Gå til innhold

Descent rate 737-700/800


Audun Dragland

Anbefalte innlegg

Fløy Alta - Gardermoen for noen dager siden og så at vi passerte Hamar før descent(!) mot RWY01. Ett minutt senere vippet PF opp 3 spoilere og satte nesa bratt nedover. Spoilere sto ute hele descenten. Det var skyer i ca FL100-FL120 og vi raste mot dem og flatet ut under.

Hva slags descent rate kan flyet ha hatt?

Er det SAS policy med spoilers ext under hele descent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er logisk at når flyets descend øker må du også ha ut speedbrakes for at farten ikke skal øke. Under FL100 er jo max speed 250IAS om ikke annet er gitt av ATC, så utifra den beskrivelsen du gir kan de ha alt fra 1800 til 4000 fpm som Kristoffer sier, det er vanskelig å si utifra de opplysningene du gir. Speedbrakes brukes på de fleste fly som har det for å øke drag i lufta og er greie å ha om du må iverksette en descend eller får beskjed om å redusere hastigheten. Som sagt, det kommer helt an på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Man skulle tro det var mest økonomisk å benytte en del av den potensielle energien man har i form av 30' fot under descent

2) En så rapid descent (4000 ft / min?) fører til unødvendig rask trykkstigning i kabinen med de ubehagligheter det påfører passasjerene.

 

Jeg er forøvrig vant til å se spoilere vippe litt opp og ned under descent, men fullt ute HELE veien ned har jeg ikke opplevd. Det fører jo til to ting: Man ødelegger mer av løftet til vingen og man kan ha brattere vinkel uten å få overspeed. Begge deler fører til økt descentrate.

 

Pleier ikke merke noe særlig ubehag under descent, men denne var virkelig vond!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Jo, men om denne energien fører til at flyet får overspeed/går over restriksjoner fra ATC kan man jo få "visse problemer". Så om de fikk speedback og måtte kjapt ned brukte de speedbrakes for å kunne holde en god descendrate. De mister jo en del av energien de ellers kunne ha brukt, men siden de må overholde "fartsgrenser" kan de ikke benytte seg av all denne energien...

 

2) Det er garantert folk her inne som har langt mer peiling enn meg på det med trykkabinens rate of descend i en Boeing 738, men om Boeing har sertifisert den for en slik descend betyr jo det gjerne at den tåler det uten å påføre passasjerene varig men. Store overganger mellom hastighet og v/s kan føre til ubehag, men som sagt brukes speedbrakes for å holde farten tilbake når de begynner på descend og etterhvert får speed restrictions.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt er da: etter at dere hadde descendet, flydde dere i level flight i lengre tid før dere gikk inn i final til rwy01? Dvs om dere kunne ha kjørt en flatere profil nedover og likevel kommet ned i riktig høyde innen dere kom til finals?

 

Skal vi tro PMDG, er synkrate i gjennomsnitt 2000fpm ved engines flt idle og spoilers down

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det lite økonomisk? Når du bruker spoiler reduserer du motorkraften for å ikke få overspeed når du går fort ned, og det skulle vel tilsi at du bruker mindre fuel og derpå er mer økonomisk.

 

Litt praktisk tenkning: Har en holdt cruisefart / flight level for lenge og derfor må bruke airbrakes for å bremse farten - ja da har en vel ikke flighten vært helt fuel-økonomisk. Det må vel være mest økonomisk å utnytte bevegelsesenergien optimalt i stedet for å sløse den bort i for mye bremsing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan finnas flera olika förklaringar på en brant descend... En är så klart att man beräknat fel. Andra föklaringar kan vara att de fått sen descend av ATC pga motgående eller kryssande traffik, och så är det en höjd restriktion på Max FL190 vid MOSAS (punkt syd för Mesnali) som har gjort att de måste stå på lite. Eller så har de fått hastighetsrestriktioner av ATC...

 

Det är ibland svårt att förutse alla klareringar man får på tur in till en flygplats. Även om du har planlagt en stilla och rolig descend så får du en vektorering av ATC som tar dig närmare än den planlagda ruten, och då måste man givetvis stå på nedåt eller be om att bli satt längre bak i kön. Har själv varit med om att komma väldigt högt in till ENGM pga sen descend klarering från ATC...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan finnes mange forklaringer ja, men dersom du var til Øyern før base-sving til 01R høres det ut som det har vært rush-tid med hastighetsrestriksjoner på Mesnali-arrival. Som regel vil det ikke være noe konfliktende trafikk når en kommer nordfra til bane 01 som vil generere krav til en expeditious decend. Det er også normalt å måtte ligge i level flight fra FL120 i steps nedover, både grunnet avganger som krysser under Mesnali-STAR og på grunn av at lavere høyder er okkupert av fly foran i sekvensen.

 

I tilfellet som skisseres her kan det også ha vært sen/uventet ATC hastighetsrestriksjon (gjerne 250KT IAS) før passering av MOSAS, TMA-fixet på MES3E (som instruerer 250KT IAS), evt. kombinert med sen decend-klarering grunnet sekvensering, slik at dere har blitt hengende litt over planlagt profil. Og dersom pilotene heller ikke har hatt mulighet til å justere TOD i forhold til forventet restriksjon, og en dermed regner med å ikke klare høyde-restriksjon (FL190 eller lavere på MOSAS), blir denne selvsagt opphevet av ATC. En vil i slike tilfeller gjerne ha plenty av trackmiles å miste høyden på uansett.

 

Og om en vil beholde sitt nummer i sekvensen er det ikke alltid en flat profil lønner seg heller.

 

Jørgen: Har selv sett en fokker abeam plassen på downwind i FL190.. Men det er vel ulempen med "when ready decend" ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen: Har selv sett en fokker abeam plassen på downwind i FL190.. Men det er vel ulempen med "when ready decend"

 

Ja, som sagt, alla kan rota till planeringen, ATC såväl som Styrhuset! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du missförstod Mads! Vi i styrhuset rotar till ATC:s planering..! Alla vet ju att ATC är ofelbar!

 

[color:"white"]HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAA!!!! [/color]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoilere er et verktøy, ikke noe annet. Noen ganger kan de reparere en dårlig planlagt descend, andre ganger kan de forbedre en descend som gjør at man kommer ned tidligere og sparer airborne time, kommer unna annen trafikk og forbedrer flyten osv.

 

Man kan gjerne tro man er kul når man sier at de er for dem som har dritt seg ut, men jeg skal love deg at når man hever seg så høyt og tror man er så dyktig at man aldri vil bruke dem, så er fallhøyden desto høyere og det er vondere når man treffer bakken... og det er ikke til å unngå.

 

Det finnes ikke en eneste pilot, eller instruktør for den del, som ikke selv bruker spoilerene i ny og ne, de fleste gangene er det for å hjelpe seg selv mens andre ganger vil vi også hjelpe ATC (men her hjelper vi jo egentlig oss selv slik at vi slipper å gå bakover i køen).

 

Men noen ATC har som Tarjei ymter innpå en dårlig vane for å vektorere litt vel kort og høyt, og det er ikke bra at man ved slike gjentatte tilfeller må komme ned med spoilerene helt ute hele veien ned (bla Milano og Napoli) og såvidt klarer å komme seg ned på ILS'en.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn: bare for å være helt sikker på at du forstod meg: det var en spøk ""

 

Joda, jeg for min del var ikke i tvil om det, men jeg er ganske sikker på at en del her ville ta det litt for bokstavelig og på neste tur sitter de og kikker ut på vingen for å se om vi gjør en god eller dårlig jobb... ""

 

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som en kuriositet noterte jeg meg descent-raten vår idag, da vi av trafikkhensyn måtte utsette descenden vår, og bruke spoilers for å komme ned...

(og merkelig nok var det igjen i Italia)

 

Som alltid før var kjerra en A319 (descendraten er ikke så ulik 737'en), og med thrust idle og spoilers helt oppe hadde vi 5300 fot per minutt når vi fløy nedover i 320kts. Hadde vi økt til 340kts hadde vi nok kommet et sted rundt 6000ft/min. En "vanlig" descend, hvor vi ikke trenger å bruke spoilers ligger oftest rundt 2000ft/min.

 

Hørte ikke noen som skrek baki, så jeg brydde meg ikke om å skylde det på ATC... ""

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...