Gå til innhold

På'n igjen med FS, hva har skjedd siden 98?


Reidar H. Johansen

Anbefalte innlegg

Har vært borte fra FS i noen år pga pc som ble totalt frakjørt av nyere versjoner av FS. Nå er jeg tilbake med mer kurant maskin og gleder meg til å få tak i siste versjon av FS.

 

Ble overrasket av at det er så mye add-ons Å FÅ KJØPT(!). Er det ikke lenger "gratis" å oppgradere til norsk terreng og nye flymodeller? Hvor finner jeg shareware (Norge) og hvilke add-ons er verd å kjøpe, sånn helt i starten? Og hvor får jeg kjøpt FS2004??? Den finnes jo ikke i butikkene lenger...

 

Har en P4 3.2GHz med 2 MB RAM (4x512) og ett-eller-annet skjermkort med 256 MB (Hva er hva lenger...). Vil dette være tilstrekkelig til full guffe på FS, eller må/bør jeg redusere noe på detaljene for å holde frame rate oppe?

 

Er det annet spennende som har kommet til de siste par årene?!

 

Som sagt, jeg har vært borte fra FS-flygingen på en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2MB er vel litt lite RAM?? Men uansett jeg skjønner hva du mener. NA burde legges inn. Det burde også Norway Scenic og Norway quality Mesh. Når det gjelder payware kommer dette helt ann på hva du liker å fly. PMDG 737NG er en veldig fin investering. Der får du realisme for resten av livet, men nå kommer det da liker du å fly det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2MB er vel litt lite RAM?? Men uansett jeg skjønner hva du mener. NA burde legges inn. Det burde også Norway Scenic og Norway quality Mesh. Når det gjelder payware kommer dette helt ann på hva du liker å fly. PMDG 737NG er en veldig fin investering. Der får du realisme for resten av livet, men nå kommer det da liker du å fly det?

 

Tja, det skulle vel være 2 GB RAM på maskinen min ja... Holder det?

 

Er vel mer glad i småfly, og de små norske flyplassene. Kanskje også F16 også, men like gjerne en Cub!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja 2GB er mer enn nok. Aerosoft har lagd en super Cub. LAgo har lagd en f-16, men det finnes også en freeware modell av Kirk Olsson (dere andre var det ikke det han het?. De fleste Norske Flyplasser Inkludert i NA som du finner i filbiblioteket her på fs.no. Men den finnes mange veldig flotte VFR fly der ute. Mine favoritter Carenado C182RGII, Carenado Piper Cherokee 180F og Flight1 c172.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det skulle vel være 2 GB RAM på maskinen min ja... Holder det?

 

Hei Reidar!

 

Det holder fint for å få bra grafikk og mye moro med simmen, dog er FS 2004 så krevende at du kan nok ikke regne med å ha alle innstillinger helt på fullt og ikke regne med å ikke få noe hakking (drop i ant. bilder pr. sekund) på ressurskrevende flyplasser som f.eks. Gardermoen med Norwegian Airports installert og høy trafikkintensitet.

 

Ang. Piper Cub, har Microsoft inkludert denne som et av default-flyene i FS 2004. Syns den er fin å se på, og morsom å fly. ""

 

Ellers er det en jungel av tilleggsprogrammer og fly der ute..

 

Her er en link som linker til noe av dette (selv om noen av dem er "døde"):

 

http://www.tony.smiths.btinternet.co.uk/fsgate1.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, jeg har kjøpt 2 FS9 pakker på elkjøp, pluss at de selges i diverse games butikker. Og på internet www.nak.no og masse andre steder. Jeg syntes du skal begynne med fs slik den er, så begynn med noen add-ons, det finnes uendelig med freeware å laste ned, både fra dette stedet og fra www.avsim.net Kvaliteten på payware varierer veldig. Snakk med folket før du invisterer, de fleste er enige om hva som er brea og hva som er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, utrolig mye har skjedd siden FS98, og jeg får ønske deg velkommen tilbake til FS. I Norge er vi så heldige at vi ikke trenger å kjøpe noe for å få det flott fordi det finnes mye gratis addon til Norge med svært god kvalitet. Det første du må laste ned, som er et must, er Norwegian Airports. Her får du med det fleste Norske flyplassene, og særlig de nyeste i pakken er helt utrolig god kvalitet på. Du kommer garantert til å kjenne deg igjen. Videre anbefaler jeg Quality mesh, mesh-filer lager terrenget, og dette gir mer detaljert terreng i simmen, du kan nå virkelig kjenne igjen fjellene rundt deg når du flyr. Anbefaler deg også Norway scenic, Norwegian roads og gjerne Lennarts texturpakke. Da skal du se på landskap da.

 

Videre har addonflyene virkelig utviklet seg noe helt enormt, og det er virkelig verdt å betale for det. Vil du fly jet-maskiner som B737, 767, airbus ol. så er de flyene blitt så godt simulert, og dermed avansert at det følger med lange manualer og mange spørsmål, og etter at du har satt deg skikkelig inn i dette flyet bør du være i stand til å starte en diskusjon med en pilot på flytypen om f.eks. systemer, prosedyrer el. Se f.eks. på PMDG, som har en flttt B737NG nå, og snart en 747 og leveld-sim som har en sinnsyk flott simulert 767.

 

Ikke kjøp tilleggsflyplasser til Norge, det finnes noen få, men de er faktisk dårligere og inneholder flere feil enn det den gratis NA-pakken gjør.

 

Men når du skal fly bør du begynne med det helt grunnleggende, nemlig lære seg å fly flyet, det er trossalt det FS er til, ikke en sightseeingtur for de som er så lat at de ikke orker å reise rundt. Flyskolen i FS er blitt utrolig bra, så jeg anbefaler deg å bruke tid (det går en god del tid ja, men det er virkelig verdt det) på å gjennomføre alle leksjonene med tilhørende teoristoff til.

 

Til slutt vil jeg ønske deg lykke til, mye spennende venter på deg. Det er bare å spørre i forumet her, men husk at det finnes en søkefunksjon her, svært mange emner er alt tatt opp og det er derfor unødvendig at samme spørsmål stilles mange ganger, og enkelte medlemmer her blir irritert av det, noe som kan gi deg ubehagelige opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på gutter og jenter,vi må jo ikke skremme han med alle de nye addons som er der ute ""

Neida, nå kan du bare ta ut ferien for et par år fremover for å komme "up to date" ""

 

I forhold til maskinen din så tror jeg ikke du trenger å spare på noe. Kjører selv på en P4 3,2 GHZ med 1 GB ram,

GF 6800GT 256 mb ram, og her svelges det meste ""

 

En annen ting jeg merka er at jeg fikk bedre FPS ved å øke fullscreen skjermoppløsning fra 1024x768x32 opp til

1280x1024x32

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

Jeg glemte å si, at FS9 er veldig bra som den er i utgangspunktet (nå skriker alle andre NEI! høyt), og behovene for å legge på masse add-ons kommer når man føler seg vel med det som er i pakken.

Av personlig erfaring så har jeg FS installert på to maskiner, den ene er en laptop og er helt default uten noe add-ons (bortsett fra FS9fix og no_CD fix) og den andre er en skikkelig racer maskin og den har jeg masse på.

Desverre så har iveren etter å få på alle mulige lekkerbisker gjort slik at FS ble helt ubrukelig. Etter masse tull med diverse add-ons så fikk jeg en frame rate på 1 til 4 !! og det var ikke noe som hjalp for å få den frisk igjen. Tilslutt så var det bare å re-installere hele PCen med både OS og FS. I mellomtiden så virker laptopen som en gud og har aldri noen problemer.

 

Så min erfaring er, ta det med ro, bedre med en FS som ikke er helt naturtro men som virker, enn en som ser drita bra ut, men flyene beveger seg rykkevis igjennom luften.

 

Men når det er sagt, så anbefaler jeg også Norskeflyplasser med tilhørende AFCAD fil, så ser flyplassene ut som de skal gjøre, pluss at den legger du lett inn uten å kunne skade noe, det er vel det man kaller et must.

 

OK, dette ble laaaangt, men, men, uansett velkommen tilbake som simmer!

 

---- og i dag blir det besøk på flyutstillingen på Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...