feet and scattered clouds at 4000 feet, teperature 12 , dew point 10 and QNH 1009, Active runway is 25

 

> Pilot

Copy weather report, QNH1009 and active runway 25 Nor Shuttle 433, thank you

 

Vi har nå mottat det lokale lufttrykket, altså lufttrykket som nå befinner seg under TL = Transition Level.. Stiller dette så inn 1009 eller 2980 alt ettersom...

 

Litt etter hører vi ATC igjen

 

> ATC

Nor Shuttle 433, on pilot discretion descend to 6000ft on QNH1009, You are cleared ILS approach for runway 25

 

ok hva sier han her.. Jo nemlig det at on pilot discretion som betyr at vi kan descende til 6000ft når det passer oss og det lokale lufttrykket er 1009, samt en klarering for final approach til rullebane 25 som vi skal lande på. Planke kjøring ikke sant. ? On pilot discretion betyr at ATC overlater litt av kontrollen til deg med tanke på bla. fjell osv i området. Så nå er det opp til piloten å komme ned til 6000ft i tide.

 

> Pilot

Cleared ILS approach to runway 25 and descending on pilot discretion to 6000ft on QNH 1009 Nor Shuttle 433

 

Vi stiger langsomt ned til 6000ft og følger STAR inn mot MITSU som er siste way point på STARen...

 

> ATC

Nor Shuttle 433 Descend to 4500 ft

 

ok ny høyde, vi setter høyden i autopiloten og trykker LVL CHG for å begynne nedstigningen så kvitterer vi

 

> Pilot

Descend to 4500 ft Nor Shuttle 433

 

og dette går jo bra.. vi er på riktig vei ned og riktig vei inn...

 

> ATC

Nor Shuttle 433 Turn right heading 285 report established

 

hmmm hva skjer, jo approach gir oss en siste heading og ber oss rapportere når vi fanger ILS lokaliserings signalet (frekvensen vi har i NAV1 og 2).. Vi setter umiddelbart inn 285 i heading og aktiverer denne og VOR LOC før vi kvitterer instruksene

 

> Pilot

heading 285 and we will report established on locolizer Nor Shuttle 433

 

 

Når vi har etablert oss på ILSen så rapporterer vi til ATC

 

> Pilot

Approach , Nor Shuttle 433 established on locolizer

 

> ATC

Nor Shuttle 433 Continue approach

 

Ok vi forsetter og begnner så final approach mot Vigra... Dette går strålende....

 

On final hører vi så ATC sier

 

> ATC

Nor Shuttle 433, Wind 150 at 4 knots, Runway 25 cleared to land, report vacated.

 

yes... landing klareringen vår.. Dette betyr at rullebanen er klar til landing.. enkelt å greit.. hehe. Men ATC sier også en ting til her,, report vacated. Dette betyr bare at vi må rapporter til ATC når vi har stoppet og kommet oss fri av rullebane.

 

> Pilot

Cleared to land, copy wind and will report vacated Nor Shuttle 433

 

Så lander vi , full reverse og bremser opp, svinger av rullebanen og stopper ved holding, tar kontakt med ATC og sier..

 

> Pilot

Approach, Nor Shuttle 433 is clear of runway

 

> ATC

Nor Shuttle 433 taxi to stand 1 and report parked

 

Ok det han her sier er at vi skal nå taxi til gate 1 for så å rapportere når vi har parkert

 

Vi taxer inn D og parker fint ved gate 1

 

> Pilot

Taxi to stand 1 Nor Shuttle 433

 

Etter at vi har parkert på stand 1 så kutter vi motorene setter squawk mode standby og rapporterer til ATC

 

> Pilot

Approach, Nor Shuttle 433 is parked at stand 1 and shutting down engine.

 

> ATC

Nor Shuttle 433, Flight Plan is closed, thank you for flying Vigra and have a nice day

 

Ok flyturen vår er over og vi takker ATC

 

> Pilot

Approach, thank you for service and have a nice day to you too sir. Nor Shuttle 433

 

The End

 

 

Håper dere får noe ut av dette og at denne lille men lange tutorialen kan hjelpe deg og flere på VATSIM

 

Vi ønsker deg velkommen som pilot....

 

Ikke vær redd og husk på at du kan si " Say again " så ofte du vil til du har fått med deg hva dem sa

 

 

REMEMBER THIS ALLWAYS

 

Vis respekt for ATC og andre PILOTER, Vær høffelig og grei.

Ikke fly villmann og kos deg å ha det gøy...

 

 

Vi sees...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En glimrende tutorial også for oss....dere "" som ikke er nybegynnere på VATSIM.

 

Men jeg elsker jo å pirke litt:

Det han mente var at du skal ta av av på samme heading som rullebanen,

Hva er alternativet...? På tvers av rullebanen? ""

Du mener selvsagt at etter TO skal man klatre i samme heading som man tok av i, dvs. rett fram.

 

Beklager, det er ikke meningen å være ufin.... måtte bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han mente var at du skal ta av av på samme heading som rullebanen,

 

 

Hva er alternativet...? På tvers av rullebanen?

Du mener selvsagt at etter TO skal man klatre i samme heading som man tok av i, dvs. rett fram.

 

Selvsagt, men flere har trodd at man skal ta av på den headingen som man tar av fra, dvs at flere missforståelser har oppstått når noen står på 19L og setter heading til 190.

Et annet problem er at noen har automatisk trodd at man svinger 90 grader til høyre etter TO.

 

Meningen med denne kommentaren var at ikke alle har hørt denne instruksen fra ATC, normalt får man en SID og følger denne til beste emne eller får vectorer ut i noen få tilfeller. Men meningen var som sagt å forklare for de som ikke har hørt denne instruksen og kanskje ikke skjønte det.

Litt nærver kan spille inn på hva du egentlig forstår og ikke forstår eller glemmer.

 

 

Men men flott at noen kommenterer ting, slik oppfatter man også evt feil og mangler. Takk for tilbake meldingen.

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg også lige en meget lille detalje-rettelse:

 

[color:"blue"]METAR: ENAL 030800Z 15004KT 9999 MIFG FEW015 SCT040 12/10 Q1009

<SNIP>

Vi stiller inn QNH og skjønner nå ut fra ATIS at vi skal lande på ILS runway 25 med en crosswind på 4 knop.. Altså bare en sval vind.

[/color]

 

Du er stadig på vej ned til FL150. Senere clearer ATC dig til FL100. Derfor bør du ikke indstille QNH endnu.

 

Som sagt. Det er så lille en detalje.

 

Flot arbejde Tom!

 

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan stille inn QNH allerede i FL360 om man ønsker.

Normal prossedyre i de fleste fly er å sette QNH når de begynner descenten sin. Men da som regel når man skal descende til under TL. Men det gjør altså ikke noe om man har denne satt inn før det. Er lokal QNH på 1013 som igjen er standard så trenger man altså ikke å stille på denne før decend. Normalt gjør man dette for å ikke glemme å sette QNH

Grei huske regel. Sjekker man ATIS vet man også QNH lenge før ATC gir den til deg.

 

Se hva Torbjørn forteller om QNH ved takeoff.

Forøvrig så er vår prosedyre å endre fra QNH til STD også i en climb så fort vi er klarert til en FL, og vi venter ikke til TA. Vi beholder dog standbyaltimeter på QNH til vi er over MSA. Selskaper har litt varierende prosedyrer, men de kan ofte være ulike nettopp på grunn av ulik instrumentering.

 

 

Men takk for kommentaren.. Flott levert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da godt være, at jeg har misforstået noget helt elementært her.

 

Men du kan da ikke sætte QNH'en til local før man er clearet ned UNDER TL. Ellers er der jo ingen grund til at operere med local og STD.

Hvis du er clearet fra et FL ned til et andet FL (Her ned til FL150 og videre ned til FL100, så skal det foregå på STD. Ellers vil du ikke have den korrekte højde, og så er der fare for kollission.

 

Først når du er clearet ned under TL skal du sætte local QNH. Men i det tilfælde kan du jo også sagtens gøre det mens du er over TL, da du ikke stopper før du er under.

 

Som jeg læser Torbjørn så handler det om climb. Det jeg ville rette er på descend til FL150 og FL100.

 

Venligst

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...