Gå til innhold

Realistiske Callsign


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Finnes det prossedyrer eller regler på VATSIM om man må/bør helst bruke virkelige callsign på de rutene man flyr..

 

Eksempel:

 

Jeg har til nå brukt NAX812 på mine turer rundt om i Europa og Norge.. Denne ruten går normalt som DY812 fra Gardermoen til Evenes sist jeg sjekket. Og skal man til England har som regel ruten firesifret ending . NAX1321 f.eks ... Vel for Norwegian sin del er det noe slikt, det er det jo også for andre selskap.

Så spørsmålet er jo om man bør/må bruke callsignene slikt for å skape mest mulig realisme...

 

Fordelen er jo at VATSIM blir litt mer realistisk som sagt men bakdelen er at f.eks kun 1 kan ta den ruten i slengen.

 

En annen ting er jo at det er kjekt at man har sånn ca faste callsign, slik at man kan kjenne lett igjen andre piloter.

 

Hva mener dere andre som har flydd på VATSIM litt lenger en meg. ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, det findes der ingen regler - ej heller retningslinier - for.

 

Folk kan bruge det callsign de vil, og INGEN "EJER" ET CALLSIGN.

 

Nogle ønsker at bruge det samme callsign på alle flyvninger. Så kan man kende hinanden. Men det kan man jo også via stemmen på voice, og desuden er ServInfo opfundet.

 

Personligt er jeg glad for de realistiske callsignns, det vil sige SAS12xx for indenrigs i DK, SAS4xx for intra scandinavisk og så videre. Og jeg benytter dem så ofte jeg kan. Hvis der er en rute jeg ikke har et rute-nummer til bruger jeg dog mit SVA ID (SAS662).

EDIT: Vi kan ikke gøre det 100% som i virkeligheden, for så måtte et fly jo også kun flyve en rute af gangen, og det ses tit at folk flyver sammen. Så vi må se lidt bort fra hvor realistisk det kan være og huske at det er en hobby - trods alt.

 

Dog er der retningslinier for hvordan et callsign bør se ud:

Man skal benytte den tre-bogstav til ICAO-kode der hører til selskabet, fx SAS, CNO, NAX, WIF, DAN og så videre.

Man skal ikke bruge SK, WF SCANOR, DM, MAERSK og så videre.

 

Se eventuelt mere på vaccsca's pilot trænings sider.

 

/Peter

 

EDIT: Hvis man prøver at logge på, men en anden pilot allerede bruger callsignet, bør man erkende, at man ikke kan bruge callsignet dennegang. Så kan man fx skifte fra SAS123 til SAS1123 eller SAS125. Man kan ikke tvinge en pilot, der allerede er logget på, til at skifte callsign. Man ejer ikke et callsign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>LN-DFL eller LNDFL

Lige meget. Begge dele kan bruges.

 

LNDFL er det realistiske login, og såsan fly vises i virkeligheden i ATC systemet.

 

LN-DFL viser mere tydeligt hvor flyet kommer fra for andre piloter, og har også den fordel, at flyet vises med lande-genkendelse på ServInfo.

 

Det er ingen problemer med at bruge begge to, og fra vaccsca ønsker vi ikke at tvinge den ene type igennem, da begge har fordele.

 

(På dette sæt mangler der en lille opdatering til vaccsca's pilot trænings sider)

 

Det eneste man kan ønske folk er, at de ikke logger ind med samme registrering, så den ene hedder LN-DFL og den anden LNDFL.

Det kunne godt give ATC'en hovedpine.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så synest jeg det er best å holde seg til et callsign. Jeg flyr SASBRAATHENS med callsign Scanor 212, vis jeg flyr SAS så bruker jeg callsign scandinavian 212, flyr jeg Norwegian bruker jeg NAX 212.

 

Du bruger naturligvis CNO212 SAS212 NAX212 - ikke?

 

Men det herlige er netop, at der gerne skal være plads til piloter som både bruger "fast calsign" og "realistisk callsign".

 

Jeg tør ikke helt sige hvordan det er i Norge, men den trafik jeg har gennem Copenhagen Control der er cirka fifty-fifty.

 

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er veldig klar på det der: Bruk helst realistiske callsigns. For SAS/Braathens finner dere på www.vbraa.com (rutesystemet nede for tiden, men alternativ tabell er oppe)

Jeg bruker nesten alltid realistiske callsign. Skal jeg til Oslo kan jeg f.eks fly CNO4546 osv.

Er fullstendig uenig med Jim Grav, i at alle bør ha et eget. Men de som vil det kan det, men når jeg logger på som CNO212 før han har han ingen rettigheter på callsignet.

Er ruten NAX446, (dette finner du igjen på www.virtualnorwegian.com) eller SAS4687 på SVA sine sider, eller om det er CNO212 fra www.vbraa.com , så bruk helst det. Er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fra første stund som jeg sikkert har sagt og flere har merket callsignet NAX812 som jeg synes passer best. Selv har jeg VA nummer 322 hos VNAS.. Men jeg ser at Tom Arne Paulsen bruker å ha Norshuttle 812 i signaturen sin og det kan vel i noen tilfeller bli litt forvirrende eller ikke. Begge heter jo Tom og når jeg flyr får jeg noen chat meldinger av andre som tror jeg er Tom når han ikke er ATC.

Har spurt han om det var greit at jeg brukte dette callsignet og det var greit for han. Det er også sånn at når andre bruker dette, ja da får jeg bruke et annet.. Men synes det er enkelt at folk bruker callsign som man kan kjenne igjen. Ikke alltid like enkelt å måtte sette FS på pause bare for at man må bytte over til Servinfo for å se hvem som callsignet tilhører. Dette er bakdelen med bare en skjerm.

 

Men jeg bruker nå NAX812 så lenge det er ledig og ingen har noen protester .....

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...