Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ICAO Callsign heter det;)

 

KLM= KLM

Lufthansa= DLH

Air Europe= AEL

 

Været blir automatisk generert i SB3, Får at regn etc skal vises så må TS (Thunderstorm) vises i Metar.

Skrevet

Tips: I ServInfo på TOOLS->ICAO codes, kan du søke etter callsign og flyplasser mm.. Eller kanskje her: Airline codes

 

Når det gjelder været, har du aktivert været gjennom SB?

[image]http://home.online.no/~br-sigri/screens/sb3weather.JPG[/image]

 

Om du skal fly foreks gardermoen til torp så kan det lønne seg å skru ned Lock to dest...

Sjølv bruker jeg også FSMETAR(freeware)

 

 

Håper du kom nermere en løsning

Skrevet

Du kan finne denne informasjonen (callsign) i Servinfo. Trykk på den lille firkantete knappen (på nest øverste rad, under VATSIM/IVAO knappene) som det står en "A" på (med noe rare greier bak). Da kan du enten skrive inn 'påloggingskoden' (SAS, KLM, DHL, CNO osv.) i feltet ved siden av 'Search by code' eller skrive in hele navnet (Lufthansa, Air Europa, Lufthansa, Braathens) i 'Search by text' feltet.

 

""

Skrevet

METAR er en kode som viser været.

Hvis du søker etter vær i Servinfo "decoder" den også været på deg, det er jo en fin måte å tilslutt kunne decode den selv =)

Skrevet

Takk.

en venn av meg ga meg AS og da så jeg at en værradar fulgte med ""

Jeg søker etter flyplassen jeg skal til og får opp en metar.

Jeg forstår det meste, men har noen spørsmål.

 

1)Sikt: På metarer står det som oftest (som jeg har sett på de fleste gangene jeg flyr) "9999". Hvordan kan man finne ut hvor mange NM det er? Og hvilken vei (mer eller mindre) er dårligere sikt og bedre sikt?

 

2)Vind: Av og til står det f.eks VRB01kts. jeg vet at VRB står for variabel, men hvor på metaren kan jeg se hva den variabler mellom slik at jeg kan finne ut hvilken rw jeg skal lande på?

 

3)Hvorfor står det på alle metarene "NOSIG"? og hva står det for?

 

Dere kan godt legge ut bilde slik at det kan være lettere og forastå og forklare.

 

Håper dere forsto dette (jeg forstår hvorfor hvis dere ikke gjør det "")

 

Kjærlig hilsen Aleksander

Skrevet

1)

9999 er lig 9999 meter og betyder at der er over 10 km sigt. Altså INGEN nedsat sigt.

 

2)

Når vinden er UNDER 3kt vil retningen bliver erstattet af VRB. Under sådanne forhold kan det være meget svært at sige retningen på en variabel vind. Når vinden er under 3kt bør ATC faktisk også sige "vinds calm" ved start/landing.

Kommer vinden over 3kt vil der stå en "hovedretning" og hvad vinden varierer mellem (hvis den varierer OVER 60 grader). For eksempel: W 27008KT 230V310

 

3)

NOSIG betyder "NO SIGnificant vhange" og fortæller dig, at man ikke regner med at vejret skifter.

Der kan også så BECMG (? kan ikke huske den præcist), der betyder becomming, altså, hvad du kan forvente på himlen senere.

Der er også TEMPO - der betyder TEMPOrary, altså et midlertidigt fænomen.

Hvis jeg husker rigtigt kan dise tre IKKE bruges om vinden, temp., og lufttryk. KUN skyer og sigt.

 

/Peter

Skrevet

Veldig lurt av deg å snakke om hva du piratkopierer på forumet da...!

 

9999 = Visibility more then 10 km

VRB01KT = Vinden er variable på 01 knot. Hvis man vet hvilke grader den varierer mellom står det 200V300 f.eks, men VRB**KT betyr bare at den er variable.

 

Det står ikke ALLTID NOSIG... NOSIG betyr No Significant Changes Are Expected.

NSC betyr No Significant Changes og NSW betyr No Sig. Weather.

Det kan også stå BECMG (Becoming) eller TEMPO (Temporary)

På VACCSCA sine sider står det mer om Met-reports.

www.vaccsca.org

Good luck!

Skrevet
Hvordan kan man finne ut hvor mange NM det er?

 

1 NM er 1.852 KM, så da kan du jo i grunn ta det selv derfra. 10KM = 5,4NM roughly.

 

Kjærlig hilsen Aleksander

 

Hvafaen?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...