Gå til innhold

8 raske spørsmål om flyging


S. L.

Anbefalte innlegg

Håper på at noen kan hjelpe meg med å svare på spørsmålene under, det hadde vært fint:)

 

1: Hva er vanlig cruise-høyde med stort, middels og lite fly?

 

2: Hva er vanlig cruise-hastighet med stort, middels og lite fly?

 

3: Hvordan vet man at man lander på riktig runway hvis man for eksempel har tre striper som ligger i lag, må man bruke kart?

 

4: FL200, er det det samme som 20000ft?

 

5: Hvordan beregner man fuel-mengde?

 

6: Når slår man på landingslysene?

 

7: Når senker man landingshjulene?

 

8: Hva betyr Nav Hold Selector og Heading Hold Selector?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være negativ, men dette er spørsmål som en godt kan prøve å finne ut av selv. Mye av spørsmålene omhandler "basis" flygning, og det finnes mye informasjon om dette på nettet.

Akkurat i dette øyeblikket har jeg det litt for travelt til å utdype disse spørsmålene, men hvis ingen har gjort det når jeg kommer tilbake skal jeg prøve å forklare så best jeg kan. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8.

-HDG bruker du nå flyet skal følge den heading du har i autopiloten (i luften)..........headingen i forhold til jorden (ground track) vil dog endre seg pga. vinden.

 

HDG bruker du f.eks når du skal lande og skal følge beskjeder fra ATC.

 

-NAV HOLD er kjekt å bruke f.eks i cruice høyde, da flyet da vil følge ekstakt det du har lagt inn i flyplannen (linjen du ser f.eks på GPS'en). Flyet vil da blandet annet dreje av seg selv og rette opp for vinden. DETTE ER VELDIG KJEKT.......da kan du slappe av å lage kaffe og ikke minst kose deg litt med flyvertinnen (hvis hun da er pen) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du hadde stillt disse spørsmålene om du hadde tatt treningsprogrammet i MSFS2004. Det er ganske kjekkt å dra gjennom noen av de øvelsene serru....Er man helt "grønn", lærer man basistingene og litt til på en enkel og grei måte. Går ut fra at du kommer online etterhvert, og da er det greit å ha gjort unna litt av de grunnleggende tingene. Men når sant skal sies, så vet ikke jeg dette med fuelberegning heller.....på den annen side, tror jeg ikke jeg trenger det med det første heller. Lykke til Sindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være negativ, men dette er spørsmål som en godt kan prøve å finne ut av selv. Mye av spørsmålene omhandler "basis" flygning, og det finnes mye informasjon om dette på nettet.

Akkurat i dette øyeblikket har jeg det litt for travelt til å utdype disse spørsmålene, men hvis ingen har gjort det når jeg kommer tilbake skal jeg prøve å forklare så best jeg kan.

 

Ikke for å være negativ, men hva er vitsen med å svare i det heletatt hvis det ikke er til hjelp at all?

 

 

Sindre:

Spørsmål 3: Kan du forklare den litt nærmere?

Spørsmål 4: Jepp

Spørsmål 7: Jeg er ikke den som flyr mest FS, holder meg mer til controller biten, men etter det jeg husker og har blitt fortalt, så felles hjulene ned "en prikk" før GS interception i de fleste jet fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Små fly har gjerne ikke trykkabin og kan dermed ikke gå over 10000 fot uten ekstra oksygentilførsel. Middels fly (turboprop, dash8-q300 etc.) har maks høyde 25000 fot, men Widerøe går ikke over 23000 fot. Stort fly: har sett 747SP i 43000 fot, men feks 737 mellom Bergen-Oslo pleier å fly på 29000 fot. Flyene vil helst fly så høyt som mulig for best økonomi og fart mm., men blir tvunget til å ligge lavere pga vekt. Feks var jeg med Saab340 fra Stord-Oslo en formiddag og vi kjørte på 25000 fot. På ettermiddagen (returen) måtte vi gi oss på 18000 fot noe som vitner om at flyet var mye tyngre lastet på ettermiddagen.

 

2. Små fly går vel på en 100 knop (C172), turboprop (D83) med en airspeed på 180knop (500km/h reell hastighet), jet (B737) holder Mach .795 (79,5% av lydens hastighet) som gir ca 850km/h reell hastighet.

 

3. Runway 27L er rullebanen til venstre, 27C er den som ligger i midten og 27R er den til høyre og så må man jo stille inn korrekt ILS frekvens da som man finner i kartet.

 

4. Ved FL200 skal det vise 20000 fot på høydemåleren, men kun dersom den er stilt inn på 1013mb. Ved flygning over Transition Altitude (TA) som du finner på kartet skal høydemåler være stilt inn på 1013mb.

 

5. For å beregne fuelmengde må du vite hvor mye flyet bruker på en time. En 737-700 kan vi si bruker 2200KG pr time. Deretter må du vite hvor langt det er til destinasjonen. Javel, det er 500NM (nautiske mil). På vindkartet finner vi ut at det 50 knop motvind. Vi vet at flyet vårt går med 450knop. Motvinden vil redusere hastigheten vår til 400knop. 400knop vil si at du tilbakelegger 400NM per time. Ved å dele 500 med 400 (500/400) finner jeg ut at flyturen vil ta 1,25 timer. OK, det vil bli så enkelt som 1,25 ganger 2200 (1,25*2200) og da får du 2750KG fuel. Grovt regnet dette, men jeg tenker det holder. I tillegg må du ha fuel til gå til alternativ flyplass, holding fuel osv. Gidder ikke sette opp noe beregninger for det her nå. Vi sier last om bord 4000KG for en slik tur så er det i orden.

 

6. Det er to typer landingslys, dog er ikke dette simulert i PMDG737. En for lys som foldes ut av flykroppen og en som er bygd inn i flykroppen. Den innebygde kan du beholde på under 10000fot, mens den som foldes ut er best ved flygning i lav hastighet, feks når du flyr ILS ned mot landing. Kan også bruke de til taxing, men skru de av før du kjører inn til gate så ikke blender bakkepersonalet ""

 

7. En god teknikk er å senke understell når du fanger glideslope. Er det stor trafikk, kan du vente til du er kommet til 2000fot.

 

8. Nav hold selector bruker du dersom du skal følge en rett linje inn mot/ut fra en VOR-stasjon. For å fly i retning 290 mot en VOR, stiller du nav hold til 290 og så vil det vise på instrumentene hvordan du ligger i forhold til denne linjen.

Heading hold selector bruker du til å få flyet til å fly i en viss retning som du har stilt inn på.

 

Ble du noe klokere nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Maks cruise speed finner du som sagt i flyets mannual.

F.eks flyver jeg en 737-400 mellom 28000-35000 ft (FL 280-350).

 

MEN DETTE ER ALT ETTERSOM:

 

-F.eks flyver du ikke i FL350 hvis du skal på en liten tur på f.eks 100 nm (da kommer du aldri opp i cruise høyde før du må ned)

 

-Flyver du med en heading mellom 180-360 grader (altså mot vest) velger man en høyde med partall (f.eks. FL280-300-320),

Flyver du mot Øst (hdg 0-180) da er det oddetall (FL290-310 osv.)

 

-Riktig avanseret blir det når du ligger inn vindforhold (tenk først på det når du har lært det annet). Jeg bruker Activeskye og her er der en Navlog innbygget. F.eks kan man spare tid og full ved å ligge seg høyre/lavere pga. av vinden. MEN IKKE TENK PÅ DET NÅ

 

-Du kan jo begynne med å følge høyden du får nå du lager en IFR flightplan............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Små fly har gjerne ikke trykkabin og kan dermed ikke gå over 10000 fot uten ekstra oksygentilførsel. Middels fly (turboprop, dash8-q300 etc.) har maks høyde 25000 fot, men Widerøe går ikke over 23000 fot. Stort fly: har sett 747SP i 43000 fot, men feks 737 mellom Bergen-Oslo pleier å fly på 29000 fot. Flyene vil helst fly så høyt som mulig for best økonomi og fart mm., men blir tvunget til å ligge lavere pga vekt. Feks var jeg med Saab340 fra Stord-Oslo en formiddag og vi kjørte på 25000 fot. På ettermiddagen (returen) måtte vi gi oss på 18000 fot noe som vitner om at flyet var mye tyngre lastet på ettermiddagen.

 

2. Små fly går vel på en 100 knop (C172), turboprop (D83) med en airspeed på 180knop (500km/h reell hastighet), jet (B737) holder Mach .795 (79,5% av lydens hastighet) som gir ca 850km/h reell hastighet.

 

3. Runway 27L er rullebanen til venstre, 27C er den som ligger i midten og 27R er den til høyre og så må man jo stille inn korrekt ILS frekvens da som man finner i kartet.

 

4. Ved FL200 skal det vise 20000 fot på høydemåleren, men kun dersom den er stilt inn på 1013mb. Ved flygning over Transition Altitude (TA) som du finner på kartet skal høydemåler være stilt inn på 1013mb.

 

5. For å beregne fuelmengde må du vite hvor mye flyet bruker på en time. En 737-700 kan vi si bruker 2200KG pr time. Deretter må du vite hvor langt det er til destinasjonen. Javel, det er 500NM (nautiske mil). På vindkartet finner vi ut at det 50 knop motvind. Vi vet at flyet vårt går med 450knop. Motvinden vil redusere hastigheten vår til 400knop. 400knop vil si at du tilbakelegger 400NM per time. Ved å dele 500 med 400 (500/400) finner jeg ut at flyturen vil ta 1,25 timer. OK, det vil bli så enkelt som 1,25 ganger 2200 (1,25*2200) og da får du 2750KG fuel. Grovt regnet dette, men jeg tenker det holder. I tillegg må du ha fuel til gå til alternativ flyplass, holding fuel osv. Gidder ikke sette opp noe beregninger for det her nå. Vi sier last om bord 4000KG for en slik tur så er det i orden.

 

6. Det er to typer landingslys, dog er ikke dette simulert i PMDG737. En for lys som foldes ut av flykroppen og en som er bygd inn i flykroppen. Den innebygde kan du beholde på under 10000fot, mens den som foldes ut er best ved flygning i lav hastighet, feks når du flyr ILS ned mot landing. Kan også bruke de til taxing, men skru de av før du kjører inn til gate så ikke blender bakkepersonalet ""

 

7. En god teknikk er å senke understell når du fanger glideslope. Er det stor trafikk, kan du vente til du er kommet til 2000fot.

 

8. Nav hold selector bruker du dersom du skal følge en rett linje inn mot/ut fra en VOR-stasjon. For å fly i retning 290 mot en VOR, stiller du nav hold til 290 og så vil det vise på instrumentene hvordan du ligger i forhold til denne linjen.

Heading hold selector bruker du til å få flyet til å fly i en viss retning som du har stilt inn på.

 

Ble du noe klokere nå?

 

Dette var til å bli klokere av! Takk for så grundige og gode svare! Keep Going On!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på at noen kan hjelpe meg med å svare på spørsmålene under, det hadde vært fint:)

 

1: Hva er vanlig cruise-høyde med stort, middels og lite fly?

 

2: Hva er vanlig cruise-hastighet med stort, middels og lite fly?

 

3: Hvordan vet man at man lander på riktig runway hvis man for eksempel har tre striper som ligger i lag, må man bruke kart?

 

4: FL200, er det det samme som 20000ft?

 

5: Hvordan beregner man fuel-mengde?

 

6: Når slår man på landingslysene?

 

7: Når senker man landingshjulene?

 

8: Hva betyr Nav Hold Selector og Heading Hold Selector?

 

Som jeg har sagt til deg tidligere, slike spm er vanskelig å gi noe svar på, men jeg forsøker:

 

1. Umulig å si, alt avhenger av ditt og datt. F.eks. med conquesten så cruiser vi på alt mellom 7000 fot og FL280. Avhengig av bla: hvor langt vi skal fly, vekt, vind i de forskjellige luftlagene, vær og sikkert en haug med ting jeg glemte i farta.

 

2. Enda umuligere å svare på, alt avhenger av type fly, vekt, høyde, motorsetting osv osv.

 

3. kart er greit å bruke ja "" Man har som oftest forskjellige frekvenser for instrumentlandingene på de forskjellige banene. I tillegg heter dem jo f.eks. på Gardermoen 01L, 01R, 19L og 19R, og left er jo banen til venstre og right er banen til høyre.

 

4. Nei. 20000 fot er en høyde som du får dersom du har altimeteret ditt justert til lokal QNH. FL200 er høyden dersom altimeteret ditt er satt til standard setting (1013.25 hPa). Så ved FL200 vil fortsatt altimeteret ditt vise 20.000 fot, men det vil være justert for standard setting.

 

5. I praksis: dataprogrammer. Eller på småfly bruker man gjerne bare f.eks. 35 liter i timen.

 

6. Når man føler for det.

 

7. Når man føler for det.

 

8. Nav hold selector er vel gjerne knappen du trykker på når du skal ha A/P i nav modus (høres sånn ut ihvertfall, men vanskelig å si med sikkerhet uten å vite hva du egentlig mener). Heading hold må da være når du har satt A/P til å fly en heading (kurs).

 

 

Angående hjul, flaps osv: det er ikke fastspikrede prosedyrer på dette, noen retningslinjer er det jo selvfølgelig, men dette er faktisk litt opp og ned med både flytype, type operasjon (VFR / IFR, IMC / VMC osv) og også med flygeren. Du tar dem ut og inn når det er hensiktsmessig, det hele går ut på at du skal bruke dem fornuftig for å operere flyet og utføre en flyging.

 

La oss ta et eksempel: vi fløy til Bergen idag, i Bergen er det tåke tett som fy, og helt på grensen til at man kommer ned (første gangen måtte vi faktisk avbryte og gå rundt). Første gangen vi kom inn satte vi ikke ut noe flaps før vi var vel etablert på finalen. Andre gangen valgte jeg å be om flaps allerede mens vi ble vektorert rundt for å gå inn i ILS'en igjen og gjøre forsøk nr 2. Dette var for å få ned hastigheten litt og være hundre prosent sikker på at flygingen var godt stabilisert før vi kom inn i ILS (ikke at den ikke var det første gangen, men jeg så ingen god grunn til å vente med å be om flaps).

 

Hjulene gikk ut når vi passerte Outer Marker (OM).

 

(og for å avslutte, bare sekunder før vi kom ned til minimumshøyden så fikk skipperen landingslysene i syne og kalte "approach lights", jeg tittet opp, så lysene og fortsatte innflygingen og landet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Små fly har gjerne ikke trykkabin og kan dermed ikke gå over 10000 fot uten ekstra oksygentilførsel.

 

--- klippe klippe ---

 

Middels fly (turboprop, dash8-q300 etc.) har maks høyde 25000 fot,

 

Sikker på disse to ? ""

 

Du kan gå opp til FL130 uten oksygen. Men du kan bare være i 10 - 13.000 fot i inntil 30 minutter, etter denne tid på fartøysjefen ha oksygen.

 

Cessna conquest II kan gå opp til FL350, og det er jo en turboprop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan bare være i 10 - 13.000 fot i inntil 30 minutter, etter denne tid på fartøysjefen ha oksygen.

 

Tja, vi fløy Kjeller- Sola med Piper Arrow og var i FL100 (hadde QNH 1015 så det var ikke langt fra 10000 fot) i sikkert en times tid uten problemer. Dvs. vi fikk litt ising på slutten slik at vi måtte endre litt på høyden. Mulig jeg misforstår litt... er jo ikke profflyger som Tarjei "". Er ikke amatørflyver engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...