Gå til innhold

Flygarskule mot statleg forskjellsbehandling


Kjell Loen

Anbefalte innlegg

Kan vel ikke forvente bedre fra teoretikerne som holder til på Østlandet. Fly og flyging er ikke deres største kunnskapsområde har jeg fått inntrykk av. Vi må håpe de rører rundt i den grå massen og likestiller både NEAR og Rørosfly. Hadde vært interessant å høre hvorfor bare NAC har fått tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fikk penger fordi SAS gikk hardt ut i media og sa de ikke lenger ville gi penger.

 

Det gjelder å skrike å bære seg her i Norge. True med negativ pressedekning. Da får politkerne fart på ræva, bevilger penger fortere enn du rekker å si kake.

 

Synd at gjentagelses effekten kommer fort og det blir "kjedelig".

 

Så Ålesund og Røros få'kke en dr*tt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-6 år är svaret.

 

Det är så lång tid NAC arbetat med att tillfredställa kraven för att kunna integreras i Högskola/Universitet. Det är inte bara att starta en flygskola och tro att ett Universitet vill använda den till utbildning. Bl.a. har instruktörerna tagit Pedagogik examen. Det är stora mängder dokumentation som ska vara i ordning, kvalitets system som ska anpassas, m.m.

 

Så öm NEAR har gjort lika mycket för att anpassa sin struktur och utbildning för att tillfredställa kraven och jobbat lika hårt med att få till en Bachelor utbildning i flygning, samt hittat ett universitet/högskola som önskar intgrera deras utbildning, samt jobbat så hårt mot norska politiker för att få de till att godkänna detta och tillföra pengar, SÅ kan de komma och skrika om orättvisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ville ikke forundre meg. Selvom man skal være forsiktige med hevde at det er den effekten de er ute etter.

 

Ikke misforstå, jeg veldig glad på NAC sitt vegne. Og som Jørgen skriver har de jobbet med å bli attraktiv som høyskole. Dessuten er det jo SAS Braathen som skriker her. Om NEAR ønsker å oppnå samme status som NAC er jeg usikker på. Det som er sikkert er at de skriker etter penger, og bruker NAC/SAS saken som brekkstang.

 

Og det er ikke for ingenting jeg sier at det hjelper å hyle og sutre. Jeg kommer fra en by som har vært i media mer enn en gang grunnet dårlige tider. Vi har hylt og sutret, og det har hjulpet!!. Vi har blitt hørt!

 

Men det er synd om man må ty til slike metoder for å bli hørt syntes jeg.

 

NEAR bør også få støtte, men ikke fordi de hyler "forskjellsbehandling" til media. Det er sandkasse-tendenser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

""

 

Jo, men så är det ju en del krav som ställs till en flygskola som ska utföra uppdragsutbildning för ett universitet...i Norge.

Det är ju trots allt ett Norskt universitet som valt att starta en Bachelor utbildning den här gången, Dag. ""

 

Direkt kostnad är en ting, men NAC/Uitø satsar på att hålla utbildningen i Norge, med allt de medför av vinster till staten istället för, som du antyder, att man skulle flagga ut det till USA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ren flygerutdanning er vel nettopp det, uansett hvilken godkjent skole man velger.

 

Vel...nej! Anledningen till att Universitetet i Tromsö och NAC fått stats-stöd är för att dra igång en Bachelor utbildning för flygere. D.v.s. att du måste läsa fler fag än om du "bara" tagit ditt CPL vid en flygskola. Utbildningen blir också längre pga av det.

 

Det är det ingen annan flygutbildning i Norge som kan erbjuda av idag.

 

Hvis man da velger å ta denne ved f.eks Rørosfly, som er like bra, skal man ikke "straffes" for det. NAC kan vel neppe alene dekke behovet for flygere, erigo blir det forskjellsbehandling.

 

Vel...nej! Rörosflyg har inget samarbete med ett universitet och erbjuder inte en Bachelor utbildning.

 

Om du, som elev, väljer en skola som ger dig en kortare och enklare utbildning än den som du kan ta på Uitö/NAC så är väl det inget "straff"?

Om du inte har behörighet att söka eller inte klarar konkurrensen om utbildningsplatserna till en skola så är väl det inget "straff" heller? Så är det ju för alla andra Universitet/Högskole utbildningar.

 

Du får nog problem med att definera detta som "forskjellsbehandling".

 

Bachelor utbildningen på Uitö/NAC är öppen för alla att söka.

 

Att få till en statligt finansierad Bachelor utbildning i flygning är också fritt fram för alla andra flygskolor, men de måste göra jobbet själva. Staten kastar inte pengar efter alla skolor som skriker i media. Det krävs ett godkänt upplägg, dokumentation, fagliga krav, m.m. Som jag skrev tidigare så har NAC jobbat ca 5 år med att få till det här...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare si det slik (visst jeg har forstått det riktig):

 

NAC får ikke statlig støtte fordi de er en flyskole i knipe.

NAC får statlig støtte fordi de tilbyr bachelor/master-utdanning

Rørosfly, NEAR ol. tilbyr ikke bachelor/master-utdanning

 

Er vel ikke mer å krangle på da? "" (ødela jeg for dere nå? "")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är en enkel beskrivning av situationen, Arild. Jag förstår bara inte varför enkelte kommer och klagar på att UiTö/NAC får statligt stöd för att starta en utbildning..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ren flygerutdanning er vel nettopp det, uansett hvilken godkjent skole man velger.

 

.

Vel...nej! Anledningen till att Universitetet i Tromsö och NAC fått stats-stöd är för att dra igång en Bachelor utbildning för flygere. D.v.s. att du måste läsa fler fag än om du "bara" tagit ditt CPL vid en flygskola. Utbildningen blir också längre pga av det.

 

Da er det vel ingen "ren" flygerutdannelse slik vi kjenner den idag, eller hur?

Uansett så er det sundt med litt diskusjon, helst uten at det av enkelte skal oppfattes som klaging og krangling

 

Det är det ingen annan flygutbildning i Norge som kan erbjuda av idag.

 

Hvis man da velger å ta denne ved f.eks Rørosfly, som er like bra, skal man ikke "straffes" for det. NAC kan vel neppe alene dekke behovet for flygere, erigo blir det forskjellsbehandling.

 

Vel...nej! Rörosflyg har inget samarbete med ett universitet och erbjuder inte en Bachelor utbildning.

 

Om du, som elev, väljer en skola som ger dig en kortare och enklare utbildning än den som du kan ta på Uitö/NAC så är väl det inget "straff"?

Om du inte har behörighet att söka eller inte klarar konkurrensen om utbildningsplatserna till en skola så är väl det inget "straff" heller? Så är det ju för alla andra Universitet/Högskole utbildningar.

 

Jeg er da for så vidt enig, men selv om man har lest litt mer og har tatt noen flere eksamener er man jo uansett utdannet til flyger. Tror ikke man blir noen bedre flyger ved å ta utdanningen hos NAC.

Bachelor-utdanningen er jo selvfølgelig et bra tiltak. Spesielt for NAC da de mest sannsynlig villa ha mistet en vinge samt motorkraft og gått inn i en voldsom vertikal krasjlanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel ingen "ren" flygerutdannelse slik vi kjenner den idag, eller hur?

 

Nej, det är ju det jag säger! ""

 

Uansett så er det sundt med litt diskusjon, helst uten at det av enkelte skal oppfattes som klaging og krangling

 

Jodå, men de du och andra skrivit om "Forskjellsbehandling" och att staten valt att stödja den "desidert dyreste" skolen samt att man "Kan vel ikke forvente bedre fra teoretikerne som holder til på Østlandet" låter misstänkt likt klaging då...

 

Speciellt eftersom det inte har fäste i verkligheten.

 

Jeg er da for så vidt enig, men selv om man har lest litt mer og har tatt noen flere eksamener er man jo uansett utdannet til flyger. Tror ikke man blir noen bedre flyger ved å ta utdanningen hos NAC.

 

Det kommer så klart an på den enkelte elev också, men tanken bak detta projekt är att förmå staten till att betala för utbildningen av piloter, på samma vis som de betalar för utbildningen av många andra yrkesgrupper.

För att staten ska gå med på det så måste pilot utbildningen anpassas till samma form som de andra statliga utbildningarna, och det kräver en hel del mer än det en flygskola som endast undervisar efter JAA syllabus kan ge.

En "vanlig" flygutbildning ger dig de kunnskaper du behöver för att ta dina certifikat.

UiTø:S bachelor satsning kommer att ge eleven mer tid till studier, gå mer på djupet av fagen, utöka fagkunskaperna och ge elever som kanske inte har råd att ta en privat utbildning, chansen att bli piloter.

En fara med dagens privat sponsrade utbildnings system är att man riskerar att mista de mest lämpade piloterna redan på rekryterings-stadiet, pga ekonomi.

Så, allt detta tagit i betraktning så kan det vara så att du har möjligheten att bli en bättre pilot via denna Bachelor utbildningen än du kan annars i Norge.

 

Därmed säger jag inte att utbildningen du får andra skolor är dålig, men att den måste anpassas om dessa skolor ska kunna starta Bachelor utbildningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker for meg som om du snakker til enkelte døve ører, Jörgen. Noen personer fremstår som generelt negative overfor alt som har med NAC å gjøre, noe som sannsynligvis kan kobles til skolens noe arrogante holdning på PR-siden.

Døve ører? ""

Hvordan kan du forklare at jeg er generelt negativ til NAC? Det er vel ren fakta at skolen hadde skjev økonomi?

BTW: NAC er en fantastisk skole som holder meget høyt nivå og som vi/Norge bør være stolte av.

 

Skjønner at du oppfatter "teoretikere fra Østlandet...." som klaging, Jørgen. Det var en "dårlig" setning for å si det slik "" Har bare litt dårlige "erfaringer" med hva de der sør mener er best for oss andre. Men det er en annen sak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døve ører? ""

Hvordan kan du forklare at jeg er generelt negativ til NAC? Det er vel ren fakta at skolen hadde skjev økonomi?

BTW: NAC er en fantastisk skole som holder meget høyt nivå og som vi/Norge bør være stolte av.

 

Skjønner at du oppfatter "teoretikere fra Østlandet...." som klaging, Jørgen. Det var en "dårlig" setning for å si det slik "" Har bare litt dårlige "erfaringer" med hva de der sør mener er best for oss andre. Men det er en annen sak

Og problemet var hva igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden har "avundsjuka och jantelov" med dette å gjøre? Venter spent på svar.

 

Fram till detta svar från dig...

 

BTW: NAC er en fantastisk skole som holder meget høyt nivå og som vi/Norge bør være stolte av

 

...så har jag inte sett ett enda positivt ord från dig i den här tråden... Bara gnäll!

Bara negativitet om att staten både är okunnig och orättvis i denna sak. Det finns så mycket positivt att säga om att Norge igen får en statligt finansierad pilot utbildning, men det kommer bara sura uppgulp från dig och några andra. Vad ska man tro??? Varför är ni så negativa till det här om inte janteloven eller kongl. Norsk avundsjuka ligger bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...så har jag inte sett ett enda positivt ord från dig i den här tråden... Bara gnäll!

Bara negativitet om att staten både är okunnig och orättvis i denna sak. Det finns så mycket positivt att säga om att Norge igen får en statligt finansierad pilot utbildning, men det kommer bara sura uppgulp från dig och några andra. Vad ska man tro??? Varför är ni så negativa till det här om inte janteloven eller kongl. Norsk avundsjuka ligger bak?

 

Selvfølgelig er det positivt at vi har fått en statlig finansiert skole. Det var skammelig da STFS på Torp ble nedlagt på begynnelsen av 90-tallet og Norge sto uten. Har da vel for f... ikke skrevet noe annet heller. Mener bare de andre skolene også kunne ha fått noe støtte. Elever som ikke utdanner seg ved NAC, men som likevel har fullført ATPL, CPL, MCC, div utsjekk osv, og sitter igjen med ca 600.000,- i studiegjeld, vil føle dette som urettferdig. Urettferdighet vil også driverne av flyskolene føle. Selv om NAC er berettiget til bachlor-undervisning, vil de føle at det NAC tilbyr og det de selv tilbyr ikke vil rettferdiggjøre den økonomiske differansen.

Synes dette begynner å ta av egentlig. Føler at det å si noe negativt om NAC, er som å banne i kirka.

Jeg, for min del, avslutter denne diskusjonen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener bare de andre skolene også kunne ha fått noe støtte. Elever som ikke utdanner seg ved NAC, men som likevel har fullført ATPL, CPL, MCC, div utsjekk osv, og sitter igjen med ca 600.000,- i studiegjeld, vil føle dette som urettferdig. Urettferdighet vil også driverne av flyskolene føle.

 

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta?

 

NAC får, och då ska alla andra skolor också ha..?

 

Är inte den hållningen en ganska exakt beskrivelse av just avundsjuka??? "Om han får så vill jag också ha!!" ""

 

NAC har jobbat hårt för att fylla kraven till Bachelor utbildning. Det har ingen av de andra flygskolorna gjort...

Men det är då för F** bara för de andra skolorna att komma efter! Men de må nog göra jobbet först och be om pengar sen, som NAC gjort. Det duger inte att tro att de bara ska få...

 

Synes dette begynner å ta av egentlig. Føler at det å si noe negativt om NAC, er som å banne i kirka.

 

Åja! Jag trodde det var att säga något positivt om NAC som var banning i kirka jag. ""

 

Jeg, for min del, avslutter denne diskusjonen nå.

 

Redan slut på argument? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...