GiantUnicorn Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Hadde en liten uhyggelig opplevelse her idag, da jeg tok en tur på vatsim fra EHAM -> EGSS. Jeg lå på climb til FL320 da jeg ser en BAW 737 10nm til høyre for meg. Han ligger på FL320. Jeg velger da å avbryte climb ved FL280. Samtidig som dette skjer, får jeg en venstre sving for å intercepte nytt waypoint.(jeg flyger i ubevoktet flyrom) Jeg prøver selvfølgelig å kontakte denne piloten på privat tekst uten at han svarer. Jeg når nå britisk luftrom og kontakter Controllern.Det har seg sånn nå at denne kontroller samtidig som jeg prøver å kontakte han blir opptatt med ett annet fly som for engine failure..jeg prøver 2 ganger til å kontakte tårnet.Jeg setter farten opp til mach .82 for å prøve å få litt seperasjon mellom meg og BAW flyet, samtidig som jeg dec ned til FL220. (som fremdeles ikke svarer på tekst) Jeg prøver gjentatte ganger å få kontakt med Controllern uten hell.(jeg ser han ramler ut og inn, sikkert pgr av Vatsim server problemer) Plutselig kontakter BAW flyet controllern og får selvfølelig kontakt med en gang. og får godkjent dec til min FL220 Det som skjer da er at min TCAS selvfølelig hyler ut TRAFFIC,TRAFFIC. og A/P'n kutter ut.Jeg ser så BAW flyet komme ned rett forran meg 2nm unna. Det jeg lurer på egentli. er hva slags prossedyrer skal man bruke når slikt skjer. Skal jeg da uten anmodning fra Controller følge TCAS sin instruksjon og ta da f.eks en venstre sving å svinge nedover? Jeg er ganske ny i fs sammenheng. Fikk en route discontinue på FMC'n som ikke ville koble seg inn igjen (brukerfeil ) 1. Hvordan fortsetter man routen i fmc når dette oppstår. 2. Skulle mon tro at flygelederne i ett slikt trafikkert område var litt bedre? 3. Hvordan kan jeg forhindre tilsvarede i framtiden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Huff og huff ... Dette hørtes ikke helt kontrollert ut nei.. Et lite spørsmål fra din nærvepirrende fortelling. Jeg prøver selvfølgelig å kontakte denne piloten på privat tekst uten at han svarer. Hvordan får du dette til... Hilsen newbie VATSIM (6 turer) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Du går bare i selve SB programmet og skriver .msg "Nick" (Din melding). Eks. .msg SCA477 Hei Da får du opp et lite chatvindu! I det vinduet kan dere kose og hygge dere akkurat som på IRC! Deijlig for lange ture! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Eliassen Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Jeg bruker heading eller altitude funksjonen i autopiloten i slike situasjoner for å skape separasjon. Når faren er over flyr jeg tilbake til ruten og fortsetter med VNAV og LNAV igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Egentlig skal det vel være en kommunikasjon mellom TCAS i de to flyene slik at det ene sier Gå OPP og det andre systemet sier til sine piloter Gå NED! Eneste problemet er når ATC sier til det ene gå ned og gå opp til det andre, og tcasene sier det stikk motsatte. Det har hendt mange nestenulykker på grunn av dette. Ene mannskapet har valgt å følge anmodning fra TCAS og de i det andre flyet har valgt å høre på ATC. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jim Grav Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 ja TCAS skal vel melde hva som er best og hurtigst å gjøre, har enda ikke fått min til å funke skikkelig,, ser aldri fly hos meg,,he,he,, er sikkert noe feil jeg gjør. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Det stemmer at Advisory Resolution (RA) delen av TCAS gir pilotene melding om hva som må gjøres for å unngå en kollisjon. Om du får en RA SKAL du følge den umiddelbart, uansett om ATC sier det stikk motsatte, men gi beskjed til ATC at du har fått RA i flyet ditt og følger den. RA gir forøvrig kun vertikal korreksjon, ikke noe kursendring Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Schjetne Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Egentlig skal det vel være en kommunikasjon mellom TCAS i de to flyene slik at det ene sier Gå OPP og det andre systemet sier til sine piloter Gå NED! Eneste problemet er når ATC sier til det ene gå ned og gå opp til det andre, og tcasene sier det stikk motsatte. Det har hendt mange nestenulykker på grunn av dette. Ene mannskapet har valgt å følge anmodning fra TCAS og de i det andre flyet har valgt å høre på ATC. ja... husker den DHL 757'n og den russeren som kræsja over tyskland for et par år siden... Dette var jo pga at russer'n ikke hadde TCAS, og fikk beskjed av ATC om å gå lavere og 757'n fikk beskjed av TCAS om å gå nedover! Dette gikk ikke heelt bra nei... mvh martin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Svarstad Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Problemet på VATSIM er jo at ikke alle flyr fly som har TCAS og hvis det andre flyet får beskjed om å gjøre det samme som du av controlleren fungerer ikke RA-systemet. For man kan egentlig ikke vite om det andre flyet har TCAS, og man kan dad ikke vite hva han vil gjøre heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Schjetne Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 burde vært en option i flightplan at man kunne velge om man hadde TCAS eller ikke...Eller man kan skrive det i Comments... mvh martin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Dette var jo pga at russer'n ikke hadde TCAS De hadde TCAS, men valgte å følge ATC i stedet. Er så vidt jeg vet påbudt med TCAS når du flyr i RVSM airspace, og det er vel største delen av Europa nå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 ja TCAS skal vel melde hva som er best og hurtigst å gjøre, har enda ikke fått min til å funke skikkelig,, ser aldri fly hos meg,,he,he,, er sikkert noe feil jeg gjør. Vel, det eneste jeg kan hjelpe deg med, om du bruker PMDG, er at du husker på tre ting. Bruk SB3, skru transponderen på, slik at du får en klar beskjed om at TCAS er aktivert, og trykk midt på den range-knappen der du velger hvor mange NM du ønsker å se i MAP mode. Da skal du få en sirkel som består av ca 10 punkter 40 NM rundt flyet, i MAP mode. Nå er TCAS aktivert og du vil få andre fly opp i MAP-mode. Håper jeg kunne være til hjelp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.