Frank Ånstad Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Noen som kan si nøyaktig hvor lang rullebanen på Flesland er i meter? I forbindelse med Bergen Airshow skrives det til stadighet at Flesland ble åpnet i 1955 med en rullebane på 3000 meter. Dette er, etter hva jeg tror ikke helt nøyaktig. mener å huske at den på ett eller annet tidspunkt ble forlenget til det den er i dag. Noen som vet? Hilsen Frank. Hilsen Frank Siter
Thomas Gundersen Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Sakset fra AIP: [image]http://home.no/thomasgundersen/bilder/flesland.jpg[/image] Alt i alt er banen 2990m Siter
Frank Ånstad Skrevet 10. august 2005 Forfatter Skrevet 10. august 2005 Tror 2996 m er det riktige. Takk for svarene, alle sammen. Hilsen Frank. Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Tror 2996 m er det riktige. Takk for svarene, alle sammen. Hilsen Frank. Krympa fire meter jo..... Siter
Frank Ånstad Skrevet 10. august 2005 Forfatter Skrevet 10. august 2005 Det er tull dette som bl.a. Bergen Airshow opplyser om at den er 3000 meter.Den er nok 2.996, for å være helt nøyaktig. Alle opplysninger ang. Bergen Airshow sier jo at Flesland ble åpnet i 1955. Dette er jo riktig, men noen som vet hvilken dato den ble åpnet? Jeg var selv tilstede der da noen av de første flyene landet der, men kan ikke si noen dato, det husker jeg ikke. Hilsen Frank. Siter
Thomas Gundersen Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 2996m må det være. Hvorfor må det være 2996 når det står i AIP (som inneholder offisielle data om norske flyplasser) at den er 2990? Flisespikkeri riktig nok, men allikevel Siter
Frank Ånstad Skrevet 10. august 2005 Forfatter Skrevet 10. august 2005 Hm, si det, ja. Man får vel gå ut i fra at det som står i AIP er det riktige. Da bør ikke Bergen Airshow komme med uriktige opplysninger og si at den er 3000 meter, men det har vel ikke noen betydning for den "vanlige mann i gata". Det er jo oss flysimmere som er litt mer nøye på slike ting. Frank. [color:"red"] [/color] Siter
Gjest Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Visste at det var store avstander mellom enkelte flysimmere, men det å pirke på 6-10 meter trodde jeg ikke noen nedverdiget seg til Et reklamebyrå tenker ikke på den totale distansen, men det nærmeste store tallet, som jo er 3000. Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Yes. Og andre fly interreserte Siter
Thomas Gundersen Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Poenget mitt var ikke å pirke på de 6-metrene. Jeg bare lurte på hvorfor de ikke tror på det som står i AIP Siter
Frank Ånstad Skrevet 10. august 2005 Forfatter Skrevet 10. august 2005 Eirik, det er ikke noe snakk om pirking. Enten er det 3000 meter eller så er det 2990 meter. Ha en fortsatt god dag, Eirik. Hilsen Frank. Siter
Anders Presterud Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Rullebanen er bygget med midler fra NATOs infrastrukturprogram, og skal dermed også tilfredsstille NATO-kravene, som er rullebanelengde på minst 2450m. I tillegg til disse 2450m har banen 270m i hver ende, som kun kan brukes i forbindelse med avgang, og kun etter request upon startup (siden det krever back-track). Bilde av rullebanen. Flyplassen ble åpnet 20. august 1955, og ble tatt i bruk for sivil traffikk 2.oktober. Kilde: Fra Spitfire til F-16 Siter
Truls Petter Elven Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Nesten som i butikken i det, en ting koster 14,90.- så blir det faktisk 15,00.- og betale. Men uansett så står det på reklamen at den koster 14,90.- Siter
Stian Nilsen Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 hehe, ja og en lærer jeg hadde på Ungdomsskolen runda bestandige forsentinnkommingene opp til det høyeste Siter
Frank Ånstad Skrevet 11. august 2005 Forfatter Skrevet 11. august 2005 Hei Sendte en forespørsel ang. dette med lengden på rullebanen på Flesland. Her er svaret: Hei! Takk for din henvendelse - det er bra at det er noen som er våkne og ikke uten videre aksepterer alt som står skrevet! Når lengden på 3000 meter er oppgitt skyldes dette først og fremst at man har valgt å avrunde for å ikke belaste det generelle publikum med forvirrende detaljer. For orden skyld; hvor lang rullebanen er, har i "alle år" vært et diskusjonstema på Flesland. Det skyldes at det finnes flere måter å oppgi den lengden som fysisk eksisterer og fordi det kommer an på hvilke mål man faktisk er ute etter i en gitt kontekst. Det kan fremstå som forvirrende selv for de innvidde. Vet ikke hvor godt kjent du er med fagterminologien, men siden du refererer til AIP-målene kjenner du sikkert til at det er flere distanser som er oppgitt. Det hele dreier seg om selve rullebanens fysiske lengde og hvor mye av den som er operativt mulig å benytte, inkludert såkalte "stopways" og sikkerhetssoner blir den totale distansen avrundet til vel 3000 meter. Men skal man være helt korrekt så er det helt riktig som du sier - den er ikke "på meteren" 3000 meter, og har aldri vært det heller. Innenfor fagområdet "Bakketjeneste" opereres det med en rekke forskjellige begreper: Rullebanens fysiske karakteristika (AIP ENBR AD2.1.2) og Kunngjorte banelengder (AIP ENBR AD2.1.3). I Rullebanens fysiske karakteristika er målbar fysisk lengde oppgitt til 2990 X 45 meter med asfalt og betongdekke, mens "Strip" er oppgitt til 3005 X 300 meter. (Således vil det heller ikke være helt korrekt å oppgi 2900 meter, da 2990 meter er nærmere 3000 enn 2900!) I Kunngjorte banelengder oppgis de mål flygerne er opptatt av, hvor mye rullebane som er tilgjengelig - inkludert de sikkerhetsmarginer de trenger. Der er det oppgitt "standardmål", pluss det som på forespørsel kan tillates av ekstra distanse ved f. eks. fullastede fly - såkalt "backtracking". Da får de 270 m. ekstra aksellerasjonslengde. Begrepene TORA (Take-Off Run Available), ASDA (Accelerate Stop Distance Available), TODA (Take-Off Distance Available) og LDA (Landing Distance Available) oppgis ulikt om man benytter bane 17 (tar av mot sør) eller 35 (mot nord), og er et tema som krever litt operativ innsikt. Er du pilot selv kjenner du nok til hva det innebærer. Når det derfor oppgis at rullebanen er 3000 meter har det altså sin forklaring i at det er gjort for enkelhets skyld, med rimelig god faglig "ryggdekning" fra AD 2.1.2. Det terminologisk korrekte ville vel egentlig vært å si at det er flystripen, dvs. "strip" som er på 3005 meter. Men det utgjør strengt tatt kanskje ikke noen stor praktisk forskjell? Håper det er en akseptabel forklaring, selv om det er mulig å fortsette diskusjonen om hva som er korrekt utfra flere ulike kriterier. Dette er faktisk et tema som har vært gjenstand for omfattende diskusjon blant både flygere, flygeledere og bakketjenestens personell i mange år! En liten historisk kommentar: da SAS hadde bestilt de nye DC-8 flyene skrev Bergens Tidende lille julaften 1955 at det var usikkert om Flesland ville tåle disse nymotens jetmaskinene på 120 tonn. I artikkelen skrives det mest om vekt, men også om banelengde: "Rullebanen er som kjent 2440 meter med sikringsfelt til ca. 3000 meter, men kravet for at DC-8 skal kunne bruke den er 3300 meter." Som kjent ble DC-8 benyttet av SAS på Flesland så vel som vi fra tid til annen har besøk av verdens største operative transportfly, Antonov AN-124. Legger ved et bilde av sistnevnte fra 24. oktober 2002. Operasjoner med denne typen er forøvrig underlagt dispensasjon og helt spesielle rutiner. Håper dette var oppklarende. Vennlig hilsen André I. Hjellestad PR/Informasjonskomiteen Bergen Air Show 2005 --------- Så det var altså svaret. Hilsen Frank. Siter
Arild Oldervoll Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Er jo hyggelig at de tar seg tid til å skrive slike utfyllende svar til henvendelser fra publikum. Oppklarende var det jo også Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.